بازدید رئیس رژیم صهیونیستی از جای زخم ابوظبی

کمتر از دو هفته پس از حملات موشکی بی‌سابقه نیرو‌های یمنی علیه امارات، اکنون ابوظبی میزبان رئیس رژیم اسرائیل است. بسیاری از گروه‌های فلسطینی سفر این مقام صهیونیستی را به ابوظبی محکوم کرده و گروه مقاومت حماس خواستار صرف‌نظر از روند عادی‌سازی روابط شده است. سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات در شرایطی است که هر دو طرف از سوی کمیته‌های مردمی یمن به پاسخ موشکی تهدید شده‌اند و اکنون انصارالله یمن در کنار دیگر گروه‌های مقاومت چالشی علیه موجودیت اسرائیل است. به گزارش «جوان»، ابوظبی هنوز شب را با نگرانی از پاسخ موشکی نیرو‌های ارتش و انصارالله یمن به صبح می‌رساند، ولی مقامات اماراتی تلاش دارند اوضاع را عادی و طبیعی جلوه دهند. با وجود آنکه انصارالله تهدید کرده که در صورت تداوم جنگ علیه یمن، اهدافی را در خاک امارات با موشک بالستیک هدف قرار خواهد داد، فرودگاه ابوظبی صبح یک شنبه میزبان «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی بود. جایگاه هرتزوگ در رژیم صهیونیستی یک مقام تشریفاتی است، اما سفر او در سایه حملات موشکی دو هفته گذشته نیرو‌های یمنی به پایتخت امارات توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.
برای اولین بار است که رئیس رژیم اسرائیل وارد امارات متحده عربی می‌شود و این سفر در ادامه روند عادی‌سازی روابط ابوظبی و تل‌آویو طی یک سال گذشته صورت می‌گیرد. «شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان»، وزیر خارجه امارات از هرتزوگ به هنگام ورود به ابوظبی استقبال کرد و در همان مراسم استقبال با قدم‌های آرام بر روی فرش قرمز تلاش داشت شرایط کشورش را برای میزبانی از یک مقام صهیونیستی امن و امان نمایش دهد. نمایش آرام زیر سایه ترس!
نمایش فضای آرام فرودگاه ابوظبی در حالی است که امارات در ماه جاری حداقل دو بار هدف حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته است. پس از این حملات بود که امارات پیشنهاد خرید سامانه‌های گنبد آهنین و عصای جادویی یا فلاخن داود را که برای دفع موشک‌های کوتاه‌برد مناسب است به تل‌آویو داد، اما مقامات امنیتی تل‌آویو این پیشنهاد را رد کردند. اگرچه ابوظبی و تل‌آویو روابط خود را از اکتبر ۲۰۲۰ عادی اعلام کرده و از زمان امضای توافق عادی‌سازی، مقامات مختلف رژیم صهیونیستی سفر‌های متعددی به امارات داشته‌اند، اما مقامات صهیونیستی همواره با ارائه برخی تجهیزات نظامی پیشرفته به امارات مخالفت می‌کنند و سال گذشته نیز مقامات تل‌آویو با در اختیار قرار دادن جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به نیروی هوایی امارات مخالفت کردند. هم مقامات اماراتی و هم رهبران تل‌آویو وضعیت همکاری‌های دو طرف را عادی و در بالا‌ترین سطح عنوان می‌کنند و امارات هم پارسال سفارتش را در تل‌آویو افتتاح کرد، اما در میدان عمل صهیونیست‌ها اعتمادی به فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به امارات ندارند و «یسرائیل هیوم» به عنوان رسانه دست راستی چاپ تل‌آویو ماه گذشته در گزارشی گفته بود که تل‌آویو نگران است تکنولوژی برخی تجهیزات نظامی پیشرفته از جمله سامانه‌های دفاع موشکی از طریق امارات در اختیار دیگر کشور‌های اسلامی قرار گیرد. بر این اساس غلبه فضای بی‌اعتمادی چیزی نیست که بتوان آن را در روابط تل‌آویو و ابوظبی پنهان کرد. میزبانی با صدای انفجار
رئیس رژیم صهیونیستی و همسرش پس از ورود به امارات برنامه خود را دیدار با تجار اماراتی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی اعلام کردند، اما تنها چند ساعت پس از ورود هرتزوگ به امارات، برخی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دوبی از شنیده شدن صدای انفجار در داخل این نمایشگاه خبر دادند. اگرچه جزئیات بیشتری از این خبر اعلام نشده، اما گروه انصارالله یمن روز سه شنبه ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ یعنی کمتر از یک هفته پیش از سفر مقام اسرائیلی به امارات گفته بود که احتمالاً نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی را هم هدف بگیرد. این تهدید یمن یک روز پس از پاسخ موشکی علیه مواضع حساس در امارات و عربستان صورت گرفت و در شرایطی اعلام شد که بمباران روزانه شهر‌های یمن از سوی ائتلاف نظامی عربستان و امارات تداوم داشته است. «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش یمن هم در توئیتر نوشت: «اکسپو با ما احتمالاً خسارت خواهد دید و توصیه می‌کنیم جهت را تغییر دهید.»


همزمان با سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) استقبال امارات از این مقام صهیونیستی را محکوم و بر مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی و رئیس ادعایی آن تأکید کرد. جنبش حماس گفت: مایه تأسف است، این سفر در سایه افزایش قتل و بازداشت اشغالگران علیه ملت فلسطین تا همین امروز، افزایش سیاست پاکسازی نژادی و تداوم سیاست شهرک‌سازی در کرانه باختری، محاصره نوار غزه و تداوم شکنجه اسرا انجام شده است. کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات را خنجر به پشت ملت فلسطین و خیانت به تاریخ باعظمت امت توصیف کردند.
نکته جالب آن که صهیونیست‌ها از مسیر عادی‌سازی روابط با امارات، به دنبال عادی‌سازی روابط خود با دیگر کشور‌های عربی و به‌ویژه عربستان نیز هستند و البته این هدف با چراغ سبز سعودی‌ها همراه است. از همین رو نیز ریاض با وجود آنکه هنوز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما مخالفتی با عبور هواپیما‌های اسرائیلی از آسمان عربستان ندارد. دفتر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی پس از آنکه او وارد فرودگاه ابوظبی شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای حامل هرتزوگ از حریم هوایی عربستان عبور کرده است. پیش از این نیز هواپیما‌های «یائیر لاپید» وزیر خارجه و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در سفر به امارات از آسمان عربستان عبور کرده بودند و وزرای خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی طی دو ماه اخیر در اظهارات مشابهی ابراز امیدواری کرده بودند که به زودی روابط این رژیم با عربستان سعودی عادی شود.