شیوع انفجاری

اومیکرون آنقدر‌ها هم که تصور می‌شد کم‌خطر نیست! طبق گزارش محققان، امریکا در هفته گذشته میانگین روزانه ۲هزارو۲۰۰ مرگ ناشی از کروناویروس را در این کشور ثبت کرد که بیشتر از تعداد مرگ و میر روزانه ثبت شده در طول موج دلتا بود. متخصصان بهداشت می‌گویند که اومیکرون به طور کلی علائم خفیف‌تری نسبت به سویه‌های قبلی ایجاد می‌کند، اما تعداد مرگ و میر زیاد است، زیرا این سویه به سرعت گسترش می‌یابد و تعداد زیادی از افراد را مبتلا می‌کند. در کشور ما هم حالا اومیکرون می‌رود تا به شکلی انفجاری و به طور خاص‌تر واکسن‌نزده‌ها را با خود درگیر کند. تا‌کنون نزدیک به ۵/۱۶ میلیون نفر از جمعیت هدف در کشور هر سه دوز واکسن کرونا را زده و حدود ۶ میلیون نفر هم هنوز هیچ واکسنی نزده‌اند. این در حالی است که تزریق دوز سوم تا حدود ۹۰درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اما افرادی که دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، در برابر اومیکرون فقط ۱۰ درصد ایمنی دارند. در چنین شرایطی اومیکرون سریع‌تر از آنچه فکرش را می‌کردیم، به سویه غالب در کشور تبدیل و در برخی نقاط حتی از کنترل خارج شده‌است! آمار قرمز شدن شهر‌ها هم همچون آمار کرونا مثبت‌ها به شکلی تصاعدی رو به افزایش است و طبق آخرین گزارش‌ها تعداد شهر‌های قرمز ظرف دو روز از هفت شهر به ۱۵ شهر افزایش یافت.
۴۰ روز پیش وقتی ورود رسمی اومیکرون به کشور به طور رسمی رسانه‌ای شد به‌رغم هشدار کارشناسان، اما باز هم تصورش سخت بود که با گذشت پنج هفته اومیکرون برخی نقاط کشور را از کنترل خارج کند! حالا علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه شرایط کرونا در حال حاضر از کنترل‌شدن گذشته و تعداد مبتلایان در حال افزایش است، می‌گوید: «باید مردم را آگاه کنیم تا در خانه‌های خود بمانند، زیرا شرایط سخت است.»
طبق گزارش وزارت بهداشت آمار‌های ابتلا همچنان تصاعدی بالا می‌رود به گونه‌ای که طی ۲۴ ساعت تا ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۰۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. آمار فوتی‌ها هم از روند ثبات خود خارج و به طور رسمی افزایشی شده به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۰ بهمن، ۴۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. طبق آخرین گزارش‌ها تنها ظرف دو روز با افزایش دو برابری شهر‌های قرمز کرونایی مواجه شدیم و بخش‌هایی از تهران هم قرمز شد. در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۱ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. دماوند و فیروزکوه (تهران)، تربت‌حیدریه (خراسان رضوی)، زرند (کرمان)، رامسر (مازندران)، اراک (مرکزی)، جاسک (هرمزگان) و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.
افزایش مرگ و میر اومیکرون با سرعت انتشار


طبق گزارش محققان، کشور امریکا در هفته گذشته میانگین روزانه ۲هزارو۲۰۰ مرگ ناشی از کروناویروس را در این کشور ثبت کرد که بیشتر از تعداد مرگ و میر روزانه ثبت‌شده در طول موج دلتا بود. به گفته محققان، این بالاترین تعداد مرگ و میر از فوریه ۲۰۲۱ است، زمانی که ایالات‌متحده در حال خروج از موج زمستانی موارد ابتلا بود و تنها چند ماه از واکسیناسیون گذشته‌بود.
متخصصان بهداشت می‌گویند که اومیکرون به طور کلی علائم خفیف‌تری نسبت به سویه‌های قبلی ایجاد می‌کند، اما تعداد مرگ و میر زیاد است، زیرا این سویه به سرعت گسترش می‌یابد و تعداد زیادی از افراد را مبتلا می‌کند.
محققان همچنان بر واکسیناسیون و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی تأکید دارند. کارشناسان بهداشت می‌گویند که بسیاری از مرگ و میر‌ها و بستری شدن در بیمارستان در میان افراد واکسینه نشده رخ می‌دهد. افزایش تصاعدی بیماری و شیوع انفجاری
حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که سرعت گسترش اومیکرون بالا است و هر هفته به صورت تصاعدی پنج برابر می‌شود، تأکید می‌کند: «اومیکرون تهدید‌کننده است و رویکرد جدیدی برای مقابله با این سویه لازم است. در هفته‌های اخیر با افزایش تصاعدی بیماری مواجه هستیم.»
به گفته سوری واریانت‌های قبلی کرونا زیر ۲۰ ساعت باقی می‌ماندند، اما اومیکرون قدرت ماندگاری زیادی دارد. از سوی دیگر اثر بخشی واکسن‌ها کمتر شده و لازم است برای افزایش ایمنی دوز سوم هم زده شود.
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم با تأکید براینکه همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند، مبتلا به اومیکرون هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، می‌گوید: «منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه اومیکرون حدود ۵۰ درصد است؛ به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند، مبتلا به اومیکرون هستند. این افراد باید در خانه بمانند و خود را قرنطینه کنند که سبب اشاعه بیماری به سایر افراد نشوند. مدت قرنطینه اومیکرون کمتر از سویه دلتا و پنج روز است؛ البته بعد از خروج از منزل تا پنج روز هم باید با دو ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تردد کنند.»
سید علی دهقان منشادی، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) هم از افزایش انفجاری اومیکرون در روز‌های آینده خبر می‌دهد. وی با اشاره به شیوع سویه اومیکرون در کشور می‌گوید: «ظرف هفته گذشته میزان مراجعات سرپایی ما تقریباً چهار برابر شده، اما فعلاً موارد بستری افزایش قابل‌توجهی نداشته‌است.»
این پزشک ضمن بیان اینکه میزان درگیری ریه و موارد شدید اومیکرون نسبت به واریانت‌های قبلی کمتر است، می‌افزاید: «در حالی که سرعت انتقال اومیکرون خیلی بیشتر از واریانت‌های قبلی است، شاهد افزایش انفجاری اومیکرون در روز‌های آینده خواهیم بود.» خارج شدن شرایط کرونا از کنترل در مشهد
رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان امام رضا (ع) مشهد می‌افزاید: «در حال حاضر شرایط کرونا از کنترل شدن گذشته و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. مسئولان باید بدانند که زمان آن رسیده تصمیمات بجایی بگیرند تا قبل از بیشتر شدن ابتلا‌ها بتوان اقدامی کرد. یکی از اقداماتی که می‌توان در این راستا انجام داد، تسریع واکسیناسیون دوز سوم است.»
وی تأکید می‌کند: «بار‌ها در ستاد کرونا گفته‌ایم که باید در بازگشایی‌ها دقت شود، اما تصمیم در سطح ستاد ملی بوده‌است. باید دانست در مورد بازگشایی‌ها سیاست‌های استانی تأثیرگذار نیست و تصمیم‌گیری‌ها در بعد ملی انجام می‌شود.»
به گفته صداقت اومیکرون یک بیماری ساده و سرپایی نیست. میزان بستری‌های اومیکرون یک‌دهم دلتاست، اما سرایت‌پذیری آن ۱۰ برابر است؛ یعنی به اندازه پیک سویه دلتا بیمار خواهیم داشت، ولی هنوز شرایط آماده‌باش را در سطح شهر نمی‌بینیم. گویا اطلاع‌رسانی‌ها یا به هدف نرسیده و به خوبی برنامه‌ریزی نشده یا اینکه با توجه به شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی، عادی‌انگاری حالت فرهنگی نهادینه‌شده پیدا کرده‌است.