چین: آمریکا در پی اجرای برنامه های خرابکارانه در المپیک پکن است

وزارت امور خارجه چین و روزنامه رسمی این کشور، آمریکا را به برنامه ریزی برای مداخله در المپیک زمستانی پکن با برنامه های خرابکارانه از سوی ورزشکاران برخی کشورها متهم کردند.
به گزارش ایرنا از رویترز؛ چین آمریکا را به پرداخت رشوه به برخی ورزشکاران از کشورهای مختلف برای انجام اقدامات خرابکارانه در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن متهم کرد. این اتهام درست یک هفته پیش از آغاز بازی های المپیک در میانه تنش ها میان ۲ کشور ابرقدرت مطرح شده است. آمریکا پیش از این از تحریم و عدم حضور دیپلمات های خود در این رخداد ورزشی خبر داده بود و در پی آن چندین کشور دیگر نیز به این حرکت پیوستند.
با توجه به اتهام مطرح شده از سوی چین، سفارت آمریکا در پکن روز گذشته بر مواضع پیشین خود تاکید کرد و افزود، آمریکا به دنبال بوجود آوردن پویشی جهانی برای شرکت یا عدم شرکت در هیچ بازی المپیکی نیست. در ادامه سخنگوی سفارت آمریکا در پکن در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما به دنبال مشارکت برای ایجاد پویش جهانی برای حضور در بازی های المپیک نبودیم و نیستیم. ورزشکاران آمریکایی می‌توانند احساسات خودشان را آزادانه درباره بازی‌های المپیک پکن ابراز کنند».
براساس اطلاعات «چاینا دیلی» روزنامه انگلیسی زبان دولتی چین از قول منبعی آگاه که خواست نامش فاش نشود، آمریکا به دنبال برنامه‌ریزی برای تحریک ورزشکاران برخی کشورها بوده تا از برگزاری مسابقات ابراز نارضایتی کنند و در بازی‌ها به شکلی منفعلانه شرکت کرده و حتی از شرکت در مسابقات سرباز بزنند.


بدین ترتیب در پاسخ به پرسشی که از سوی خبرنگاران درباره این گمانه زنی مطرح شد، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت این گزارش از مقاصد واقعی برخی آمریکایی ها برای سیاسی کردن این رویداد ورزشی و دخالت و خرابکاری در بازی‌های المپیک زمستانی پکن پرده برداشته است. وی در ادامه چنین تلاشی برای رشوه دادن به ورزشکاران از سوی برخی آمریکایی‌ها را به شدت محکوم کرد و گفت، این اقدامات موجب بروز مشکلاتی در حین برگزاری بازی‌ها خواهد شد اما چنین تلاش هایی هم از پیش محکوم به شکست است.
آمریکا در دسامبر سال گذشته از تحریم دیپلماتیک در بازی های المپیک زمستانی پکن به دلیل آنچه جنایت علیه بشریت می نامد خبر داد که از سوی متحدانش یعنی استرالیا، انگلیس و کانادا مورد حمایت قرار گرفت. گفتنی است آمریکا از حضور ورزشکارانش در این بازی ها جلوگیری نکرده است.
چین بارها ادعاهای جنایت علیه بشریت و سواستفاده از حقوق بشر را رد کرده است.
در پیام سال نو چین برای هفته آینده «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور به دیپلمات ها گفت اطمینان دارد چین می‌‌تواند از مداخلات جلوگیری و بازی‌های المپیک را به سوی رویدادی با هدف بهبود روابط دوستانه و درک مشترک هدایت کند.