گریز معجزه آسای 50 کارگر از مرگ

سجادپور - فاجعه تلخ انفجار در کارخانه حلواشکری مشهد در حالی روز گذشته با کشف بقایای دیگری از اجساد قربانیان این حادثه وارد مرحله جدیدی شد که خوشبختانه حدود 50 کارگر این مجموعه چند دقیقه قبل از انفجار، محل را ترک کرده بودند. قاضی ویژه قتل عمد مشهد که دقایقی بعد از وقوع این حادثه وحشتناک، در شهرک صنعتی جاده کلات حضور یافته بود، روز گذشته درباره آخرین تحقیقات و اقدامات قضایی در خصوص این فاجعه تاسف بار به خراسان گفت: تلاش نیروهای امدادی به دلیل گستردگی آوار ناشی از انفجار تا ظهر روز گذشته ادامه یافت که در نهایت بقایای اجساد قربانیان از زیر آوار بیرون کشیده شد و به پزشکی قانونی انتقال یافت. قاضی دکتر صادق صفری افزود: با توجه به اهمیت موضوع گروهی از متخصصان پزشکی قانونی بررسی های علمی و تخصصی را برای تعیین هویت قربانیان آغاز کردند و ظهر روز گذشته اجساد تحویل خانواده های آنان شد.
وی با اشاره به نظر پزشکان قانونی، علت مرگ این افراد را صدمات ناشی از انفجار ذکر کرد و گفت: تنها مصدوم این حادثه تلخ نیز از بیمارستان شهید هاشمی نژاد به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد و تحت درمان قرار دارد اما در وضعیت بسیار وخیمی به سر می برد.
بازپرس شعبه 208 دادسرای عمومی و انقلاب تصریح کرد: شدت این انفجار به حدی بود که بتن های سنگین و تیرآهن های ساختمان به فاصله های دوری پرت شده و سوله کارخانه به طور کامل فرو ریخته بود. وی گفت: با وجود این، علاوه بر امدادگران آتش نشانی که از لحظات اولیه انفجار تلاش گسترده ای را برای امدادرسانی آغاز کرده بودند، نیروهای امدادی هلال احمر نیز صبح روز گذشته چندین ساعت از «سگ های زنده یاب» برای جست وجو در زیر آوارها استفاده کردند تا اگر فردی احتمالا در زیر آوار مانده است، امدادرسانی شود.
قاضی دکتر صفری با تاکید بر تخریب چند خودرو اضافه کرد: طبق اظهارات برخی افراد و شاهدان، حدود 50 کارگر در این کارخانه مشغول کار بودند که فقط چند دقیقه قبل از انفجار با اتوبوس از محل کار خارج شده اند که اگر این حادثه هنگام حضور همه کارگران رخ می داد، فاجعه ای وحشتناک و باورنکردنی به وقوع می پیوست و دیگر ضایعه ای جبران ناپذیر بود ولی آن ها معجزه آسا از مقابل سوله مذکور عبور کرده‌اند و بعد این حادثه اتفاق افتاده است.


این مقام قضایی همچنین درباره آخرین اقدامات قضایی گفت: پرونده مذکور به طور ویژه و خارج از نوبت با دقت و سرعت رسیدگی می شود و هم اکنون از کارشناسان حوادث کار و دیگر متخصصان مربوط خواسته ایم تا بلافاصله تحقیقات خود را برای شناسایی و مقصران احتمالی آغاز کنند و ممکن است طی روزهای آینده افرادی برای پاسخ گویی به دادسرا احضار شوند. وی افزود: پیمانکار نصب دیگ بخار و سه تکنیسین نصاب که از تهران به مشهد آمده بودند، در این حادثه جان خود را از دست داده اند اما باز هم تاکید می کنیم که رعایت نکات ایمنی و هشدارهای کارشناسان آتش نشانی و متخصصان در راه اندازی کارخانجات یا کارگاه های تولیدی، سنگ اندازی در مسیر توسعه یا تولید نیست بلکه جزء جدایی ناپذیر از «تولید» است که باید توسط کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد اگرچه با کاغذ بازی و بوروکراسی در این امور به شدت مخالف هستیم ولی «ایمنی و امنیت» از اصول اولیه راه اندازی کارخانجات تولیدی است.
قاضی صادق صفری در پایان از نیروهای انتظامی، امدادگران و کارشناسان قدردانی کرد و گفت: تحقیقات دادسرا با سرعت انجام می شود تا این مرکز تولیدی که از مدت ها قبل در مشهد فعالیت دارد همچنان به مسیر تولید بازگردد و نکات ایمنی نیز در آن رعایت شود.
در همین حال معاون عملیات آتش نشانی مشهد نیز که به همراه نیروهای امدادگر در محل وقوع انفجار حضور داشت درباره  علت این حادثه مرگبار به خراسان گفت: بررسی های کارشناسان آتش نشانی بیانگر آن است که این حادثه به صورت غیرعمدی رخ داده و تنها یک «اتفاق» منجر به این فاجعه مرگبار شده است. آتشپاد دوم مهدی رضایی با اشاره به پایان عملیات امدادی اضافه کرد: عملیات با ایمن سازی محل به پایان رسید و جست و جوها برای یافتن بقایای اجساد خاتمه یافت و اکنون ارزیابان سازمان آتش نشانی برای تعیین خسارت های وارد شده که بسیار سنگین است در محل مستقر هستند و تیم کارشناسی نیز بررسی علت اصلی انفجار دیگ بخار را در دستور کار دارند. این مقام ارشد آتش نشانی مشهد با بیان این که طبق اظهار نظرها خوشبختانه دقایقی قبل از وقوع انفجار حدود ۵۰ تن از کارگران محل کار خود را ترک کرده بودند، تصریح کرد: «ایمنی» از اولویت‌های اصلی در راه اندازی کارخانجات است و سازمان آتش نشانی به طور رایگان هرگونه مشاوره ای را به متقاضیان ارائه می دهد تا از وقوع چنین فجایع دلخراشی جلوگیری شود. آتشپاد دوم رضایی خاطر نشان کرد: اگرچه آتش نشانان بدون وقفه برای امدادرسانی به مردم تلاش می کنند اما مشاهده این صحنه‌های تلخ و بیرون آوردن بقایای اجساد قربانیان یک حادثه برای آنان دردناک تر است. وی به متصدیان و مالکان مراکز تجاری و تولیدی توصیه کرد: هشدارهای کارشناسی آتش نشانی را قبل از وقوع این گونه حوادث فاجعه بار جدی بگیرند و پیش از راه اندازی هر شغلی، ابتدا به موضوعات «ایمنی» توجه کنند. وی در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه بررسی های کارشناسان آتش نشانی بعد از پایان تحقیقات میدانی به مرجع قضایی اعلام می شود. گزارش خراسان حاکی است، در این حادثه تاسف بار امیرحسین پورسیدآباد 31ساله، مرتضی غفوررشید 52 ساله، میثم ابوالحسنی 27 ساله و روح ا... سیف الهی طرقی 42 ساله جان باخته اند.