۲۸۹۹۵ مبتلای جدید دیروز شناسایی شد

گروه اجتماعي
وزارت بهداشت ديروز در گزارش روزانه از وضعيت شيوع كرونا در كشور اعلام كرد كه در شبانه روز 10 تا 11 بهمن، 28995 مبتلاي جديد شناسايي شده و از اين تعداد، 1584 نفر به دليل شدت علايم بستري شده‌اند. 
طي 9 روز گذشته، آمار ابتلاي كرونا در كشور شيب صعودي با زاويه‌اي بسيار تند داشته چنانكه هر روز نسبت به روز قبل (غير از شبانه‌روز 8 تا 9 بهمن كه تعداد مبتلايان جديد، كاهش عجيب و شك‌برانگيز 5 هزار نفري نسبت به روز قبل داشت) حداقل بيش از 3 هزار نفر به تعداد مبتلايان جديد اضافه شده است. شبانه‌روز 10 تا 11 بهمن هم ادامه همين صعود را نشان مي‌دهد چنانكه تعداد مبتلايان نسبت به 24 ساعت پيش از آن 6999 نفر بيشتر است علاوه بر آنكه تعداد بيماران بدحال نيازمند بستري در بيمارستان‌ها هم نسبت به شبانه روز 9 تا 10 بهمن 375 نفر افزايش يافته است. اين افزايش و تداوم شيب صعودي آمار كرونا در كشور در حالي است كه هيچ خبري از محدودسازي فعاليت‌ها و تجمعات غير ضروري شنيده نمي‌شود و بعضي مراسم و يادواره‌ها همچنان طي موعد از پيش تعيين شده، در حال برگزاري است از جمله اينكه ديروز در وزارت كشور، مراسم توديع و معارفه سه نفر از مديران كل قديم و جديد برگزار شد، در استان كهگيلويه و بويراحمد هم يك مدير آموزش و پرورشي رونمايي شد و از امروز هم مراسم ملي و آييني در كشور آغاز مي‌شود، علاوه بر آنكه بسياري از شهروندان خود را براي حضور در جشنواره‌هاي فيلم و تئاتر و موسيقي فجر آماده مي‌كنند. 
علي اكبر حقدوست؛ اپيدميولوژيست در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه اعدادي كه امروز درباره شيوع كرونا در كشور منتشر مي‌شود، از چهارهفته قبل براي متخصصان اپيدميولوژيست قابل مشاهده و پيش‌بيني بود و مي‌افزايد: «اين افزايش ابتلا براي سويه اميكرون، غيرعادي نيست و البته تعداد مبتلايان و تست‌هاي مثبت كرونا در كشور هم بسيار بالاتر از اين اعداد اعلام شده است چون اين تعداد بيمار، به سبب محدوديت‌ها و پروتكل‌ها آزمايش مي‌شوند در حالي كه با يك محاسبه اپيدميولوژي مي‌توان به اعداد واقعي رسيد.»
حقدوست با تاييد اين پرسش «اعتماد» و تاثير گراني قيمت تست كروناي 350 الي 400 هزار توماني به عنوان عامل بازدارنده مراجعه‌كنندگان بابت تشخيص علايم مشابه سرماخوردگي مي‌گويد: «شرايط اقتصادي مردم به گونه‌اي نيست كه قادر به پرداخت اين ارقام باشند و البته انجام تست براي همه مردم هم ضرورت ندارد چون سرايت‌پذيري ويروس امروز به حدي رسيده كه حتي اگر يك نفر در جمع خانواده مبتلا شود، بدون ترديد باقي اعضاي خانواده هم مبتلا شده‌اند و نياز به تست نفر به نفر ندارند.»
حقدوست همچنين در واكنش به اظهارنظر چند روز قبل مسعود مرداني؛ يكي از اعضاي كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره خطاي 50 درصدي تست‌هاي كرونا در كشور مي‌گويد: «محدوديت‌ها و كيفيت تست‌هاي كرونا، خطاي آزمايشگاهي و شيوه تست‌گيري، غير قابل تحمل بودن نمونه‌برداري حلق براي افراد كه مانع از برداشت نمونه‌هاي خيلي دقيق مي‌شود، مراجعه زودهنگام براي تست‌گيري و در زماني كه هنوز كولونيزه ويروس در حلق به اندازه كافي نيست يا مراجعه ديرهنگام و در زماني كه ديگر كولونيزه ويروس از حلق به ساير بخش‌هاي بدن رسيده مي‌تواند دلايل خطاي 50 درصدي تست‌هاي كرونا باشد.»


مسعود يونسيان؛ رييس كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد مي‌كند كه حتما تعداد مبتلايان، چند برابر آمار منتشر شده است و با ابراز نگراني بابت وضعيت امروز و اعدادي كه به صورت تصاعدي افزايش مي‌يابند، مي‌گويد: «حتما با اين تصاعد در روزهاي آينده به اعداد بزرگ‌تري مي‌رسيم چنانكه هفته اول دي، افزايش 10 درصدي، هفته دوم دي افزايش 12 درصدي، هفته سوم دي افزايش 20 درصدي و امروز هم افزايش بيش از 20 درصدي در آمار ابتلاي جديد نسبت به روز گذشته را شاهد هستيم. البته با توجه به اينكه محدوديت‌ها، به خوبي مديريت نمي‌شد، انتظار همين اعداد را داشتيم در حالي كه با اعمال محدوديت‌ها مي‌توانستيم اين روند را كند كنيم. اما حالا با شرايطي كه سپري كرده‌ايم، بايد در روزهاي آينده در انتظار عددهاي بزرگ‌تر از 29 هزار مبتلا در روز هم باشيم.»
حميد سوري؛ اپيدميولوژيست ديگري است كه در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا، از آمار بالاتر ابتلا و بستري و حتي مرگ كرونا در كشور طي روزهاي آينده مي‌گويد و در واكنش به سكوت و بي‌تفاوتي مسوولان نسبت به خطر جدي موج ششم هشدار مي‌دهد: «از حدود دو ماه پيش بحث اميكرون جدي و نگراني‌هايي در كشور ايجاد شد. نگراني اين بود كه سفرها و رفت‌وآمدهايي كه از اروپا، تركيه و... انجام مي‌شود يا با سفرهايي كه به صورت ترانسفر از دوبي و... داشتيم، اين ويروس وارد كشور شود. شايد در آن زمان كنترل مرزها مي‌توانست تاثير بسيار جدي داشته باشد، اما انتظاراتي كه مي‌رفت برآورده نشد و باتوجه به سرعت بالاي انتشار اميكرون، در مدت كوتاهي موارد بيماري به صورت پراكنده در همه جاي كشور شناسايي شد.در حال حاضر هم آغاز پيك ششم كرونا با اميكرون اعلام شده است، اما نشانه‌هاي ورود به پيك ششم از چند هفته قبل در برخي استان‌ها كاملا مشهود بود و هشدارهاي لازم هم داده شد، اما شايد مقداري ساده‌انگاري اتفاق افتاد.وضعيت موجود، وضعيتي است كه بيماري با سويه اميكرون به سرعت در حال گسترش است؛ به‌طوري كه به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگي سه تا پنج برابر مي‌شوند. به عنوان مثال اگر فرض كنيم كه اكنون ۱۰۰ مورد بيماري شناسايي شده، هفته آينده تعداد موارد ۳۰۰ تا ۵۰۰ و هفته بعدش بين ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مورد افزايش مي‌يابد. بنابراين موارد بيماري به همين شكل به صورت تصاعدي و به سرعت بالا مي‌رود. مشخص است كه كارايي واكسن‌ها در حال كاهش است. اكنون واكسن وجود دارد، اما ويروس هم دارد در مقابل اين واكسن‌ها عكس‌العمل و مقاومت نشان مي‌دهد. بنابراين اثربخشي واكسن‌ها در مقابل واريانت‌هاي جديد كمتر مي‌شود. مطالعات جديد نشان داده است كه ماندگاري اميكرون روي پوست و سطوح چند برابر واريانت دلتا و واريانت‌هاي قبلي است، واريانت‌هاي قبلي كرونا هيچ كدام بيش از ۲۰ ساعت روي پوست و سطوح نمي‌ماندند، اما در حال حاضر تحقيقات نشان مي‌دهد كه اميكرون ممكن است حتي تا هشت روز روي پوست و سطوح بماند. در حال حاضر در سطح شهرها نمودي از اينكه درگير يك واريانتي با قابليت انتقال بسيار بالا هستيم، نمي‌بينيم كه به اين معناست كه جامعه دارد رفتارهاي عادي و طبيعي خود را پيش مي‌برد و ويروس هم كار خودش را انجام مي‌دهد. هنوز به اوج بيماري نرسيده‌ايم كه نمود مرگ‌ومير و بستري جدي را ببينيم، مطمئنا طي دو تا چهار هفته آينده فراواني بستري و مرگ ناشي از اميكرون در كشور افزايش مي‌يابد.»