مدال طلای قدس بر گردن ورزشکاران آزاده

کمپین جهانی بازگشت به فلسطین، در همایشی بین‌المللی به میزبانی «لبنان» از ورزشکارانی که مقابل نماینده رژیم اشغالگر قدس حاضر نشدند، تجلیل کرد؛ آن هم با نشان افتخار طلای قدس.
آرین غلامی شطرنج‌باز ایرانی هم در این همایش حضور داشت. «عبدالملک سکریه» مسئول این همایش، هدف از برگزاری این مراسم را استفاده از ورزش برای آشنایی جهانیان با آرمان کشورهای اسلامی دانست و اعلام کرد: «اولویت آنها فلسطین است.»

 این فعالیت (کنفرانس) مردمی است یا توسط حزب یا کشور خاصی حمایت می‌شود؟


این همایش بین‌المللی برای تجلیل و قدردانی از ورزشکارانی است که عادی‌سازی روابط با رژیم‌اشغالگر قدس را رد می‌کنند و مسئول سازماندهی آن «کمپین جهانی بازگشت به فلسطین» است؛ یک سازمان مردمی که فعالان 80کشور جهان از جمله افراد، انجمن‌ها، مؤسسات یا کمپین‌هایی که از فلسطین حمایت می‌کنند.
 چطور این ایده به ذهن شما رسید؟
این ایده را ما اول سال 2021 مطرح کردیم و این کار پاسخی بود به آنچه که معامله قرن نامیده می‌شود؛ حرکت ما واکنشی به تسلیم شدن بعضی رژیم‌های عربی که رژیم غاصب صهیونیستی را به رسمیت شناختند، بود که با این رژیم پیمان‌نامه‌هایی امضا کردند تا روابط را عادی کنند. ما معتقدیم برخی رژیم‌ها اقدام به عادی‌سازی روابط می‌کنند، درحالی‌که مردم همان کشورها مخالف آن هستند. هدف همایش ما نشان دادن مخالفت ستارگان و قهرمان دنیای ورزش با رژیم اشغالگر است. ما از آنهایی تجلیل کردیم که حریف رژیم اشغالگر قدس را در مسابقات بین‌المللی یا المپیک به رسمیت نشناختند، چون کشوری به‌نام (اسرائیل) را به رسمیت نمی‌شناسند و فقط کشور فلسطین را قبول دارند. این رژیم غاصب به زور استعمار در سرزمین فلسطین موجودیت پیدا کرده و این سرزمین باید به مردمش یعنی «فلسطین» بازگردانده شود. انجمن ما برای تجلیل از این قهرمانان و اعطای مدال «طلای قدس» به‌عنوان جایزه معنوی و افتخاری به این ورزشکاران شکل گرفت تا مدالی که در مسابقات بین‌المللی از آن محروم شدند، به شکل نمادین جبران شود.
چطور از ورزشکار جوانی که با ورزشکار رژیم صهیونیستی روبه‌رو نمی‌شود، حمایت مالی می‌کنید؟
تصمیم این ورزشکاران، تصمیم شجاعانه‌ای است و بعضی از آنها بهای گزافی پرداخته‌اند، زیرا طبق تصمیمات بین‌المللی، هر ورزشکاری در مسابقات بین‌المللی مقابل نماینده این رژیم انصراف دهد، سال‌ها از حضور در رویدادهای جهانی محروم می‌شود. این تصمیم ناعادلانه است، چرا که ورزشکار باید آزاد باشد که با حریف مد نظرش روبه‌رو شود. اگر هم نخواست، آزادی کناره‌گیری داشته باشد. محرومیت ورزشکاران، در واقع محدودیت آزادی آنهاست و همه این کارها برای تثبیت و موجودیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی است.
این کار مستلزم بررسی زیاد متخصصان، نهادها و همه انسان‌های با وجدانی است که از آرمان اول جهان به طور عام و خاص «جهان اسلام» حمایت می‌کنند. فدراسیون‌های ورزشی کشورهای اسلامی باید تحت فشار قرار گیرند که مقابل فشارهای بین‌المللی تسلیم تصمیم‌های ناعادلانه نشوند و هیچ اهمیتی به آنها ندهند، بلکه برعکس، باید از این قهرمانان تجلیل شود، زیرا آنها حاضر نشدند مقابل نماینده رژیم غاصب صهیونیستی حاضر شوند.
توصیه شما به‌عنوان یک کمپین برای کشورهای عربی و اسلامی در این زمینه چیست؟ و چگونه می‌توان از چنین افرادی حمایت قانونی کرد؟
ما روی رژیم‌ها شرط‌بندی نمی‌کنیم، زیرا آنها ترسو و سست هستند. آنها تصمیم درستی برای ورزشکاران نمی‌گیرند. ما مردم، ورزشکاران، روشنفکران و اهالی فرهنگ، اصحاب رسانه، دانشگاهیان و هنرمندان را مورد خطاب قرار می‌دهیم تا کنار این ورزشکاران و قهرمانان جمع شوند. ورزشکارانی که یاریگر موضوع فلسطین هستند اما کسی را ندارند که از آنها حمایت کند. ما به همه آنها می‌گوییم کنار شما ایستاده‌ایم.
ما یک یا چند جلسه برای بحث درباره عهدنامه افتخاری جهت حمایت از ورزشکاران مسلمان و مردم آزاده سراسر جهان برای تحریم رژیم صهیونیستی داریم. از همه حامیان ایده مقاومت در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به‌صورت قانونی، رسانه‌ای یا حرکت مردمی، دعوت می‌کنیم تا کنار هم باشیم و با اتحاد و قوی‌تر شویم.
می‌دانید ورزشکاران با محرومیت از نظر مالی ضرر می‌کنند، آیا ایده‌ای برای حمایت از آنها دارید؟
ما توانایی لازم برای حمایت از آنها را نداریم، اما در این کنفرانس، موضوع را برای افکار عمومی عربی و اسلامی مطرح می‌کنیم تا اگر کسی خواست، حمایت و کمک کند. ما از کسی کمک نمی‌خواهیم تا اشتباه نفهمد که دنبال تجارت در این موضوع هستیم. ما در قضیه فلسطین معامله نمی‌کنیم، در راه حق و ضدباطل مبارزه و تلاش می‌کنیم. فلسطین سرزمینی اسلامی است و مقدسات دارد و همه مسلمانان وظیفه دارند که برای آزادی فلسطین از دست رژیم اشغالگر صهیونیستی تلاش کنند.
ورزشکاران زیادی از ایران از رقابت با نماینده رژیم اشغالگر قدس امتناع کرده‌اند. آیا در این کنفرانس از آنها هم تجلیل می‌کنید؟
بله، ورزشکاران ایرانی که شامل این موضوع هستند، در این همایش حضور دارند و از آنها تجلیل می‌کنیم و مدال «طلای قدس» به آنها اهدا می‌کنیم.
در این همایش ورزشکارانی از الجزایر، لبنان، اردن، کویت، سودان و عراق و یک ایرانی حضور داشتند.
10 کشور حضور دارند و ما دوست داشتیم تعداد آنها بیشتر باشد، اما به نظر می‌رسد که بعضی از آنها به دلایلی نیامده‌اند. «آرین غلامی» شطرنج‌باز ایرانی در این کنفرانس حضور داشت.
همه برای شرکت در کنفرانس به بیروت آمدند؟
بله؛ همه آنها از دوشنبه در بیروت بودند. روز نخست برنامه، تجلیل از ورزشکاران بود و روز دوم بازدید از جنوب لبنان در مرز فلسطین. دیروز هم جلسه‌ای با آوارگان فلسطین در اردوگاه برج البراجنه با آوارگان فلسطینی داشتند.
مترجم : مونا خواسته

ورزشکارانی که در این همایش از آنها تجلیل و نشان افتخار «طلای قدس» به آنان اهدا شد:

فتحی نوری از الجزائر - جودو.
 محمد وصفی عید از اردن -کیک‌بوکسینگ.
 اسامه ابو جامع از اردن - پینگ‌پنگ (از معلولان).
 محمد عبدالرسول از سودان - جودو.
 حبیب السبتی از کویت - جودو.
 محمد العوضی از کویت - تنیس.
 علی الکنانی از عراق - موای تای.
 مالک الزیباوی از لبنان - کاراته.
 فادی عیدی از لبنان - شطرنج.
 آرین غلامی از ایران - شطرنج.
 محمد عبد الرحیم الطالب از موریتانی - شطرنج.
 میساء العباسی از تونس - بوکس.
 باشگاه ارتش سوریه و منتخب تیم ملی بسکتبال.