پنجه سیاست بر نبرد ورزشی تگزاس

بامداد پنج‌شنبه پس از حرف و حدیث‌های فراوان سرانجام سایت فدراسیون کشتی پس از صادر نشدن ویزای شش نفر از کاروان ایران، به صورت رسمی خبر از لغو مسابقه دوستانه ایران و امریکا داد. اتفاقی قابل پیش‌بینی باتوجه به حواشی هفته گذشته، نبردی که قرار بود ۲۳ بهمن در آرلینگتون دالاس ایالت تگزاس برگزار شود، اما سیاسی‌کاری امریکایی‌ها مانع از رویارویی جذاب ستاره‌های کشتی دنیا در ترکیب دو تیم آزاد ایران و امریکا شد.
نبرد تیم دوم و سوم جهانی نروژ با یک‌دوجین ستاره بزرگ می‌توانست جذابیت‌های زیادی داشته باشد، رقابتی که پس از پایان رقابت‌های اسلو با درخواست امریکایی‌ها به جریان افتاد. بوریس بومگارتنر، رئیس فدراسیون امریکا که یکی از عنوان‌داران کشتی جهان است در حاشیه قهرمانی جهان در اسلو در یک نشست دوجانبه، درخواست یک مسابقه دوستانه با ایران را با علیرضا دبیر درمیان می‌گذارد. پیشنهادی که مورد قبول طرف ایرانی قرار می‌گیرد، به‌خصوص که دبیر معتقد است شانه به شانه شدن کشتی‌گیران ایرانی با امریکایی‌ها که جزو قدرت‌های کشتی آزاد دنیا هستند، می‌تواند ملی‌پوشان را باتجربه و آبدیده‌تر کند و به نفع کشتی ایران است. ۲۳ بهمن هم به عنوان موعد این مسابقه تعیین می‌شود، مسابقه‌ای که قرار بود میزبان آن آرلینگتون دالاس ایالت تگزاس باشد.
پژمان درستکار هم به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد از دو ماه پیش با دعوت آزادکاران منتخب، اردو‌ها را برای مسابقه دوستانه با امریکا آغاز می‌کند. با این حال اتفاقات بعد از سفر دی‌ماه گذشته ملی‌پوشان به دوبی برای گرفتن ویزا به امارات سبب شد تا شمارش معکوس برای لغو این مسابقه آغاز شود. صحبت‌های علیرضا دبیر به مناسبت شهادت سردار سلیمانی درباره شعار مرگ بر امریکا، بهانه‌ای می‌شود که شبکه‌های تلویزیونی امریکایی مانند فاکس‌نیوز، دولت این کشور را برای ویزا ندادن به رئیس فدراسیون کشتی زیر فشار بگذارند و ورزش را آلوده به سیاست کنند. رئیس فدراسیون کشتی هم پس از جوسازی امریکایی‌ها تأکید می‌کند اگر ویزای یک نفر هم صادر نشود سفر ایران به امریکا لغو خواهد شد. ۶ ویزا نیامد، سفر لغو شد
اوایل هفته گذشته، اما حرف و حدیث‌ها درباره ویزا ندادن امریکا به دبیر و چند تن دیگر از اعضای تیم اعزامی به این مسابقه دوستانه، سبب شد احتمال لغو این رقابت پررنگ شود. سرانجام بامداد پنج‌شنبه و در فاصله ۹ روز تا مسابقه ۲۳ بهمن در تگزاس، سایت فدراسیون کشتی با انتشار نامه علیرضا دبیر به همتای امریکایی‌اش، لغو مسابقه دوستانه با امریکا را به صورت رسمی اعلام کرد.


در بخشی از نامه دبیر به بوریس بومگارتنر آمده است: «بسیار متأسفم که اعلام کنم تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم اعطای روادید به شش نفر از اعضای این تیم، عملاً امکان حضور و شرکت در مسابقه دوستانه با تیم ملی امریکا را ندارد. ناخرسندم که اعلام کنم تا این لحظه ویزای دو کشتی‌گیر، مربی تیم، سرپرست تیم و داور المپیکی فدراسیون و اینجانب به عنوان رئیس فدراسیون صادر نشده است. بنابراین چاره‌ای جز اعلام لغو سفر برای اینجانب باقی نمانده است. علاقه‌مند بودم در پی دعوت محترمانه شما برای در کنار هم ورزش کردن و از همدیگر یاد گرفتن که هدف این مسابقه بود، این رویداد صرفاً ورزشی انجام شود.»
محمدابراهیم امامی، سخنگوی فدراسیون کشتی هم درباره لغو سفر آزادکاران به امریکا اینطور توضیح داد: «امریکایی‌ها با دعوت رسمی از تیم ایران خواستار برگزاری دیدار دوستانه در تگزاس شدند، اما وقتی برای شش نفر از اعضای ۲۰ نفره تیم روادید صادر نمی‌شود، یعنی به تعهد خود در قبال این دعوت رسمی پایبند نبودند، در واقع آن‌ها باعث شدند تیم ایران به امریکا نرود.»
مجید داستان، کامران قاسمپور به عنوان دو کشتی‌گیر اصلی، احسان امینی مربی تیم ملی، محمد مصلایی‌پور داور المپیکی، حجت کریمی سرپرست و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی نفراتی هستند که روادید برای آن‌ها صادر نشد.
سخنگوی فدراسیون کشتی معتقد است عملاً انجام این مسابقه ناممکن بود: «وقتی برای دو کشتی‌گیر اصلی روادید صادر نمی‌شود، یعنی عملاً ما در دو وزن با باخت مواجه هستیم.» او عنوان کرد: «به‌طور مثال کامران قاسمپور که همین چند ماه پیش نماینده امریکا را در رقابت‌های جهانی مغلوب کرد در کنار تیم نیست یا سایر نفرات که هر کدام وظایف مشخصی داشتند، نمی‌توانند تیم را همراهی کنند پس چطور می‌شود ما قبول کنیم به هر قیمتی به این سفر برویم.» رویه ضدمردمی امریکا در ورزش
در حالی امریکایی‌ها با یک رویکرد سیاسی برای شش نفر از تیم کشتی آزاد ویزا صادر نکردند که ریچ بندر، مدیر اجرایی کشتی امریکا پیش از این گفته بود: «کشتی فراتر از سیاست است و هیچ چیز بهتر از این رقابت دوستانه بین کشتی ایران و امریکا نیست.» با وجود خوش‌بینی مسئولان فدراسیون کشتی امریکا، اما دولت این کشور با نگاه سیاسی ویزای برخی از اعضای تیم اعزامی ایران برای مسابقه ۲۳ بهمن را صادر نکرد تا این مسابقه لغو شود.
این اقدام امریکایی‌ها، واکنش سخنگوی دولت را به همراه داشت و علی بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر به آن واکنش نشان داده و نوشته است: «ممانعت دولت امریکا از صدور روادید اعضای تیم ملی کشتی ایران بار دیگر نمایان کرد جابه‌جایی دولت‌ها تغییری در رویه ضدمردمی و ضدحقوقی دولت ایالات متحده ایجاد نمی‌کند.» دعوت تیم امریکا به ایران
پس از لغو رقابت دوستانه ایران و امریکا، فدراسیون کشتی از طرف امریکایی دعوت کرده است برای یک مسابقه دوستانه به ایران بیاید تا برخلاف امریکایی‌ها مهمان‌نوازی ایرانی‌ها نمایش داده شود. در بخشی از نامه دبیر به بومگارتنر آمده است: «اکنون که به دلایل غیرورزشی، این امکان در امریکا فراهم نیست، مایلم از شما و تیم ملی کشتی امریکا دعوت کنم تا در اولین فرصت ممکن به ایران بیایید تا این دیدار دوستانه در ایران انجام شود. اطمینان می‌دهم که هموطنان کشتی‌دوست و میهمان نواز من با آغوش باز از شما استقبال خواهند کرد.»
سخنگوی فدراسیون کشتی هم توضیحات بیشتری درباره این دعوت داده است: «آقای دبیر در یک نامه رسمی به رئیس فدراسیون کشتی امریکا اعلام کرد ما این امکان را داریم که این دیدار دوستانه را در ایران به بهترین شکل میزبانی در اسفندماه برگزار کنیم و رسماً دعوت می‌کنیم امریکایی‌ها بدون هیچ مشکلی در فرودگاه با دریافت روادید برای همه اعضای تیم در مسابقه‌ای دوستانه که در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تدارک دیده خواهد شد، شرکت کنند.»