جای آموزش‌های روزآمد خالی است

علیرضا پاک‌فطرت، رئیس مجمع نمایندگان فارس: بر اساس اسناد و فیلم‌هایی که از لحظاتی قبل از شهادت سرهنگ پلیس وجود دارد، وی می‌توانست با سلاحی که در دست داشت در زمانی که مورد هجوم ناجوانمردانه این فرد اوباش قرار گرفت با شلیک، این فرد را از پای درآورد، ولی این مأمور وظیفه‌شناس صبوری و استقامت را پیشه کرد، اما در مقابل فرد شرور با ناجوانمردی گلوی این سرهنگ نیروی انتظامی را با چاقو برید و وی را به شهادت رساند. مشاهده این صحنه‌ها که بخشی از تصاویر و فیلم‌های آن در فضای مجازی منتشر شده است، دل هر مخاطبی را به درد می‌آورد. در پی این رخداد باید ابتدا تسلیتی به دستگاه‌های عریض و طویلی که سالانه بودجه‌های کلانی را با هدف ارشاد جامعه و فرهنگ‌سازی جذب می‌کنند گفت و از آن‌ها سؤال کرد که در حوزه فرهنگ‌سازی چه اقدامی انجام شده است که همچنان این نوع اراذل و اوباش خشن در سطح جامعه وجود دارند. این رخداد نشان می‌دهد در حوزه فرهنگ‌سازی موفق نبوده‌ایم و باید در این بخش تجدیدنظر کرد و این دستگاه‌ها حداقل شش ماه یک بار گزارش کاملی از اقدامات صورت گرفته ارائه دهند.
باید بررسی شود که آیا پلیس در مقابل اراذل و اوباش که با چاقو و دشنه به مأموران حمله‌ور می‌شوند اجازه به‌کارگیری سلاح را دارد یا خیر؟ اگر این اجازه به پلیس داده نشده است که باید سریعاً فرماندهی انتظامی کشور لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد و این آمادگی اکنون در مجلس وجود دارد که اجازه به‌کارگیری سلاح را صرفاً در برابر اراذل و اوباش به پلیس بدهد. مجلس قطعاً با صدور مجوز استفاده از سلاح در مقابل اراذل و اوباش موافق است. نیرو‌های نظامی و انتظامی و تمامی کسانی که در حوزه امنیت جامعه و کشور در تلاش هستند باید در برابر شروران و اراذل و اوباش حق استفاده از سلاح داشته باشند، به نحوی که دستگاه قضایی نیز این افراد را محاکمه نکند و اگر قرار باشد این محاکمه در مواردی خاص مطرح باشد، این کار نباید در ملأ عام انجام شود، زیرا اقتدار پلیس باید حفظ شود.
اقتدار پلیس با استفاده از سلاح در مقابل اوباش، امکانات و ماشین‌آلات مناسب و به‌روز، نرم‌افزار نوین و آموزش‌های لازم از جمله دفاع شخصی و جنگ تن به تن حفظ خواهد شد. دستگاه قضا و نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی نیز در خصوص وضع قوانین قوی‌تر کوتاهی کرده‌اند و باید این کار مهم زودتر صورت می‌پذیرفت تا شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم. اگر فرماندهی انتظامی کشور و دستگاه قضا لایحه‌ای درباره قانون به‌کارگیری سلاح به مجلس ارائه نکند، این کار در قالب یک طرح دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی دنبال خواهد شد، اما بهتر است پلیس و نیرو‌های امنیتی و انتظامی لایحه دوفوریتی قوی و کارآمد به مجلس ارائه دهند. هیچ رحمی نباید در مقابل برخورد با اراذل و اوباشی که به اصول انسانی و مردانگی پایبند نیستند، وجود داشته باشد.
آمادگی جسمانی پلیس، ارائه آموزش‌های جنگ تن به تن و آموزش‌هایی از این دست به نیرو‌های پلیس امری مهم و ضروری است. حل مسائل فرهنگی با شعار دادن و آماردهی درست نمی‌شود و باید معضلات با کار کارشناسی و تصویب قوانین کارآمد، کاهش یابد.