چرا امنیت چاقو خورد

مجید ابهری‪-‬ پلیس قدرتمند، ضامن حفظ امنیت و تداوم آرامش فکری و روحی در جامعه است. قدرت نرم و سخت پلیس آن نیست که مردم از آن بترسند. بلکه رفتار اجتماعی این نهاد به شکلی باید باشد که دیدن پلیس به شهروندان احساس آرامش و امنیت داده و فقط بزهکاران یا افرادیکه خیال جرم دارند از حضور پلیس در جامعه، نیت شوم جرم را فراموش کنند.
گاهی مدیران نهاد پلیس، برای مدیریت بهتر و دقیق‌تر با شعار «حالا شما پلیس ما باشید» از شهروندان می‌خواستند تا تخلفات رفتاری و شغلی افراد پلیس را گزارش دهند. البته در همان اطلاعیه از مردم می‌خواستند حسن اجرای وظایف و فعالیتهای مثبت و مشخص افراد پلیس را جهت تشویق به مدیریت ناظر اعلام کنند.
ناگفته نماند که تا امروز بسیار نادر بوده که یک مامور صادق و زحمتکش پلیس مورد تشویق قرار گرفته باشد. اما در بسیاری از اوقات بعضی از شهروندان به خاطر اجرای قانون توسط یک مامور و عدم انعطاف او در مقابل قانون شکنی، بلافاصله از او شکایت کرده و در مدت کوتاه یک مامور وظیفه‌شناس مورد توبیخ قرار می‌گیرد. واقعا چرا یک شهروند در مقابل چشمان صدها همشهری، انواع اهانت‌ها و بی‌احترامی‌ها را نثار یک مامور کرده و حتی وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است؟ این مامور برای احقاق حق و شکایت باید مثل یک شهروند معمولی به مراجع قضائی مراجعه کند که اکثرا وی بخاطر کمبود وقت و طولانی بودن مسیر قضائی از خیر شکایت گذشته و تحقیر را در سینه دفن میکند. پلیس اسلحه به کمر دارد اما اگر از آن برعلیه یک دزد ویا جانی استفاده کند باید قید سالهای سال سابقه خدمت را زده و به دنبال شغل جدیدی برود. در هیچ کشوری نیروی پلیس اینقدر مظلوم نیست. حقوق و دستمزد آن‌ها در سطح یک کارمند بوده و مثل همه مردم باید از همین بازار و با همین قیمت‌ها خرید کند. اغلب این افراد زحمتکش در ساعات استراحت به شغل دوم و در اغلب آژانس و به مسافرکشی مشغول هستند. وقتی یک اوباش و یا سارق سابقه‌دار به خود اجازه میدهد به طرف یک پلیس حمله‌ور شده و او را مضروب کند دیگر مگر میتوان امیدی به استقرار امنیت و حفاظت از نوامیس جامعه داشت؟ باید نمایندگان محترم مجلس تا بیشتر از این تزلزل بر بنیان امنیت جامعه نیفتاده با تصویب قوانین بازدارنده و تشدید مجازات مهاجمان به نیروهای حافظ امنیت در مقابل جانیان و بزهکاران مقاومت نمایند. مردم نیز نباید درصحنه‌های اهانت به پلیس یا هجوم به وی تبدیل به تماشاچی گردند؛ چراکه نوامیس همه ما، در صورت حضور قدرتمندانه پلیس می‌توانند با آرامش و امنیت
زندگی کنند.