جشنواره بحران‌ها

قربانعلی تنگ شیر ‪-‬ آیا طبق گفته معاونت سینمایی وزارت ارشاد چهلمین جشنواره فیلم فجر جشنواره بحران‌ها بوده است؟ تغییر دولت، بحران کرونا، ابتلا ء
دبیر جشنواره به کرونا، اعلان دیرهنگام اسامی داوران، رونمایی پوستر جشنواره و... که همه این موارد می‌توانند یک گام بلند به عقب باشند برای چهلمین سال جشنواره فیلم فجر.
۲۲ فیلم انتخاب شده داوران نیز خود جای بحث زیادی دارد زیرا بعضی از فیلم‌ها با استقبال اهالی رسانه در خانه جشنواره مواجه نشدند. امسال جشنواره شادابی دوره‌های گذشته را نداشته است شاید به دلایل پاندمی ویروس کرونا، مسائل بغرنج اقتصادی و تغییرات مدیریتی این اتفاق رخ داده است. جای تعجب دارد هیچ کدام از فیلم‌ها اشاره به ویروسی که تمام دنیا را فرا گرفته است نداشته‌اند. گویا در جشنواره مسئله ویروس دغدغه هیچ سینماگری نیست. امسال سال فیلمسازان با تجربه اول و دوم در غیاب فیلم سازانه کهنه‌کار بوده است. از سوی دیگر بنیاد فارابی و حوزه هنری بیشترین سهم را در اختیار دارند. ژانرهای جنگ، درام اجتماعی، سیاسی، اکشن ویک ساخته از ژانر بیوگرافی ورزشی نامزدین این دوره در بخش سودای سیمرغ را تشکیل می‌دهند. بیش از چهار دهه است فیلمسازان سینمای ایران در آثار دراماتیک به معضلات و آسیب‌هایی در کشور اشاره میکنند اما کمتر به هشدارهای آن توجه شده است و حتی گاهی به سیاه نمایی نیز متهم شدند.با تغییر ذائقه مخاطبان سینما ایران دچار نوعی انحطاط و افول شده و این در چهار دهه گذشته به عناوین مختلف دیده شده است. چون سینما به عنوان وسیله ارتباط جمعی کارآمد باید بتواند شجاعت، جسارت ریسک‌پذیری، بی‌طرفی، سریع و قاطع بودن را در فیلم‌ها به نمایش بگذارد. باید از تولید فیلم‌های سفارشی جلوگیری کرد. محدودیت و دخالت‌های سلیقه‌ای و جناحی دستگاه‌های غیر مرتبط بیشترین ضربه را به تولید سینمای ایران می‌زند. باید از این موارد جلوگیری کرد تا مخاطبان با آثار ارتباط برقرار کنند و سینما، فرهنگ و جامعه ارتقا یابد. به طور کلی ارزشمندی جشنواره به تنوع ژانرها و نشان دادن واقعیت‌های اصلی جامعه است که در آن‌ها زیست می‌کنیم. وظیفه سینما در دنیا نشان دادن واقعیت هاست. جشنواره فیلم فجر کمک زیادی به ساختن فیلم‌های کارگردان‌های فیلم اولی و دومی داشته و جایگاه بین المللی خود را حفظ کرده است.