چند نکته درباره لغو تحریم ها

خبری که مبنی بر لغو برخی از تحریم‌های هسته ایران منتشر شده است نیاز به مقداری دقت دارد. تحریم‌های زیادی وجود دارد که اقتصاد ایران را نشانه گرفته‌اند و از جمله آن‌ها می‌توان به تحریم‌های مربوط به انجام مبادلات بانکی، فروش نفت و لیست بالا بلندی از موارد دیگر تحریمی اشاره کرد. اما در خصوص آن‌ها هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم.
مذاکرات در حال حاضر در شرایط حساسی است و آن طور که گفته می‌شود ممکن است به زودی با یک توافق به نتیجه برسد. یک سمت این توافق لغو تحریم‌های ایران است و طرف دیگر آن انجام تعهدات هسته‌ای ایران.
اینکه دقیقا این موضوع در توافق نهایی به چه شکلی اجرا خواهد شد مشخص نیست. مذاکرات محرمانه است و ما از جزئیات آن
با خبر نیستیم اما آن چه در حال حاضر به عنوان لغو تحریم‌های هسته‌ای مطرح شده به این معناست که همکاری هسته‌ای با ایران توسط ترامپ ممنوع شده بود و در حال حاضر اگر قرار باشد برجام اجرا شود، این موضوع مستلزم این است که در مواردی برای مثال ایران بتواند مواد زائد هسته‌ای خود را از کشور خارج کند. ایران اگر زباله‌های هسته‌ای خود را خارج نکند بنا به برجام در مظان اتهام قرار خواهد گرفت بنابراین، این لغو تحریم‌ها لازمه توافق برجام است. ترامپ در لیست تحریمی خودش هر


آن چه همکاری هسته‌ای با ایران بود مشمول تحریم قرار داده بود. حالا آمریکا به مواردی از این تحریم‌ها معافیت داده تا کشور‌ها بتوانند در چارچوب برنامه‌های هسته‌ای با ایران همکاری داشته باشند. روشن است که این معافیت‌ها در چارچوب برجام صورت گرفته است و انجام فعالیتی که ناقض برجام باشد را دربرنخواهد گرفت. به این ترتیب آن چه که صورت گرفته را می‌توان به عنوان نوعی قدم مثبت قلمداد کرد اما یک قدم بسیار اساسی نیست.
به هر حال باید با خوش بینی با آن برخورد کرد اما نباید تصور کنیم که این خبر به معنی لغو تحریم‌های اقتصادی ایران است. تحریم‌هایی که اقتصادمان را نشانه گرفته تا به نتیجه رسیدن کامل مذاکرات پابرجا خواهد بود.