محتکران برنج در استان‌های شمالی اگر عرضه نکنند بازرسی خواهیم کرد

این روز‌ها افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه سیب‌زمینی و برنج موجب بروز انتقاداتی به عملکرد تنظیم بازاری وزارت جهاد کشاورزی شده‌است. با این حال وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر توزیع هوشمند مواد غذایی تا پایان سال می‌گوید: «ذخایر کالا‌های اساسی به ویژه برنج و روغن بسیار مناسب است و به مردم اطمینان می‌دهم ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بازار مواد غذایی بدون تغییرات قیمت سپری شود.»
به رغم تلاش‌های دولتمردان، سفره و معیشت مردم با چالش جدی گرانی قیمت‌ها مواجه است. دلالی، احتکار داخلی و شایعات فضای مجازی مبنی بر روند صعودی قیمت‌ها موجب کوچک شدن سفره‌های مردم شده‌است. بعد از گذر از بحران تأمین مرغ و تخم‌مرغ، د‌ر هفته‌های گذشته نوبت به برنج و سیب‌زمینی و برخی از اقلام میوه رسیده‌است. موضوعی که از نگاه وزیر جهاد کشاورزی در این بخش امری طبیعی بوده و تنظیم بازار آن نیاز به گذر زمان و برنامه‌ریزی دارد. سید جواد ساداتی‌نژاد معتقد است که باید به بخش کشاورزی نگاه اقتصادی داشته‌باشیم و صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دام و طیور امری ضروری است. این در حالی است که صادرات کالا‌های مورد نیاز بازار داخل، تبعات زیادی به همراه دارد و ممکن است در شرایط اضطراری به دو یا چند برابر قیمت مجبور به واردات آن شویم. وی در توجیه عملکرد وزارتخانه و صدور مجوز‌های صادرات برای سیب‌زمینی و گوشت قرمز که بازار داخل را با کمبود مواجه کرده‌است در پاسخ به سؤال «جوان» می‌گوید: «عشایر و دامداران اصرار دارند که ۲۰ درصد دامشان را صادر کنند تا پول خوبی گیرشان بیاید، طبیعی است که برای تجاری‌سازی بخش کشاورزی باید از تولید‌کنندگان حمایت شود و در زمان مورد نیاز با کمک خودشان واردات انجام دهیم.»
وی بدون اشاره به هزینه‌های سرباری که واردات کالا‌های اساسی و دام و طیور برای کشور دارد، می‌افزاید: «ما به دنبال حمایت از مصرف‌کننده هم هستیم، هرگز به صادرات دام زنده و واردات گوشت منجمد تن نمی‌دهیم، بلکه اگر وارداتی قرار است اتفاق بیفتد باید به صورت دام زنده باشد. ساداتی‌نژاد در خصوص ضرورت صادرات و واردات سیب‌زمینی برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها تأکید می‌کند: «حوزه کشاورزی حوزه حوادث غیرمترقبه است، زیرا مرتبط با اقلیم است. در سیل اخیر حدود ۵۰ هزار تن سیب‌زمینی از دست دادیم و دلالان با سودجویی از وضعیت موجود قیمت‌ها را گران کردند. البته تلاش داریم با سازوکاری که اتخاذ کردیم، این بازار را کنترل کنیم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که آرامش را در بازار این اقلام ایجاد کنیم.»
وی در پاسخ به سؤال دیگر «جوان» در خصوص بازرسی انبار‌های برنج ایرانی در استان‌های شمالی تأکید می‌کند: «در جلسه پنج‌شنبه گذشته که با فعالان برنج و تعزیرات داشتیم تأکید کردیم که در صورت توزیع‌نکردن برنج داخلی در بازار انبار‌های شمال کشور مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.»


ساداتی‌نژاد با اشاره به توزیع برنج ایرانی از طریق «توزیع هوشمند» تا پایان سال تأکید می‌کند: «وضعیت مطلوبی در ذخایر راهبردی برنج داریم و به محض کسری در بازار آن را تأمین می‌کنیم. با توزیع برنج خارجی تنظیم بازار قطعاً صورت می‌گیرد. محدودیتی در توزیع نداریم، ضمن آنکه توزیع هوشمند هم انجام می‌شود. این اظهارات در حالی است که در حال حاضر برنج ایرانی که وزارت جهاد از توزیع ان در سامانه هوشمند خبر می‌دهد. برنج شیرودی است که از نگاه فعالان بازار در دسته برنج‌های درجه ۳ است. این برنج در سامانه بازار گاه کیلویی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده‌است که به نظر می‌رسد قیمت بالایی است و طبیعی است با همین سقف قیمتی که از سوی وزارت جهاد تعیین‌شده، برنج‌های مرغوب و درجه یک تا ۸۰، ۹۰ هزار تومان برسد.
قیمت مرغ قطعه‌بندی به زودی اعلام می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در نشست خبری خود، درباره اینکه قیمت مرغ قطعه‌بندی خیلی بیشتر از نرخ بازار است، می‌گوید: «با اتحادیه‌ها صحبت کردیم و به زودی قیمت مناسبی را برای مصرف‌کننده اعلام خواهیم کرد.» وی با انتقاد از تعدد و فراوانی اتحادیه‌ها و انجمن‌های فعال در بخش کشاورزی می‌افزاید: «اتحادیه‌ها باید متمرکز شوند. پنج سازمان در کشور هستند که مجوز تأسیس اتحادیه را صادر می‌کنند. طبیعی است تصمیمات وزارتخانه با انبوهی از پاسخ‌های مثبت یا منفی از جانب آن تشکل‌ها روبه‌رو شود. باید این تشکل‌ها ساماندهی شود تا با کمک بخش خصوصی و خود تولید‌کنندگان بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی تنظیم شود.»
ارز نهاده‌های دامی تا اسفند تخصیص یافت
ساداتی‌نژاد می‌افزاید: «برای ماه‌های بهمن و اسفند هم با دستور رئیس‌جمهور ارز تخصیص یافته‌است، همچنین برای فروردین هم تمهیداتی اندیشیده شده‌است و هیچ دغدغه‌ای در این‌باره وجود ندارد، ضمن اینکه اولویت برای طیور و گاو شیری است و بخشی را هم برای دام روستایی در نظر گرفته‌ایم.
ورود قرارگاه خاتم به زهکشی مزارع برنج
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی در تولید برنج از پروژه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، می‌افزاید: تأمین یک میلیون تن برنج که از وارد می‌کنیم در داخل کشور امکانپذیر است. ضمن اینکه برای تولید این میزان برنج به آب جدیدی هم نیاز نداریم و با آب سبز به راحتی می‌توان در دو استان شمالی کشور (گیلان و مازندران) این محصول را تولید کرد.
ساداتی‌نژاد تحقق این طرح را منوط بر اجرای عملیات زهکشی در استان‌های مذکور می‌داند و قرارگاه خاتم‌الانبیا را یکی از دستگاه‌های قدرتمند در حوزه اجرای طرح‌های زهکشی معرفی می‌کند و می‌گوید: «به همین دلیل، برنامه‌ریزی‌ها این است که از ظرفیت‌های قرارگاه مذکور در این زمینه استفاده کنیم.»
بازدید تیم روسی از حوزه صنایع لبنی و گلخانه ها‌ی کشور
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهور به روسیه می‌گوید: «در سفر رئیس‌جمهور به روسیه در حوزه غلات و تبادلات تجارت کشاورزی تصمیم‌گیری‌های خوبی شده و پیگیری می‌کنیم که به خروجی خوبی برسد. این هفته تیمی از روسیه از حوزه صنایع لبنی بازدید کردند و هفته آینده هم از گلخانه ها‌ی کشور بازدید خواهند داشت.»