ترفند امریکایی‌ها برای شرطی کردن مجدد کشور

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین شامگاه جمعه پانزدهم بهمن‌ماه وزارت خارجه امریکا اعلام کرد با اعمال برخی معافیت‌های تحریمی، شرایطی را فراهم کرده که کشور‌ها و شرکت‌های خارجی بتوانند با ایران در پروژه‌های بوشهر، اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند.
پس‌ازاین اظهارنظر و درحالی‌که معافیت‌های موردادعای امریکا تأثیری عملی و جدی درروند مذاکرات و رفع تحریم‌های اصلی ندارد، روز شنبه رابرت مالی نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور ایران در پیامی در توئیتر با ادعای آنکه مذاکرات در هفته‌های آینده به نتیجه می‌رسد با اشاره به گفت‌وگوهایش با برخی از کشور‌های منطقه که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران محلی از اعراب درروند مذاکرات ندارند، مدعی می‌شود درحالی‌که مذاکرات در هفته‌های آینده به نتیجه می‌رسد، ما به مشورت نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود مانند مصر، اردن و شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد برجام ادامه خواهیم داد.
ادعای رابرت مالی درزمینه به نتیجه رسیدن مذاکرات در هفته‌های آینده، در حالی است که نتیجه مذاکرات وین به تصمیم سیاسی امریکا گره‌خورده و این اقدام جدید واشنگتن بیشتر نمایشی برای فعال نشان دادن این کشور در مسیر دستیابی به توافق است. این در حالی است که در شرایط کنونی اقدامی که می‌تواند نشانه‌ای از اراده غرب برای دستیابی به توافق باشد، برداشتن گام‌های مؤثر برای رفع تحریم است و این‌گونه اقدامات بیشتر در راستای بازی سوخته غرب برای خنثی‌سازی تلاش‌های اخیر ایران برای ر‌هایی از پیامد‌های سیاست‌های غلط دولت گذشته در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است.
در طول ۳۰ سال گذشته که موضوع توانمندی‌های هسته‌ای ایران به بهانه فشار‌های قدرت‌های سلطه علیه مردم ایران و محور اصلی مذاکرات ایران باقدرت‌های جهانی تبدیل‌شده است، هیچ‌گاه منطق و موضع ایران درروند مذاکرات به‌مانند امروز مستحکم نبوده و طرف غربی مذاکرات در مواجهه با مردم ایران و توان و ظرفیت‌های پیش‌رونده جمهوری اسلامی ایران مستأصل نبوده است و این در حالی است که مهم‌ترین ابزار امریکایی‌ها برای تحمیل شرایطشان بر ایران و اعمال تحریم‌های اولیه و ثانویه در ادوار گذشته «نگاه به بیرون» مسئولین اجرایی کشور، بدون اعتماد و اتکا به ظرفیت‌های داخلی و درعین‌حال فرصت‌سازی برخی جریان‌های داخلی برای دشمنان نظام برای توجیه فشارهایشان به بهانه‌های حقوق بشری و... علاوه بر موضوع هسته‌ای بود و به همین دلیل توانسته بودند در مقاطع مختلف امتیاز بگیرند که اوج آن در دوران دولت یازدهم و در جریان توافق برجام بود؛ و به‌رغم آن توافق وعدم اقدام امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان در برجام و به دلیل شرطی‌سازی کشور به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در دوران دولت آقای روحانی بود که منجر به خروج ترامپ از برجام و اعمال بی‌نظیر‌ترین تحریم‌ها علیه مردم ایران شد، این تحریم‌ها اگرچه مشکلات زیادی را در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی بر مردم ایران تحمیل کرد، اما مقاومت مردم ایران شکست بزرگی را بر امریکایی‌ها تحمیل کرد که سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه امریکا روشن‌ترین گواه براین مدعاست. «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز سه شنبه پنجم بهمن‌ماه در کنفرانس خبری روزانه خود، با نادیده گرفتن فشار‌هایی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در یک سال گذشته به ایران وارد کرده، تأکید کرد که کارزار فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا علیه تهران یک شکست فاحش بوده است. بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود: «واقعیت این است که دولت قبلی ایالات‌متحده برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشته است. کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود و خلاف هر آنچه وعده بود، محقق شد». او افزود ترامپ وعده داده بود که با کارزار فشار حداکثری در برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد کند و جامعه بین‌الملل را علیه ایران متحد کند که این‌گونه نشد و عکس تمامی این موارد محقق شد. یعنی ما یک برنامه هسته‌ای ایران را به ارث برده‌ایم که روبه‌جلو می‌تازد و یک برنامه هسته‌ای ایران راداریم که در معرض نظام راستی آزمایی و نظارت قرار ندارد.


شرطی کردن کشور به برجام در دولت گذشته، آسیب‌های جدی اقتصادی و اجتماعی را بر کشور وارد و قدرت ابتکار عمل را از تیم ایران در دوره‌های گذشته سلب کرده بود که آثار آن در دوره ششم مذاکرات در ماه‌های پایانی دولت آقای روحانی آشکار و ادامه روند گذشته برای ایران آورده‌ای نداشت و عملی شدن توافقات دور ششم زمینه فشار علیه ایران را تشدید می‌کرد که ادامه آن روند در دولت جدید امکانپذیر نبود.
اما روند مذاکرات در دولت سیزدهم بر اساس یک نقشه راه و تهیه اسناد متقن بر اساس منافع امنیت ملی آغاز و مبتنی بر راهبرد نظام درزمینه ضرورت رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی و تضمین عدم خروج امریکا از هرگونه توافق، آغاز و ادامه یافته است و به دلیل اتقان استدلال‌های ایران که دو عضو غیر غربی گروه ۱+۴ یعنی چین و روسیه بر آن صحه گذاشته‌اند، ادامه یافته است، اما به دلیل کارشکنی غربی‌ها و تلاش آن‌ها بر چالش‌سازی‌های درون ایران با اتکا به شرطی‌سازی دولت گذشته، برای عقب نشاندن دولت سیزدهم از مواضع به‌حق مردم ایران هنوز به نتیجه لازم نرسیده است.
تحولات ماه‌های اخیر در عرصه سیاسی ایران و روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش این دولت برای خنثی‌سازی آثار تحریم‌ها در اقتصاد کشور که ناشی از یک دیپلماسی فعال و با تقویت تبادلات با همسایگان و توافق‌های مهم اقتصادی و روسیه و چین دنبال و روند رشد اقتصادی در کشور را در پی داشته، باعث شده که دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند فارغ از تحریم‌ها مسیر کشور را به‌پیش برده و در عرصه تقویت ظرفیت‌های هسته‌ای نظیر ساخت و نصب سانتریقیوژ‌های جدید و میزان اورانیوم غنی‌شده ۲۰ و ۶۰ درصد به‌گونه‌ای عمل کرده که به اذعان سخنگوی وزارت خارجه امریکا روبه‌جلو می‌تازد. مجموعه این‌ها و عدم اجازه به حضور امریکایی‌ها در نشست ۱+۴ باعث شده که دست ایران در عرصه مذاکرات هسته‌ای نسبت به‌طرف مقابل برتر باشد. به همین دلیل مواضع اخیر رابرت مالی مبنی بر قطعی دانستن به نتیجه رسیدن مذاکرات درحالی‌که اقدام اخیر نمایشی امریکا مفهومی جز شرطی‌سازی افکار عمومی در داخل به نتیجه مذاکرات در وین و برهم زدن راهبرد ایران ندارد.