سرکشی دوباره کرونا با فوتی‌های ۳ رقمی

فوتی‌های کرونا دوباره از ۱۰۰ نفر در روز گذشت. این اتفاق ناخوشایند قابل پیش‌بینی بود. با این همه، الان در قله موج ششم کرونا نیستیم. وزیر بهداشت گفته است تا دو هفته دیگر به قله خواهیم رسید. هلال احمر به همه مراکزش در سراسر کشور آماده‌باش داده، محدودیت‌های جدید هم وضع شده‌است. راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز قرار است با توجه به رنگ‌بندی شهر‌ها با طراحی‌های جدید برگزار شود.
به دنبال شیوع سویه اومیکرون کرونا در کشور و روند تصاعدی مبتلایان آن، فوتی‌های ناشی از کرونا که پس از فروکش موج پنجم، مدتی در کانال دو رقمی قرار داشت، در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته و پس از حدود ۶۰ روز، مجدداً سه رقمی شد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۸ بهمن ماه و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۷۰۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۵ نفر رسید. در طول همین ۲۴ ساعت، ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز به ۱۳۲ هزار و ۹۳۴ نفر رسید.
۲ هزار و ۶۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. این آمار و ارقام با توجه به پایین آمدن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استقبال کم از تزریق دوز سوم واکسن، از چند هفته پیش قابل‌پیش‌بینی بود.


پیک موج ششم دو هفته دیگر
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به همه‌گیری کرونا اظهار داشت: نزدیک به دو سال است که درگیر کرونا هستیم و در این مدت با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم. تا هفت ماه قبل روند واکسیناسیون بسیار کند پیش می‌رفت، اما از هفت ماه قبل و با شروع دولت جدید تاکنون، پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده‌است. اکنون شش مرکز تولید واکسن با پلتفرم‌های مختلف نیز در کشور داریم که می‌توانند نیاز داخلی‌مان را تا حدودی تأمین کنند.
وی گفت: تا امروز، ۱۳۵ میلیون دوز واکسن در کشور ترزیق شده‌است. گروه هدف ما ۶۸ میلیون نفر بوده و تاکنون، ۹۰ درصد این گروه هدف، دوز اول، ۸۳ درصد دو دوز و ۳۰ درصد نیز سه دوز تزریق کرده‌اند.
وی با بیان اینکه همکاری مردم در زمینه واکسیناسیون بسیار خوب بوده‌است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می‌زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم.
واکسن‌نزده‌ها بیشترین مبتلا‌ها
عین‌اللهی یادآور شد: اومیکرون انتشار سریعی دارد و در برخی از کشور‌ها مرگ و میر زیادی ایجاده کرده، اما در کشور ما به دلیل واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند عمدتاً افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند، وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری‌شان بسیار خفیف است.
در همین زمینه دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز گفت: در حال حاضر در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه، افرادی هستند که متأسفانه واکسن تزریق نکرده‌اند و با درگیری نسبتاً وسیع ریوی تحت مراقبت قرار دارند.
حمیدرضا جماعتی اظهار داشت:‌در مطالعات زیادی نشان داده شده که افرادی که سه دوز واکسن کرونا را تزریق می‌کنند تا بیش از ۸۰ درصد از بستری‌شدن در بیمارستان، بخش‌های مراقبت‌های ویژه جلوگیری می‌شود. در حال حاضر در بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه، تمامی بیماران مبتلا به اومیکرون یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند، زمینه بدخیمی دارند، دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند یا افرادی هستند که متأسفانه واکسن تزریق نکرده‌اند و با درگیری نسبتاً وسیع ریوی، بستری و تحت مراقبت قرار دارند.
آماده‌باش هلال احمر
مراکز بهداشتی درمانی و سایر نهاد‌های مسئول برای مقابله موج جدید کرونا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: به تمام مراکز درمان هلال‌احمر در سراسر کشور برای ارائه خدمات درمان سرپایی، تزریق و قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در پیک ششم بیماری، آماده‌باش اعلام شده‌است.
وی افزود: سازمان جوانان با فراخوان نیرو‌های جهادی، داوطلب و متخصص خود، زمینه ارائه خدمات تخصصی درمان به مردم را در این زمینه فراهم می‌کند. مراکز واکسیناسیون هلال‌احمر نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر تبعیت از تصمیمات ستاد ملی کرونا افزود: اخذ تست کرونا در مرز‌های ورودی کشور در صورت تصمیم ستاد کرونا تداوم می‌یابد.
راهپیمایی ۲۲ بهمن و اعتکاف مشروط شد
«عباس شیراوژن»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در ارتباط با مصوبات جلسه اخیر این ستاد گفت: مصوبه اول ستاد این است که برخی از محدودیت‌ها که در جلسه قبل اعلام شده‌بود به مدت دو هفته تمدید شود. از جمله اینکه جلسات اداری در اماکن سربسته با سقف حداکثر ۳۰ نفر و مدت ۹۰ دقیقه اتفاق بیفتد. تجمعات مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و آیینی که در اماکن مسقف رخ می‌دهد نیز باید با ۲۰ درصد ظرفیت بازهم به مدت حداکثر ۹۰ دقیقه باشند. استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته اجباری است و پرواز‌های مسافربری نیز تا ۶۰ درصد ظرفیت برگزار شود.
وی افزود: مراسم اعتکاف صرفاً باید در شهر‌هایی که قرمز نباشند، با ۲۰ درصد ظرفیت مساجد و با رعایت مقررات بهداشتی، انجام سه دوز واکسیناسیون، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد.
شیراوژن گفت: درمورد راهپیمایی ۲۲ بهمن الزامی برای وزارت کشور و وزارت بهداشت ایجاد شد که شکل جدیدی از نحوه برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن را طراحی کرده و پیشنهاد دهند که متفاوت از سال‌های گذشته و با توجه به رنگ‌بندی شهر‌ها باشد.