اصلاً رئیسی نباید به مسکو می‌رفت!

از روزی که خبر آمد رئیس‌جمهور کشورمان، دعوت رئیس‌جمهور روسیه برای سفر به این کشور و دیدار دو‌جانبه را پذیرفته، اصلاح‌طلبان خط تخریبی علیه این سفر را شروع کردند، حین سفر هم ادامه دادند و هنوز هم با گذشت سه هفته از این سفر، به جای پرداختن به دستاورد‌های سفر، درگیر حواشی آن هستند. از اندازه‌گیری طول میزی که پوتین و رئیسی نشسته بودند تا ربط دادن یک تکان لب پوتین به آدامس جویدن تا بغل نکردن و دست ندادن که در ایام کرونایی بسیار مرسوم است. حالا روزنامه جمهوری اسلامی بعد از سه هفته، چون ایراد جدیدی به ذهنش نرسیده، کل سفر را «زود» دانسته و معتقد است رئیسی نباید به این سفر می‌رفت!
این روزنامه نوشته: «در این نوع سفر‌ها چند اصل باید رعایت شوند تا اولاً سفر قابل توجیه باشد، ثانیاً دستاورد مشخصی داشته باشد و ثالثاً با حواشی منفی مواجه نشود. این‌ها منشور سفر‌های خارجی مسئولان را تشکیل می‌دهند. اولین اصلی که باید در سفر‌های خارجی مسئولان رعایت شود، این است که واقعاً به سفر نیاز باشد. به عبارت روشن‌تر، سفر برای سفر صورت نگیرد بلکه برای محقق ساختن هدف مشخصی انجام شود. اصل دیگر این است که سفر در زمان مناسبی انجام شود. منظور این است که یک مسئول ارشد نباید به مجرد رسیدن به کرسی وزارت یا ریاست جمهوری، مبادرت کردن به سفر‌های خارجی را برای خود مجاز بداند. او باید مدتی وقت خود را صرف شناختن جایگاهی که در آن قرار گرفته نماید، مدتی نیز برای شناخت روابط بین‌الملل وقت بگذارد؛ سومین اصل، سنجیدن جایگاه کشور مقصد، تمایل مسئولان آن و عوارض ناشی از سفر به آن کشور است. این سنجش اگر با کارشناسی دقیق صورت بگیرد می‌تواند در موفق بودن سفر و تضمین بی‌حاشیه بودن آن مؤثر باشد.»
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی می‌افزاید: «تردیدی نیست که سفر رئیس‌جمهور رئیسی به مسکو از نظر زمانی (اصل دوم) بسیار زود بود. فقط پنج ماه بعد از استقرار در کرسی ریاست جمهوری برای کسی که سابقه اجرایی نداشته، زمان کافی برای رسیدن به موقعیت مناسب یک سفر خارجی مهم از نوع دوم نیست.»
اگرچه سفر رئیسی به مسکو بنا به دعوت پوتین صورت گرفت، شاید می‌شد این پذیرش دعوت را همچون کشور‌هایی که به هر دلیلی خواهان تعامل با طرف مقابل نیستند، به تأخیر انداخت، اما وقتی تقابل و دشمنی بین ایران و روسیه وجود ندارد و بلکه هر دو کشور به دنبال منافع خود و منافع مشترک در پی گسترش روابط هستند، چرا باید پالس منفی به روسیه بفرستیم؟


از سویی دیپلماسی در دولت روحانی که دولت مدنظر روزنامه جمهوری اسلامی بود، ماه‌ها معطل می‌ماند (همچون بی سفیر ماندن سفارت ایران در چین) یا توان واردات واکسن از کشور‌های دیگر را نداشت که رئیسی که این روزنامه او را بی سابقه اجرایی می‌داند، با یک تماس تلفنی با رئیس‌جمهور چین در همان هفته‌های آغازین دولتش آن را حل کرد و اگر قرار بود دیپلماسی معطل زمان بماند، آمار کشته‌های کرونا در ایران از روزی ۱۰۰۰ نفر هم بالاتر می‌رفت.
حالا در این سیاست زدگی محض که روزنامه جمهوری اسلامی در این موضوع به خرج داده، جای یک سؤال است؛ چرا تعمداً دستاورد‌های این سفر از سوی اصلاح‌طلبان سانسور می‌شود؟ افزایش تجارت میان دو کشور تا سقف ۱۰ میلیارد دلار، تصمیم برای تسهیل راه‌اندازی کریدور جنوب - شمال که در صورت برقراری کامل می‌تواند تا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد و تحریم‌ها را بی‌اعتبار کند، اختصاص اولین اعتبار برای ساخت نیروگاه سیریک، تصمیم بر حذف دلار از مبادلات تجاری طرفین، اختصاص ۵ میلیارد دلار وام از سوی روسیه برای پروژه‌های مشترک اقتصادی دوجانبه با ایران و.... چرا این موارد بیان نمی‌شود؟ بله، اگر به اصلاح‌طلبان بود، اصلاً رئیسی نباید به مسکو می‌رفت تا پیام قدرت به مذاکرات وین ارسال شود و غربی‌ها رقیب روسی خود را در تعامل با ایران پررنگ ببینند.