فرهنگمان را بسازیم

روح الله مهرجو‪-‬ پس از آخرین قتل ناموسی که به بدترین شکل ممکن در اهواز اتفاق افتاد، برخی ماجرا را به چالش کشیدند و موضوع مهریه‌های میلیاردی را مطرح کردند تا بگویند ماجرای زنان و احقاق حقوقشان
این طور که به نظر می‌رسد نیست و زنان در خیلی از موارد بیشتر از مردان حق و حقوق دارند!
واقعیت این است که هم قتل‌های ناموسی که در نهایت قاتل آزادانه به زندگی‌اش ادامه می‌دهد بد است و هم مهریه‌های میلیاردی که سبب می‌شود یک مرد سال‌های سال زندگی‌اش را در زندان بگذراند؛ اما این موضوعات که هر دو بد هستند هیچ
هم پوشانی با یکدیگر ندارند و نمی‌توان از یکی به دلیل دیگری چشم پوشی کرد.


تنها راه چاره برای حل همه این مسائل نیز فرهنگ‌سازی است. البته فرهنگسازی گاهی باید از بالا به پائین باشد و گاهی از پایین به بالا. مثلا در مورد مهریه‌های میلیاردی ما می‌توانیم این مسئله را فرهنگسازی کنیم که زنان با اخذ حقوق ضمن عقدشان، دیگر نیاز به مهریه‌های میلیاردی نداشته باشند تا از آن به عنوان اهرمی برای رسیدن به حقوقشان استفاده کنند. این موضوع تنها نیاز به آگاهی بخشی و فرهنگسازی دارد.
اما در رابطه با قتل‌های ناموسی این فرهنگ‌سازی باید از بالا به پایین اتفاق بیفتد یعنی در ابتدا باید قانونی در این راستا تصویب شود که بازدارنده باشد و بعد این موضوع در جامعه سنتی به خصوص در عشیره‌های جنوب کشور مورد پذیرش قرار بگیرد. مثال ساده در این رابطه بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی است. ابتدا هیچکس به این قانون عمل نمی‌کرد تا اینکه برای آن جریمه سنگین در نظر گرفته شد و همین باعث شد تا خیلی‌ها مجبور به رعایت قانون شوند و کم کم این موضوع همه گیر شد تا جایی که الان هر کسی در خودروی خود می‌نشیند در ابتدا کمربند ایمنی خود را می‌بندد.
ما باید به فکر فرهنگ‌مان باشیم و برای فرهنگ‌سازی گاهی لازم است تغییرات از بالا به پائین دیکته شود و گاهی نیز از پایین به بالا شکل می‌گیرد. مهم این است که اتفاقات ناگوار را به دلیل مسائل و اتفاقات ناگوار دیگر مورد چشم‌پوشی قرار ندهیم و به فکر فرهنگ‌سازی باشیم.