صدراعظم آلمان: همه عناصر یک توافق در وین روی میز است

صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت «همه عناصر» یک توافق در وین روی میز است اما اگر خیلی زود مذاکرات به نتیجه نرسد، احتمال شکست آن وجود دارد.
به گزارش فارس، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص مذاکرات وین مدعی شد «همه عناصر» یک توافق روی میز است و باز هم به روال طرف‌های غربی برجام با هدف تحت فشار قرار دادن ایران، عنصر زمان را مطرح کرد.
شولتز در این خصوص اظهار کرد: «ما اکنون این شانس را داریم که به توافقی برسیم که اجازه می‌دهد تحریم‌ها برداشته شود؛ اما اگر خیلی سریع موفق نشویم، خطر شکست مذاکرات وجود دارد». وی سپس با انداختن توپ در زمین ایران، افزود: مقامات ایران یک انتخاب دارند. اکنون لحظه رویارویی با حقیقت است.
وی در ادامه مدعی شد: ایران هسته‌ای برای آلمان قابل قبول نیست، تا حدی به این دلیل که امنیت اسرائیل غیرقابل مذاکره است.


این اظهارات در حالی مطرح شده که شواهد روزافزون حکایت از آن دارد که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مستلزم اخذ تصمیم‌های سیاسی از سوی غربی‌ها به ویژه واشنگتن برای رفع تحریم‌ها است. پیش‌تر، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با بیان این که در جریان مذاکرات در وین «پیشرفت قابل توجهی» حاصل شده، مدعی شد در صورتی که ایران در این مورد «جدیت نشان دهد»، توافق در عرض چند روز ممکن است.
«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اخیراً در ارزیابی خود از روند مذاکرات گفت «بیش از هر زمان به توافق در وین نزدیک شده‌ایم و آنگونه که مقامات ایرانی بارها اعلام کرد‌ه‌اند ایران تصمیمش را گرفته و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیم بگیرند». حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در توئیتی درباره گفت‌وگویش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روند مذاکرات در وین را رو به جلو خواند و با بیان اینکه «هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست»، حصول توافق نهایی را منوط به «رفتار مسئولانه» طرف غربی دانست.
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در همین خصوص روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در توئیتی نوشت آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. وی پیش از آن در توئیتی راستی‌آزمایی و ارائه تضمین را بخش لاینفک توافق خوب خواند و افزود: بدعهدی اثبات شده آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است.
دور هشتم مذاکرات وین از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه پس از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیات‌ها با پایتخت‌هایشان از سر گرفته شد و کماکان در سطوح مختلف در حال برگزاری است؛ مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده‌اند که به دنبال یک توافق خوب و قابل اتکاء در وین هستند که منافع ملت ایران را تضمین کند.
بحران اوکراین
صدراعظم آلمان در بخش دیگری از سخنانش به تنش‌های اخیر غرب و روسیه بر سر اوکراین پرداخت و در ادامه ادعاها و فضاسازی اخیر ضد روسی غرب، مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین اشتباهی جدی با هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و ژئواستراتژیک بالا خواهد بود.
او در کنفرانس امنیتی مونیخ در یک سخنرانی پخش زنده با بیان این که هیچ توجیهی برای تجمع ۱۰۰ هزار سرباز در مرزهای اوکراین وجود ندارد، افزود روسیه موضوع عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به یک توجیه برای جنگ تبدیل کرده که یک پارادوکس است زیرا در اینجا هیچ تصمیمی در این زمینه در دستور کار نیست.
شولتز در ادامه مدعی شد غرب مایل است با روسیه در مورد پیشنهادهای امنیتی آن گفت‌وگو کند، اما «اتحاد غربی تمایز واضحی بین خواسته‌های غیرقابل دفاع و منافع امنیتی مشروع قائل خواهد شد.»
سایر اخبار این روزنامه
در راستای حمایت از تولید ابلاغ شد ۹ فرمان رئیسی برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ژوبین صفاری خشم و نفرت، دارایی‌های خطرناک تحلیل گام های نهایی برای رسیدن به توافق زنگ‌ها برای از سرگیری اجرای برجام به صدا درآمد رئیس انستیتوپاستور ایران مطرح کرد احتمال پایان غیرمنتظره ویروس آیا اسفندماه «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» به تصویب می‌رسد؟ شمارش معکوس برای تصمیم‌گیری نهایی «جامعه بی‌سر» آینده سیاسی ایران را تهدید می‌کند زنگ خطر عبور مردم از چهره‌ها و گروه‌های مرجع انتقاد یک عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت از بررسی غیرکارشناسی این طرح طرح صیانت باید در فضایی شفاف بررسی شود «ابتکار» وضعیت بازار خودرو در سال آینده را بررسی کرد راه خودرو جدا از راه برجام؟ امیرعبداللهیان: غرب تصمیم نهایی‌اش را بگیرد صدراعظم آلمان: همه عناصر یک توافق در وین روی میز است اعلام بسیج عمومی در مناطق جدایی طلب اوکراین دستور پوتین برای رسیدگی و اسکان آوارگان دونباس دبیر کل ناتو: روزهای خطرناکی برای اروپاست رئیس جمهوری خطاب به مسئولان: بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان نباید عادی شود جانسون، غرب را به اتحاد مقابل پوتین فراخواند