تاریخ شفاهی ورزش تاریخ افتخار و غرور

موفقیت‌ها، پیروزی‌ها و افتخارآفرینی‌های ورزشی اتفاقات مهمی هستند که در لحظه وقوع بسیار تأثیرگذار و بسته به نوع موفقیت و چگونگی کسب آن می‌توانند تا مدتی مورد توجه باشند، اما همین اتفاقات مهم و پیروزی‌های شیرین بعد از گذشت زمان، کم‌کم رنگ می‌بازند و از خاطره‌ها پاک می‌شوند. تاریخ ورزش ایران شاهد لحظات و اتفاقات غرور‌آفرینی بوده که هیچگاه از ذهن مردم پاک نمی‌شود، با وجود این باید اذعان داشت که حتی همین موفقیت‌های فراموش نشدنی نیز نیازمند ثبت و ضبط به عنوان تاریخ ورزش کشور هستند تا در چم‌وخم زمانه کمرنگ و به دست فراموشی سپرده نشوند.
هرچند مردم هیچگاه اسطوره‌های ورزشی خود را از یاد نمی‌برند، اما در این میان هستند قهرمانانی که به‌رغم کسب افتخارات فراوان هیچگاه آنگونه که باید و شاید دیده نشدند و به آن‌ها پرداخته نشده است. شاید یکی از دلایل اصلی لزوم ثبت و ضبط موفقیت‌ها و داشتن یک تاریخچه مدون از ورزش کشور همین مسئله باشد. تاریخچه‌ای که با انتقال تجربیات و رخداد‌های گذشته و آنچه بر قهرمانان این مرز و بوم برای کسب موفقیت گذشته، می‌تواند چراغ راه نسل آینده ورزش کشور باشد و به آن‌ها انگیزه‌ای مضاعف برای قدم نهادن در راه پرفراز و نشیب ورزش بدهد.
اینکه یک ورزشکار بداند و متوجه باشد که پا جای پای چه بزرگانی گذاشته، علاوه بر اینکه می‌تواند به لحاظ روحی و روانی روی او تأثیرات مثبتی داشته باشد بر عملکرد فنی‌اش هم تأثیر خواهد داشت. اینکه بداند وارث چه تارخ بزرگ و پرافتخاری است و اینکه چه قهرمانان و پهلوانانی زحمت کشیده‌اند تا امروز جایگاه ورزش ایران به اینجا برسد.
باید توجه داشت که تدوین این تاریخ ماندگار تنها نباید برعهده یک نهاد یا سازمان باشد، بلکه هر کدام از فدراسیون‌های ورزشی باید برای خود یک تاریخ مدون از موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌ها داشته باشند. بدیهی است که ورود فدراسیون‌ها به این عرصه باعث می‌شود نکته و مسئله مغفول و جامانده‌ای باقی نماند و تمامی موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌ها به درستی ثبت و ضبط شود.


نکته قابل تأمل دیگر در این خصوص، اما بر‌می‌گردد به دیده شدن نسل و نسل‌هایی که امروز از آن به عنوان پیشکسوت یاد می‌شود و متأسفانه بر کسی پوشیده نیست که ورزش کشور چقدر از رسیدگی و توجه به آن‌ها غافل بوده و هست. همه خوب می‌دانیم که اکثر این افتخارآفرینان امروز گوشه عزلت گرفته و فراموش شده‌اند، اما مرور تاریخ ورزش و استفاده از تجربیات آن‌ها باعث می‌شود تا دوباره دیده شوند و به آینده امیدوار. بار‌ها دیده و شنیده شده که مثلاً فلان قهرمان در غربت و تنهایی فوت کرده و از دست رفته، اما حالا تدوین و تهیه تاریخ شفاهی ورزش کشور فرصتی است تا آن‌ها بیشتر و بهتر دیده شوند و احساس نکنند که با وجود تمام قهرمانی‌ها و افتخارآفرینی‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند.
دیروز از تاریخ شفاهی ورزش کشور رونمایی شد، اتفاقی مهم و خوب که باید تداوم داشته باشد تا نسل آینده ورزش کشور بداند از چه فرهنگ غنی و چه سابقه پرافتخاری برخوردار است و باید به آن افتخار کند.