کاهش سرقت‌های خرد با جمع‌آوری معتادان متجاهر

 سرقت، امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است، تا بدانجا که شاهد به سرقت رفتن وسایل عمومی و شهری از جمله دریچه‌های آب و فاضلاب، نرده‌های کنار خیابان و پیچ و مهره‌های پل‌های‌هوایی و تیر‌های چراغ برق هستیم که در نوع خود مشکلات مختلفی را برای شهروندان به همراه دارد. سرقت وسایلی که مربوط به یک شهر است و در ظاهر امر نیز نمی‌تواند قیمت بالایی داشته باشد. سارقان این وسایل را به عنوان اوراقی و با قیمت‌های بسیار نازل به مالخر‌ها می‌فروشند و از آنجا که این سرقت‌ها غالباً توسط معتادان متجاهر اتفاق می‌افتد در حقیقت این افراد به هر قیمتی صرفاً به دنبال تهیه هزینه مواد‌مخدر روزانه خود هستند و برای این امر به هر کاری یا به هر سرقتی دست می‌زنند. از این رو به طور حتم جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر ضرورت خود را بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد؛ چرا که حضور معتادان متجاهر در سطح جامعه به‌طور حتم مشکلات مختلفی را به همراه دارد که سرقت نمونه‌ای از این مشکلات است که توسط سارقان انجام می‌شود.
در سال‌های اخیر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پیگیر ساماندهی و جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر می‌باشد؛ چرا که بررسی‌های به‌عمل آمده نشان دهنده این موضوع است که این افراد در بسیاری از سرقت‌های خرد سهیم هستند و جمع‌آوری و ساماندهی آنان می‌تواند در کاهش برخی جرائم از جمله سرقت‌های جزئی تأثیر‌گذار باشد.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخورد با مالخر‌ها باید با شدت بیشتری انجام شود؛ چرا که اگر مالخر‌ها نبودند، به طور حتم سارقان به راحتی قادر به فروش اموال سرقتی نبودند از این رو می‌توان اذعان داشت که مالخر‌ها مشوقان خوبی برای سارقان هستند از این رو مقابله و برخورد با مالخر‌ها و سارقان متجاهر به طور حتم می‌تواند در کاهش سرقت تأثیر مستقیم و به‌سزایی داشته باشد. به نظر می‌رسد که برای ساماندهی این مهم، حضور و ورود سایر سازمان‌های مسئول در ساماندهی این افراد ضروری است و باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای از سوی همه سازمان‌ها داشته باشیم. نیروی انتظامی در حوزه برخورد با سارقان و مالخران با اجرای طرح‌های مختلفی از جمله طرح رعد پلیس پیشگیری، طرح کاشف پلیس‌آگاهی به طور مستمر با سارقان و مالخران برخورد می‌کند و همچنین در حوزه جمع‌آوری معتادین متجاهر با اجرای مستمر طرح ظفر با این معضل نیز برخورد جدی و اثرگذار دارد و علاوه بر جمع‌آوری معتادین آن‌ها را به مراکز معتبر بازپروری تحویل می‌دهد. ‌جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ