ایران قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه نقش مؤثری در بازار جهانی گاز ایفا کند



سرویس سیاسی-
رئیس‌جمهور با بیان اینکه «رویکرد ما برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است» گفت: ایران قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه نقشی متناسب در بازار جهانی گاز ایفا کند


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در قطر ضمن تبریک به شیخ تمیم بن حَمَد آل‌ثانی برای ریاست بر ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تشکر از دولت و ملت قطر به برگزاری این نشست و مهمان‌نوازی‌ گرم از هیئت جمهوری اسلامی ایران، گفت: همچنین از جناب آقای دبیرکل و همکاران‌شان در دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز بابت تلاش‌ها و آماده‌‌سازی‌های نشست سران، قدردانی می‌کنم.
آیت‌الله رئیسی گفت: هدف مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بانیان و اعضای آن حمایت از حقِ حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی خود خصوصاً گاز، همکاری در یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلفی از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، تقویت نقش گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و همفکری و همکاری در تقویت امنیت عرضه و امنیت تقاضای گاز طبیعی است. نشست‌های سران نیز فرصتی برای هم‌افزایی در راستای تحقق این اهداف محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما به‌عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادرکننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گاز طبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکنندۀ گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تأمین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.
وی گفت: پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان برگزاری اولین اجلاس سران این مجمع در سال 2011 که با شعار «گاز طبیعی پاسخی به چالش‌های توسعه پایدار در قرن 21» در دوحه برگزار شد، جهان اکنون بیش از گذشته نیازمند تلاش جمعی کشورهای عضوِ مجمع، برای تحقق این شعار است.
آیت‌الله رئیسی گفت: اجلاس ششم، نخستین نشست سران پس از شروع پاندمی کووید‌ـ‌19 می‌باشد و شعار آن یعنی «گاز طبیعی: شکل‌دهنده آینده انرژی» خود پیام سازنده و مثبتی به جامعه دارد؛ مبنی بر اینکه در شرایط موجود بازارهای انرژی و در مسیر دشوار جهان در بازیابیِ اقتصادی پس از کرونا، گاز طبیعی یک عامل کمک‌کننده خواهد بود.
وی ادامه داد: گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پاک، ایمن و با منابع غنیِ قابل استحصال، برای دهه‌های آینده سهم قابل‌توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و مزیت‌های اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی خود را در مقایسه با سایر سوخت‌ها حفظ خواهد کرد. روند رو به رشد برقی‌شدن در دهه‌های پیشِ‌رو، و نقش گاز طبیعی به‌عنوان مهمترین نهاده تولید برق، این چشم‌انداز را تقویت می‌نماید، از این منظر، رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: در شرایط فعلیِ اقتصاد جهانی و چشم‌انداز افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پیشنهاد می‌کنم این مجمع، ابتکاری با عنوان «گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا» را با هدف کمک به بازیابی اقتصاد جهانی در دوره عبور از پاندمی کوویدـ‌19 به اجرا گذارد. در شرایطی که آثار و تبعات سوء ناشی از شیوع این ویروس رو به کاهش است، ایفای نقش محوریِ مجمع کشورهای صادرکننده گاز، در تضمین امنیت عرضه انرژی در جهان بسیار امیدوارکننده خواهد بود، این امر از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های بالادستی صنعت گاز، اصلاح الگوی مصرف، افزایش بهره‌وری انرژی در کشورهای عضو با اهداف دوگانه زیست‌محیطی و اقتصادی، و نهایتاً ایجاد ظرفیت صادراتی بیشتر و کنترل روند فزآینده قیمت گاز طبیعی دست‌یافتنی است، همچنین از این طریق، جایگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بازار گاز طبیعی تقویت و منجر به تثبیت بازار و حفظ سهم رو به رشد گاز طبیعی در سبد انرژی مصرفی جهان خواهد شد، همچنین جمهوری اسلامی ایران آماده است ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در بین اعضا را نیز با نگاه مثبت بررسی کند.
جامعه جهانی باید مانع تحریم‌های ظالمانه آمریکا
علیه صنعت نفت و گاز شود
رئیس‌جمهور گفت: اهداف اقلیمی، بدون در نظرگرفتن واقعیات امروز انرژی جهان از نظر وجود منابع مالی کافی و دسترسی عمومی به فناوری‌های پیشرفته، کمکی به حل مسائل پیچیده جهان درخصوص تغییر اقلیم نمی‌کند. جامعه جهانی باید از ابتکارات چندجانبه با هدف ارتقای امنیت عرضه انرژی و درعین‌حال،‌ حفظ محیط زیست، نظیر آنچه این مجمع در پی آن است، حمایت کند؛ از جمله جامعه جهانی باید مانع هرگونه اقدام یکجانبه و قهری نظیر تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه صنعت نفت و گاز اعضای مجمع گردد و آن را به‌رسمیت نشناسد؛ هرچند، در جهان امروز و با وجود ملت‌های بیدار و آزاده، استفاده از حربۀ تحریم برای تحمیل اراده و خواسته‌های سلطه‌گرانه یک کشور بر کشورهای مستقل تأثیر و کارکردی ندارد، اما در عین حال منافع اقتصادی کشورهای عضو مجمع را به مخاطره می‌اندازد.
وی تصریح کرد: در فضای تعاملیِ بین کشورهای صادرکننده گاز، منافع انفرادی هریک از کشورهای عضو می‌تواند در قالب یک استراتژی جمعیِ مبتنی بر همکاری‌های جمعی تأمین شود. سرمایه اصلی این مجمع، تجارب و دانش فنی موجود در کشورهای عضو است که با کمک و تشریک مساعی اعضا می‌تواند در خدمت منافع عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گاز طبیعی و اقتصاد جهانی قرار گیرد.
آیت‌الله رئیسی گفت: در این چارچوب، ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی جهان، از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید، انتقال و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تأمین امنیت عرضه انرژی جهانی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی آمریکا توانسته است با اتکا به توانمندی‌های نیروهای متخصص و متعهد و با بهره‌گیری از شرکت‌های داخلی و دانش فنی بومی، تولید گاز طبیعی را افزایش داده و پروژه‌های بزرگ و ارزشمندی را در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز اجرا نماید.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، با اتکا به ذخائر عظیم گاز طبیعی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و سایر کشورها، نقشی متناسب با این حجم از ذخایر، در بازار جهانی گاز ایفا کند. گام‌های اولیه این راهبرد با قرارداد سواپ گازی سه‌جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان در نوامبر 2021 برداشته شد. ما آمادگی داریم این‌گونه مدل‌های همکاری و مشارکت را به‌صورت حداکثری توسعه دهیم.
آمادگی ایران برای تبدیل شدن به مسیری امن
برای ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف
آیت‌الله رئیسی بیان کرد: راهبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و دسترسی هرچه بیشتر ملت‌های منطقه به این سوخت پاک است و با توجه به شبکه توزیع گسترده گاز طبیعی در کشور ایران و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در منطقه، جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به مسیری امن برای ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.
به گزارش تسنیم، ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، با حضور رئیس‌جمهور کشورمان، رؤسا و نمایندگان کشورهای عضو و با سخنرانی امیر قطر، با محوریت «امنیت انرژی در جهان» رسماً آغاز به کار کرد.
در این نشست که رؤسای‌جمهوری، نخست‌وزیران و وزرای انرژی ایران، الجزایر، مصر، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و اعضای ناظر شامل آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی حضور داشتند، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به سخنرانی پرداخت.
کشورهای عضو این مجمع در مجموع 45 درصد از سهم تجارت جهانی گاز و 65 درصد از ذخایر اثبات‌شده جهانی گاز را در اختیار دارند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اردیبهشت‌ماه سال 1380 در تهران تأسیس شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون 23 نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران برگزار شده است.
ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان است که با داشتن 338 هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی، از کشورهای پیشرو در این زمینه به حساب می‌آید و با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود می‌تواند مطلوب‌ترین گزینه برای انتقال گاز به شرق و غرب باشد.
آیت‌الله رئیسی در دیدار رئیس‌جمهور الجزایر:
مناسبات تهران- الجزیره گسترش یابد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در حاشیه ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در قطر، در دیدار با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر با تمجید از روحیه انقلابی و ایستادگی مردم الجزایر در برابر زیاده‌خواهی‌های استعمارگران گفت: تاریخ گواه آن است که ایستادگی و مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌طلبان نتیجه‌بخش بوده است.
رئیس‌جمهور افزود: ایران و الجزایر همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند اما این سطح از تعاملات کافی نبوده و با توجه به عزم و اراده سران دو کشور، مناسبات تهران و الجزیره می‌تواند در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد.
رئیس‌دولت سیزدهم اظهار داشت: هر جا که در منطقه شاهد وجود ناامنی هستیم، می‌توان ردپا و اثر حضور و دخالت بیگانگان، به خصوص آمریکایی‌ها را مشاهده کرد. لذا راه‌حل اساسی رفع مشکلات و ناامنی‌های منطقه قطع دست آمریکا و بیگانگان از منطقه است.
رئیسی همچنین از مواضع حق‌طلبانه الجزایر برابر رژیم صهیونیستی و دیگر عرصه‌ها قدردانی و تصریح کرد: مخالفت کشور شما با ادامه عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا اقدامی ارزشمند در حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین و آرمان آزادی قدس است.
«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر نیز در این دیدار با ابراز تمایل برای گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، گفت: باید اراده موجود در سران دو کشور برای تقویت تعاملات را به همه سطوح اجرایی کشورهایمان تسری بخشیم تا ظرفیت‌های موجود برای همکاری هر چه سریع‌تر عملیاتی و بالفعل شود.
رئیس‌جمهور الجزایر با اشاره به موضع حق‌طلبانه و حمایت‌آمیز کشورش در زمینه دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین به مخالفت الجزایر با تداوم عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا اشاره کرد که منجر به تعلیق عضویت این رژیم شد و اظهار داشت: الجزایر با وجود هزینه‌های گزافی که برای حق‌طلبی پرداخته است، با قوت به راه خود در این مسیر ادامه می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت دایره وسیع دیپلماسی از «عشق‌آباد» تا «دوحه» (یادداشت روز) اخبار ویژه شعار‌نویسی روی دیوارهای جده و زیر تصاویر بن‌سلمان با عنوان سرنگون باد طاغوت افزایش تولید 450 هزار دستگاه لوازم خانگی در یک‌سال هنوز در‌باره تضمین ابتکار عملی و قابل اعتمادی را از آمریکا دریافت نکرده‌ایم ایران قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه نقش مؤثری در بازار جهانی گاز ایفا کند با پیگیری مسئولان سپاه مجرمان مطرح‌شده در فایل صوتی به اشد مجازات محکوم شده‌اند افزایش فروش نفت و بازگشت ارز آن حاصل دیپلماسی متوازن است فتح سنگر به سنگر با گردان‌های «تبیین» کلیات طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» در کمیسیون ویژه تصویب شد پاسداری از جهت‌گیری‌ها و مبانی انقلاب اسلامی (نگاه) اشتباه کردیم جلوی عهدشکنی و زیاده‌­خواهی غرب ایستادیم! ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت