با پیگیری مسئولان سپاه مجرمان مطرح‌شده در فایل صوتی به اشد مجازات محکوم شده‌اند


به گزارش خبرگزاری میزان، ذبیح‌اله خداییان در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مربوط به مبارزه با فساد اظهارداشت: مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی همچنان در دستور کار قوه‌قضائیه، سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی است و این روزها پرونده‌های مهمی در دستورکار هستند و محاکمات آنها هم به صورت علنی برگزار می‌شود.
صدور حکم حبس
برای 18 نفر از همدستان«حمید باقری درمنی»


خداییان با اشاره به پرونده مرتبطان «حمید باقری درمنی» افزود: این شخص چند سال قبل در همین پرونده محکوم به اعدام و حکم صادره اجرا شد. پرونده تعدادی از همدستان او مفتوح بود که اخیراً حکم قطعی حدود ۱۸ نفر از آنها این شخص صادر شده است و این حکم قطعی است.
وی ادامه داد: یکی از محکومین شخصی به نام «پدرام تقی پور شاه کوهی» فرزند رحمت اله است که عضو و رئیس‌سابق شرکت «حافظان انرژی بی‌همتا» بود و به جرم جعل اسناد رسمی، معاونت در کلاهبرداری شبکه‌ای، معاونت در انتقال مال غیر، معاونت در جعل اسناد عادی و رسمی و جرایم دیگر به ۶ فقره حبس اعم از ۵ سال ونیم، ۱۲ سال و نیم، ۲ سال و ۶ ماه، دو سال، ۶ سال ونیم و چند مورد دیگر که مجموعا به ۲۳ سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شده است. فرد دیگری به نام «فریبرز فیروزبخت»، مدیرعامل نفت جی به جرم مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی به تحمل ۳۰ سال حبس تعزیری و استرداد اموال کشف شده و همچنین جزای نقدی محکوم شده است. شخص دیگری به نام «مرتضی فقیه ایمانی» فرزند یحیی به جرم مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی به تحمل ۲۵ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شده است.شخص دیگری به نام «ناصر» به همین اتهامات به تحمل ۲۵ سال حبس محکوم شده است. آقای «جهانگیر محمدی» فرزند احمد رئیس‌وقت بانک ملی شعبه بهار به اتهامات متعدد به تحمل ۳۰ سال حبس و ۳ فقره حبس دیگر تحمل ۵ سال، ۶ سال و ۶ ماه محکوم شده است. شخص دیگری به نام «قاسم علی بهرامی» فرزند محمدعلی معاونت بانک ملی شعبه بهار بود به ۵ سال حبس محکوم شد و بقیه این ۱۸ نفر از دو سال تا ۱۵ سال حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شدند.
تشریح پرونده مربوط به سوءاستفاده برخی افراد
از یک شرکت وابسته به بنیاد تعاون سپاه
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره فایل منتشر شده از فرمانده کل سابق سپاه و در تشریح روند برخورد‌ها در این زمینه، گفت: این فایل صوتی جدید نبوده و سال‌ها پیش نیز مطرح شده بود. مسئولان سپاه و دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی درون سپاه به این موضوع ورود پیدا کرده بودند و نسبت به شناسایی تعدادی از افرادی که در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سوءاستفاده‌هایی کرده بودند در همان زمان اقدام شد.
خداییان با بیان اینکه پیگیری‌های جدی در این رابطه صورت گرفته بود و با کمک سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افراد خاطی دستگیر شدند، افزود: برخوردی که در این پرونده با افراد مذکور و مرتکبان جرایم صورت گرفت نسبت به سایر پرونده‌ها هم قاطع‌تر و هم شدیدتر بود، به طوری که برخی از متهمانی که در این پرونده مطرح بودند در تمام دوران رسیدگی به پرونده بازداشت بودند و اخیراً هم این افراد به اشد مجازات محکوم شدند.
وی با اشاره به افرادی که در پرونده مذکور محاکمه شده‌اند، اظهار داشت: یکی از افرادی که در همین فایل صوتی مطرح شده بود و سوءاستفاده‌هایی داشته است «عیسی شریفی منش» است، این شخص حدود ۴ سال در دوران رسیدگی به پرونده در بازداشت بود و با قرار تامین آزاد نبود. حکمی که برای این شخص به اتهام مشارکت در کلاهبرداری باندی و پولشویی صادر شده ۲۰ سال حبس تعزیری، رد مال و جزای نقدی است و تمام ۵۰۰ میلیارد تومانی که این شخص از آن شرکت برداشت کرده مسترد شده است و معادل اموال هم به جزای نقدی محکوم شده است.
سخنگوی دستگاه قضاگفت: «محسن سجادی نیا» یکی دیگر از افرادی است که در این پرونده به جرم سردستگی و مشارکت در کلاهبرداری باندی و پولشویی به ۳۰ سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شده است. همچنین «محمود خاکپور» نیز به جرم مشارکت در کلاهبرداری به پنج سال و نیم حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شده و «مسعود مهردادی» دیگر متهم پرونده به جرم تحصیل مال از راه نامشروع به دو سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شده است.
خداییان ادامه داد: بنابراین برخوردی که سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با مرتکبان جرایم در این پرونده داشته برخوردی قاطع و شدید بوده است.
وی با تاکید بر اینکه هر کدام از این افراد به ردمال نیز محکوم شده‌اند، بیان داشت: «عیسی شریفی منش» قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان سوءاستفاده و حیف و میل کرده بود که تمام این پول رد و برگشت داده شده است و معادل همین وجه به جزای نقدی محکوم شده است و مابقی افراد هم که اموالی را برده‌اند هم به رد مال محکوم شدند و هم معادل رد مال به جزای نقدی محکوم شده‌اند.
افرادی که بدون مجوز تصرفاتی در اراضی ملی داشته باشند تحت تعقیب قرار می‌گیرند
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به پایان مهلت مقرر برای تخریب بناهای دولتی در سواحل تخریب بناهای شخصی رستوران‌ها ویلاها چه زمانی آغاز می‌شود و آیا مانند سایر بناهای دولتی بدون مماشات تخریب می‌شوند یا خیر گفت: اخیراً شاهد اقدامی جدی در حوزه آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها و سواحل دریاها بودیم این اقدام نشان داد که اگر دولت و قوه قضائیه همدل و همصدا به یک موضوع ورود پیدا کنند به خوبی می‌توانند نسبت به اجرای تصمیماتی که اتخاذ می‌شود اقدام کنند و این موضوع را در بحث آزاد ‌سازی سواحل و رودخانه‌ها شاهد
بودیم.
خداییان افزود: این سیاستی که در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته مستمر است و ادامه دار خواهد بود و افرادی که بدون مجوز تصرفاتی داشته باشند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و آنهایی هم که مستحدثاتی از قبل داشته‌اند با تشکیل پرونده و طرح دعوا توسط دستگاه‌های متولی حکم مقتضی برایشان صادر و اجرایی
می‌شود.
سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری به موضوعات دیگری نیز پرداخت که خلاصه‌ای از برخی از اظهارات وی در ادامه می‌آید:
*برای برخی از مسئولان دولت‌های قبل، چه دولت قبل و چه دولت‌های پیش از آن پرونده‌هایی تشکیل شده است، برای نمونه علیه برخی از مسئولان مانند بانک مرکزی، گمرکات، سایر مسئولان ومنسوبین آنها پرونده‌هایی تشکیل شد. برخی از پرونده‌ها منتهی به صدور رای شده‌اند و برخی نیز در دست پیگیری است، بارها اعلام کردیم برای قوه قضائیه مهم نیست که چه کسی مرتکب جرم شده یا از مقام و موقعیت خود سوءاستفاده کرده است بلکه مهم این است، برای قوه قضائیه محرز شود با فردی که مرتکب جرم شده است برخورد لازم صورت می‌گیرد. در این مدت پرونده تعدادی از افراد در سطوح بالای حکومتی مانند معاون اول، برخی از وزرا و برخی از مسئولان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت و محکوم شدند. چنانچه گزارشی علیه هر مسئولی در هر دولتی به قوه قضائیه واصل شود و دلیل کافی برای توجه به اتهام آن شخص وجود داشته باشد برخورد لازم صورت می‌گیرد.
*: تاکنون متاسفانه کلاهبرداری‌های زیادی از طریق رمز ارز‌ها صورت گرفته است. پرونده‌های متعددی در دستگاه قضایی تشکیل شده مانند پرونده کریپتولند که تقریبا ۲۸۹ هزار کاربر داشت و گردش مالی 6 ماهه آن حدود سه هزار میلیارد تومان بود. البته از تعداد ۲۸۹ هزار تعداد ۵۲ هزار احراز هویت شده است. میزان کلاهبرداری که صورت گرفته حدود ۴۲ میلیون دلارمعادل بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است، با اقدام به موقع دستگاه قضایی و ضابطین دادگستری قسمتی از اموال متهمان شناسایی و میان افراد متضرر توزیع شده است. در یک پرونده مربوط به رمز ارزها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و در پرونده دیگری حدود ۱۶۸ میلیارد تومان کلاهبرداری شده است.
*براساس گزارش دبیرخانه ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه، براثر فعالیت و پیگیری‌های این ستاد حدود یک هزار و ۳۷۵ واحد تولیدی با ۲۳ هزار نیروی کار که تعطیل شده بودند، فعال شده‌اند.همچنین مسائل ۶۹۱ واحد تولیدی که دارای پرونده ورشکستگی بودند توسط همکاران قضایی پیگیری شده است و تا حدودی مشکل آنها حل شده است. در سازمان بازرسی کل کشور اداره کل حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری تشکیل شده که فعالیت خوبی دارد و از تعطیلی ۲۰ واحد تولیدی جلوگیری کرده است. این اداره کل، هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی مشکل‌دار را پایش کرده و به رفع مشکل ۴۴۵ واحد تولیدی که با بانک‌ها مشکل داشتند، کمک کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت دایره وسیع دیپلماسی از «عشق‌آباد» تا «دوحه» (یادداشت روز) اخبار ویژه شعار‌نویسی روی دیوارهای جده و زیر تصاویر بن‌سلمان با عنوان سرنگون باد طاغوت افزایش تولید 450 هزار دستگاه لوازم خانگی در یک‌سال هنوز در‌باره تضمین ابتکار عملی و قابل اعتمادی را از آمریکا دریافت نکرده‌ایم ایران قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه نقش مؤثری در بازار جهانی گاز ایفا کند با پیگیری مسئولان سپاه مجرمان مطرح‌شده در فایل صوتی به اشد مجازات محکوم شده‌اند افزایش فروش نفت و بازگشت ارز آن حاصل دیپلماسی متوازن است فتح سنگر به سنگر با گردان‌های «تبیین» کلیات طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» در کمیسیون ویژه تصویب شد پاسداری از جهت‌گیری‌ها و مبانی انقلاب اسلامی (نگاه) اشتباه کردیم جلوی عهدشکنی و زیاده‌­خواهی غرب ایستادیم! ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت