کلیات طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» در کمیسیون ویژه تصویب شد

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی دیروز از تصویب کلیات طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در این کمیسیون خبر داد.
وی افزود: بعد از گذشت 5 ماه از طرح شدن طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در مجلس دو بار این طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد بعد از 40 روز طرح نهایی به کمیسیون ویژه ارسال شد که امروز سه‌شنبه کلیات آن به رای گذاشته شد.
عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: از 23 نفر عضو این کمیسیون 19 نفر به طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی رای مثبت دادند و کلیات این طرح در کمیسیون وِیژه رای آورد.
جنجال‌­آفرینی از درون مجلس


تا رسانه­‌های زنجیره‌­ای
در بیشتر کشورهای جهان و خاصه در کشورهای صنعتی و پیشرفته برای حوزه فضای مجازی قانون‌انگاری کرده‌اند که در این فرصت اندک امکان پرداختن به آنها نیست اما در کشور ما با وجود آنکه بیش از یک دهه از حضور فضای مجازی در میان جامعه می‌گذرد لیکن هنوز مجموعه قوانین مدونی در این‌باره نداریم.
نکته دیگر این است که با وجود آنکه آن دسته از نمایندگان مجلس که در کمیسیون ویژه بررسی این طرح حضور دارند بارها تأکید کرده‌اند که هدف این طرح بستن شبکه‌های اجتماعی و یا مسدودسازی اینترنت نیست اما عده‌ای در داخل کشور با حمایت شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی تلاش دارند تا القا کنند که این طرح می‌خواهد فضای مجازی را مسدود کرده یا پیام‌رسان‌ها را تعطیل کند.
در کشوری مانند‌ترکیه که در همسایگی ما است قوانین محکمی در رابطه با فضای مجازی وجود دارد. مثلا اینکه پیام‌رسان‌هایی که قصد فعالیت در این کشور را دارند باید شرکتی را به‌عنوان نمایندگی خود در این کشور تاسیس کنند و همچنین باید سرورهای خود را به داخل آن کشور انتقال دهند.
حالا سؤال این است که چرا عده‌ای سعی دارند آن مفهوم را به جامعه القا کنند؟! در این‌باره باید توجه داشت که رسانه‌های طیف اصلاح‌طلب یکی از پایه‌های اصلی این انگاره‌سازی برای جامعه هستند. دلیل آن را هم می‌توان در ایام انتخابات جست‌وجو کرد. برای نمونه در مجلس قبل چندبار بعضی نمایندگان از وزیرارتباطات وقت خواستند تا مذاکراتشان را با تلگرام در مورد تأثیرگذاری بر انتخابات شفاف‌سازی کنند. کیهان قصد تایید یا تکذیب این موضوع را ندارد اما در مواقعی که این مسئله مطرح شد دولتمردان وقت نیز واکنشی در تکذیب آن نشان ندادند.
موضوع همین است که در فضای یله و رهای مجازی امکان هر کاری وجود دارد. چنانکه در سال‌های گذشته دیدیم که این طیف با بی‌اخلاقی به ‌ترور شخصیت نامزدهای رقیب روی می‌آورند و هر نوع هجمه، دروغ، افترا و تهمتی را علیه این نامزها مطرح می‌کردند و مطمئن بودند که در این‌باره مورد سؤال قرار نمی‌گیرند.
از سمتی دیگر متأسفانه برخی نمایندگان مجلس نیز با سخنان نسنجیده و ناصواب خود آب به آسیاب آن جماعت می‌ریزند که بارها شاهد آن بوده‌ایم و از قضا دیروز هم این اتفاق افتاد.
دعوت از نخبگان و فعالان فضای مجازی
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی با ارائه تذکر آیین‌نامه‌ای به استناد بند 11 ماده 22 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، به اظهارات نماینده مردم بستان‌آباد درخصوص شکل فعالیت کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و تصویب کلیات این طرح واکنش نشان داد و اظهار داشت: در این کمیسیون نمایندگانی از همه کمیسیون‌های مجلس حضور دارند و تاکنون 48 جلسه سنگین و تخصصی تشکیل شده است.
وی افزود: این جلسات با حضور دولت، پلیس فتا، مرکز پژوهش‌ها، مرکز ملی فضای مجازی و فعالان بخش خصوصی در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال برگزار شده و جلسات غالباً آنلاین بوده و مردم توانسته‌اند مباحث را‌‌‌‌‌‌‌‌ از نزدیک بشنوند.
عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با انتقاد از برخی اظهارات مطرح شده درباره این طرح گفت: هیئت‌رئیسه مجلس باید از عملکرد کمیسیون دفاع کند؛ در جلسه دیروز فقط کلیات طرح رأی آورده و این فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه مجلس درست نیست.
الهیان تأکید کرد: بعد از این، جزئیات طرح در دستورکار قرار می‌گیرد و نخبگان و فعالان حوزه کسب‌وکارهای مجازی می‌توانند نظراتشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ به کمیسیون ارائه دهند، لذا هنوز چیزی نهایی نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: اجازه ندهید کسانی که دنبال حاشیه‌سازی هستند، وقت مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند؛ اعضای کمیسیون بالاتفاق نسبت به توهین‌های صورت گرفته اعتراض و گلایه دارند.
تلاش برای متوقف کردن طرح
رضا تقی‌پور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: متأسفانه برخی از همکارانم به وظایف خود عمل نمی‌کنند و با حق و حقوق نمایندگی مجلس آشنا نیستند. از زمان تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با کارشکنی‌های زیادی رو‌به‌رو شدیم و برخی از دوستان تلاش‌کردند تا جلسات این کمیسیون تشکیل نشود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتی در هفته‌های گذشته که بررسی بودجه در صحن مجلس مطرح نبود، برخی از نمایندگان به جلسات کمیسیون مشترک برای بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی نیامدند تا جلسات کمیسیون تعطیل شود.
رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: نباید اجازه داد تا حرف‌های خلاف واقع از‌ تریبون مجلس زده شود. در کجای آیین‌نامه گفته شده تا جلسات کمیسیون‌ها در زمان بررسی بودجه تعطیل شود؟ این کار دیکتاتوری مدرن است که یک نفر تصمیم بگیرد و بخواهد جلسات کمیسیون را تعطیل کند.
تقی‌پور اظهار داشت: برخی از صحبت‌ها در مجلس شورای اسلامی خوراک برای رسانه‌های بیگانه می‌شود و باید اجازه داده شود تا مجلس مسیر کارشناسی خودش را طی کند. اینکه مجلس را به توپ ببندید، راهکار درستی نیست و بسیاری از افراد در این راه موفق نشدند. از همه همکاران دعوت می‌کنم در جلسه کمیسیون مشترک حضور پیدا کنند.
گفتنی است، غلامرضا نوری قزلچه دیروز در تذکری گفته بود که در زمان بررسی بودجه، همه طرح‌ها و لوایح باید متوقف شود و بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی باید به بعد از تصویب لایحه بودجه موکول شود.
مسدودسازی در میان نیست
رضا تقی‌پور در حاشیه جلسه علنی عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با‌ اشاره به تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، اظهار داشت: کلیات این طرح در کمیسیون مشترک تصویب شد و بررسی این طرح در کمیسیون مذکور دارای شفافیت بی‌سابقه‌ای بوده است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در فضای مجازی بحثی مطرح شده است مبنی بر اینکه طرح مذکور با هدف مسدودسازی و فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام است، گفت: این فضایی که مطرح می‌کنید، صرفاً برای امروز نیست و بسیاری از حرف‌های ما تاکنون تقطیع، تحریف و تخریب شده است. کتاب «جنگ رسانه‌های اجتماعی» توسط یک فرد آمریکایی نوشته شده است و اگر به این کتاب مراجعه کنید، می‌بینید که تمام آن تاکتیک‌ها در کشور ما پیاده می‌شود. در جنگ نرم هدف دشمنان، تغییر رفتار مدیران ماست و الان هم می‌خواهند با دیکتاتوری رسانه‌ای خود کاری کنند که مسئولان و مدیران ما در تصمیمات خود تغییر ایجاد کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسانه نباید به ما تحمیل کند که چه تصمیمی را اتخاذ کنیم. البته ما معتقدیم که حتماً باید با مردم و رسانه‌ها تعامل و ارتباط داشته باشیم اما به هیچ وجه قبول نداریم که چند مافیای رسانه‌ای دست به کار شوند و تصمیمات ما را تغییر دهند.
تقی‌پور تصریح کرد: کاهش سرعت اینستاگرام هیچ ارتباطی به این طرح ندارد. کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، حرفشان بیشتر شبیه شوخی و مزاح است چرا که هنوز این طرح در مرحله بررسی در کمیسیون مشترک است و چگونه قبل از تصویب، امکان اجرایی شدن آن وجود دارد؟
وی اظهار داشت: سکوهای غول مجازی خارجی و آمریکایی اگر می‌خواهند فعالیت کنند، باید چارچوب، قوانین و ارزش‌های ما را بپذیرند. یکی از انتقادات به طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی آن است که چرا ما برای فیلتر کردن مانع گذاشتیم و هیچ جا نگفتیم که فیلتر و مسدودسازی فضای مجازی اتفاق بیافتد. این بحث فقط مربوط به اینستاگرام نیست بلکه شامل همه شبکه‌های اجتماعی است و ما دنبال مسدوسازی نیستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف ما از بررسی طرح مذکور آن است که تبعیض بین پلتفرم‌های مجازی داخلی و خارجی از بین برود و همان‌طور که پلتفرم‌های داخلی باید یکسری چارچوب را رعایت کنند، پلتفرم‌های مجازی خارجی هم باید قوانین و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند. دنیا آن‌قدر تنگ و تاریک نشده است که اگر چند سکوی مجازی خارجی چارچوب‌های ما را قبول نکنند، ما دچار مشکل شویم و یا آنکه بخواهیم به آنان التماس کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت دایره وسیع دیپلماسی از «عشق‌آباد» تا «دوحه» (یادداشت روز) اخبار ویژه شعار‌نویسی روی دیوارهای جده و زیر تصاویر بن‌سلمان با عنوان سرنگون باد طاغوت افزایش تولید 450 هزار دستگاه لوازم خانگی در یک‌سال هنوز در‌باره تضمین ابتکار عملی و قابل اعتمادی را از آمریکا دریافت نکرده‌ایم ایران قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه نقش مؤثری در بازار جهانی گاز ایفا کند با پیگیری مسئولان سپاه مجرمان مطرح‌شده در فایل صوتی به اشد مجازات محکوم شده‌اند افزایش فروش نفت و بازگشت ارز آن حاصل دیپلماسی متوازن است فتح سنگر به سنگر با گردان‌های «تبیین» کلیات طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» در کمیسیون ویژه تصویب شد پاسداری از جهت‌گیری‌ها و مبانی انقلاب اسلامی (نگاه) اشتباه کردیم جلوی عهدشکنی و زیاده‌­خواهی غرب ایستادیم! ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت ضربه کاری روسیه به آمریکا پوتین جدایی دو منطقه از اوکراین را به رسمیت شناخت