مناقشه اوکراین در فازی جدید؛ اروپایی‌ها انتقام گرفتند فرمان پوتین برای روسیه گران تمام شد؟

مناقشه روسیه و غرب بر سر اوکراین وارد فاز تازه‌ای شده است که حالا غربی‌ها با اقدام پوتین دست به تحریم روسیه و همچنین توقف پروژه نورد استریم ۲ زده‌اند.
به گزارش خبرآنلاین، ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه دوشنبه شب با امضای دو فرمان، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت. پس از این اقدام نیز شورای فدراسیون روسیه به پوتین اجازه داد ارتش را در خارج از کشور به کار بگیرد که در این راستا پوتین نیز دستور داد تا نیروهای کشورش به منظور حفظ صلح به این دو منطقه اعزام شوند. این موضوع سبب شد تا سیاستمداران روسیه نیز پیمان دوستی با جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به تایید برسانند.
پس از این اتفاق جنجالی موجی از مخالفت‌ها از سوی کشورهای غربی به راه افتاد و مقامات این کشورها آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی، تمامیت ارضی اوکراین و توافق‌های مینسک تلقی کردند. در پی اقدام روسیه، انگلیس، آلمان و اتریش سفرای روسیه را احضار و کیف نیز کاردار خود را فراخواند.
به گزارش اسپوتنیک، اعلام تصمیم روسیه موجب شد تا اروپایی ها نیز به فکر اقدام تلافی جویانه باشند که در این راستا دولت آلمان از تصمیم خود برای تعلیق اجرای پروژه خط لوله گاز با روسیه موسوم به نورداستریم-۲ خبر داد. در همین حال اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با اشاره به اینکه اکنون هیچکدام از مجوزها نمی‌توانند اجرا شود به تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به واردات منابع گاز تاکید کرد. متعاقبا آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان نیز از بسته شدن خط لوله گاز نورد استریم ۲ خبر داد. موضوعی که با واکنش تند دیمیتری مدودف معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه مواجه شد که گفت: بسیار خوب؛ به دنیای جدید و شجاعی خوش آمدید که در آن اروپایی‌ها به زودی باید ۲ هزار یورو به ازای (مصرف) هر متر مکعب گاز پرداخت کنند.


اما موضوع تنها به مناقشه گازی ختم نشد چرا که وزیر خارجه فرانسه از اجماع وزیران خارجه اتحادیه اروپا روی بسته تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد. در همین حال جوزف بورل نیز در با تشریح جزئیاتی اظهار کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه ۳۵۱ نماینده پارلمان و ۲۷ شخصیت و نهاد حقوقی دیگر را هدف گرفته است.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در نخستین سخنرانی پس از اقدام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک با بیان اینکه اقدام ولادیمیر پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است، از آغاز وضع تحریم‌ها علیه مسکو و دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد. بایدن تاکید کرد که با این تحریم‌ها روسیه دیگر نمی‌تواند در غرب درآمد داشته باشد و در بازارهای آمریکا و اروپا به تجارت بپردازد.
اما با این حال پوتین اعلام کرد که توافقنامه مینسک دیگر وجود نخواهد داشت. اما در عین حال افزود که نیروهای روسیه فورا به دونباس نخواهند رفت. این در حالی است که پیش تر وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو: قصدی برای اعزام نیروی مسلح به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک ندارد و روسیه در صورت وجود تهدید علیه این دو منطقه آماده کمک نظامی به آن دو جمهوری است.
ریسک فرمان پوتین برای روسیه
کارشناسان بر این باورند که هدف از اقدامات پوتین به چالش کشیدن قدرت ناتو در قالب نمایش قدرت است. از آنجایی که روسیه میلیاردها دلار در زمینه خط لوله‌های انرژی سرمایه‌گذاری کرده است توقف پروژه نورد استریم ۲ و اعمال تحریم‌های شدید می‌تواند مسکو را متحمل خسارت های زیادی کند. ضمن اینکه شوروی پیش‌تر تجربه افغانستان را نیز پیش روی خود داشته و به همین جهت تکرار وضعیت مشابه بیشتر شبیه به خودزنی برای روسیه به نظر می‌آید. اما برخی دیگر نیز نظر متفاوتی دارند ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: خیلی‌ها، تحریم‌های سختگیرانه را علیه روسیه درخواست می‌کنند، اما در تاریخچه تحریم‌ها، موارد زیادی نیست که نشان دهد این تحریم‌ها تعیین‌کننده هستند، به ویژه درحالی که روسیه ذخایر ارزی خارجی خود را تقویت کرده است، از قیمت بالای نفت بهره می‌برد و درصورت نیاز، چین را به عنوان پس‌انداز دارد. هاس پیش‌تر نیز بحران اوکراین را یک بحران ادامه‌دار توصیف و پیش‌بینی کرد بخش قابل توجهی از نیروهای روسی در مرزهای اوکراین باقی بمانند.
به باور کارشناسان متحمل‌ترین اقدام از سوی روسیه می‌تواند تلاش برای تغییر دولت در اوکراین به منظور تعویق عضویت این کشور در ناتو باشد؛ سناریوی مشابهی که در خصوص ویکتور یانوکوویچ در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. گرچه اوکراین خود نیز برای پیوستن به ناتو مردد است و مواضع ضد و نقیضی را در خصوص عضویت خود در روزهای اخیر مطرح کرده است اما به نظر می رسد روسیه برای اطمینان یافتن از این امر به دنبال افزایش نفوذ خود در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی اوکراین باشد تا ضمن برتری یافتن در معادلات مانع گسترش ناتو به مرزهای خود و همچنین بهانه‌جویی‌های طرف‌های غربی شود.
سایر اخبار این روزنامه
تسهیلات تکلیفی دولت به بانک‌ها بازنگری می‌شود افزایش وام بانکی شفابخش یا تورم‌زا؟ آرین احمدی فرهنگ؛ حلقه گمشده این روزها امیر عبداللهیان: ایران در انزوا نیست مذاکرات برای مذاکرات نه، برای توافق خوب آری امامیان چه چالش‌هایی داشت؟ میراث رئیس سابق «ساترا» برای رئیس جدید مناقشه اوکراین در فازی جدید؛ اروپایی‌ها انتقام گرفتند فرمان پوتین برای روسیه گران تمام شد؟ کدام یک از بازارها برای سرمایه‌گذاری در سال 1401 مناسب است؟ تقویت بخش واقعی اقتصاد در صورت احیای برجام «صیانت» طرحی که اکثر جریان‌های فکری و سیاسی با آن مخالفند مجلس مقابل خواست متخصصان و مردم؟ رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: دولت تاکید دارد اینترنت با کیفیت و پرسرعت در اختیار مردم باشد معاون اول رئیس جمهوری واردات لوازم خانگی درصورت عدم همکاری تولیدکنندگان آزاد می‌شود پوتین: سلاحی داریم که مشابه آن هنوز در جهان موجود نیست مسکو: با جدیت به تحریم‌های جدید آمریکا پاسخ می‌دهیم آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمد دیپلماسی همسایگی در «دیوان امیری» قوی‌تر شد