حاشیه بی سازمان

بعد از سفر استانی هیئت دولت در 15 و 16 شهریور سه سال قبل بود که تلاش ها برای ایجاد سازمان اجرایی حاشیه شهر آغاز شد و در بهمن سال 93 وعده تشکیل این سازمان رسانه ای شد تا این سازمان برای ساماندهی و توانمند سازی حاشیه مشهد اقدامات متعددی را در دستور کار قرار دهد. به دنبال این اقدام «مرتضوی» شهردار مشهد در اردیبهشت سال 94 درباره آیین نامه تشکیل این سازمان اعلام کرد: آیین نامه سازمان اجرایی حاشیه شهر هنوز تصویب نشده است که ابلاغ شود اما به محض این که آیین نامه ابلاغ شود سازمان نیزتشکیل و راه اندازی خواهد شد. در آن زمان حتی «گلستانی فرد» فرماندار اسبق مشهد نیز اعلام کرد: مسائل مختلف مربوط به حاشیه شهر از جمله سازمان اجرایی، اعتبارات و عملیات اجرایی طرح ها در دست پیگیری است و چون بودجه که شرط اصلی و اساسی است هنوز به طور قطعی مشخص نیست، بقیه اقدامات نیز معطل مانده است. وی حتی در اظهار نظری متفاوت با شرایط امروز اعلام کرد: «ترکیب سازمان اجرایی مشخص است و شرح وظایف آن هم مشخص شده است و مراجع مسئول هم آن را تایید و تصویب کرده اند.»
با وجود این که در همان ایام خبر رسید اساس نامه این سازمان حتی در شورای امنیت  کشور به تصویب رسیده است، اما تأیید اساس نامه آن همچنان در دولت متوقف مانده بود. علی رغم اینکه حتی معاون وزیر راه نیز ابلاغ تشکیل این سازمان به استانداری خراسان رضوی را اعلام کرد ، روز گذشته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از نبود مصوبه برای تشکیل سازمان اجرایی حاشیه شهر خبر داد.«علاءالدین بروجردی» در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از حاشیه شهر مشهد که با حضور استاندار، مقامات استانی و تعدادی از منتخبان شورای پنجم شهر انجام شد، درجمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره علت بلاتکلیفی تشکیل سازمان اجرایی حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: برای تشکیل سازمان اجرایی حاشیه شهر نیازمند مصوبه سازمان برنامه و بودجه هستیم.وی ادامه داد: در این مورد از استاندار خراسان رضوی هم سوال کردم و مصوبه ای در این مورد وجود ندارد، ضمن این که هر گونه افزایش سازمانی نیازمند مصوبه دولت است و تا به حال مصوبه ای در این مورد در هیئت دولت مطرح نشده است.
تشکیل جلسه در کمیسیون امنیت ملی برای مطالبات مشهد
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره پیگیری سه درخواست مهم استان برای انتقال آب از دریای عمان به استان، ساخت راه آهن مشهد- زاهدان و تخصیص صد درصدی اعتبارات حاشیه شهر مشهد گفت: قرار است پس از بازگشت و با حضور سازمان های ذی ربط، جلسه ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل و درخواست ها و مطالبات این سفر از جمله سه درخواست مهم استان پیگیری شود.


بروجردی تصریح کرد: با توجه به بازدیدهای گذشته با محوریت استاندار خراسان رضوی تحول عظیمی در حاشیه شهر مشهد صورت گرفته که قابل مقایسه با گذشته نیست به گونه ای که همه سازمان ها اعم از سپاه، شهرداری، آب منطقه ای، جهاد سازندگی و بسیاری دستگاه های دیگر دست به دست هم داده اند و کارهای بسیار بزرگی در مشهد انجام شده که این امور در عرصه ملی قابل الگوبرداری و بسیار تحسین برانگیز است.وی بیان کرد: جمع آوری معتادان از طریق ایجاد مراکز جمع آوری، انجام کارهای فرهنگی توسط سپاه و مواردی از این قبیل برای حاشیه مشهد و آینده این شهر امیدبخش است و البته کارهای زمین مانده فراوانی هنوز در حاشیه مشهد وجود دارد.
وعده پیگیری بودجه
بروجردی تصریح کرد: بعد از بازگشت به تهران و در جلسه ای که در کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهیم داشت و در جلسات دیگری که برگزار خواهد شد، تخصیص بودجه را دنبال خواهیم کرد و مجلس به عنوان پشتوانه نیروهای اجرایی ایفای نقش خواهد کرد، ضمن این که دولت نیز در حاشیه مشهد تلاش بسیاری کرده و من از طرف اعضای کمیسیون امنیت ملی از دولت تشکر می کنم. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در بازدید از حاشیه شهر مشهد و در نشستی خبری در ایستگاه پایش و نگهبانی کشف رود گفت: در مورد کشف رود لازم است از حرکت شجاعانه، منطقی و تأثیرگذار در این رودخانه تشکر کنم زیرا اقدامات انجام شده در این رودخانه بسیار عظیم بوده است. وی افزود: متأسفانه در 38 سال گذشته در بسیاری از نقاط مشهد شاهد بی توجهی بوده ایم و فاضلاب بسیاری به رودخانه های کشور وارد می شود. وی با ابراز امیدواری به کاهش مشکلات حاشیه مشهد تصریح کرد: تاکنون 90 درصد مشکلات حاشیه این شهر حل شده و امیدواریم با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه پایتخت معنوی ایران، ظرف 5 تا 10 سال آینده معضلات حاشیه مشهد از همه ابعاد اعم از مهاجرت، مسائل فرهنگی و تغییرات جمعیتی کنترل شود و مشهد را که در سطح ملی برای همه مهم است به بهترین شکل ممکن به آیندگان تحویل بدهیم. «مصطفی کواکبیان» دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم تهران نیز در این نشست گفت: درست است که دولت باید به حاشیه مشهد رسیدگی و توجه کند اما بهتر است از منابع محلی همچون منابع عظیم آستان قدس و شهرداری نیز برای عمران و آبادانی حاشیه مشهد استفاده شود. وی ادامه داد: با توجه به کمبود آب در این استان می توان از منابع آبی همچون منابع آبی تاجیکستان که در سازمان ملل هم برای استفاده از آن منابع ویژه ای وجود دارد استفاده کرد. وی با تمجید از اقدامات انجام شده در حاشیه مشهد اظهار کرد: نشان دادن اقدامات انجام شده خوب است اما بهتر است اعضای کمیسیون امنیت ملی، حاشیه های اصلی شهر را هم ببینند.
همدلی دستگاه های اجرایی در حاشیه مشهد
«جواد کریمی» نماینده مردم مشهد و عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط دستگاه های مختلف در حاشیه مشهد، اظهار کرد: همکاری های انجام شده برای رسیدگی به حاشیه مشهد فارغ از نگاه های سیاسی موجود، در حقیقت تجلی وحدت میان مسئولان شد، به گونه ای که با لمس مصیبت ها و مشکلات مردم فضای جناحی در حاشیه مشهد فراموش شد.
وی افزود: در برخی مناطق حاشیه مشهد از کودک 6 ماهه تا پیرمرد 60 ساله اقدام به تزریق مواد می کردند اما با یکدلی مسئولان بسیاری از مشکلات این مناطق حل شد، ضمن اینکه محوریت تمام این اقدامات مقام معظم رهبری و دغدغه های ایشان برای حاشیه شهر مشهد بود. کریمی تصریح کرد: ایشان مکرر برای حاشیه مشهد بازرس می فرستند و مواردی را مطالبه می کنند و این مطالبات تا رسیدن به نتیجه، به زمین گذاشته نخواهد شد.
افزایش شبکه فاضلاب مشهد به 400 کیلومتر تا پایان دولت فعلی
«علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به کمبود آب در مشهد گفت: در دولت قبل ظرفیت تصفیه خانه ها در مشهد 100 هزار متر مکعب بود اما این ظرفیت در سال گذشته به 260 هزار متر مکعب رسید و علاوه بر آن 140 هزار متر مکعب دیگر نیز در حال افزوده شدن به این ظرفیت است. وی بیان کرد: در ماه رمضان با امضای قراردادی 60 میلیارد تومانی، شبکه فاضلاب مشهد تا پایان دولت فعلی به 400 کیلومتر خواهد رسید.رشیدیان ادامه داد: بزرگ ترین خواسته های ما اصلاح آیین نامه ها، دستورالعمل ها و اصلاح ساختارها است زیرا مجموعه حاشیه شهر که در شهرهای بزرگ شکل گرفته متناسب با روحیه عدالت محوری جمهوری اسلامی نیست و امیدواریم با اصلاح ساختار و آیین نامه ها وظایف خودمان را به خوبی انجام بدهیم. «محمد مقدوری» معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: پروژه پاکسازی کشف رود بزرگ ترین پروژه پاکسازی رودخانه های کشور در دهه اخیر بوده که نشان دهنده انسجام مدیریتی میان دستگاه های اجرایی استان است.
وی درباره برنامه ساماندهی حاشیه مشهد نیز اظهار کرد: در طرح اول بسته 2 هزار و 160 میلیارد تومانی در بخش های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تدارک دیده شد و در ردیف های ملی نیز اگر چه در سال های 93 و 94 هیچ تخصیصی داده نشد اما در  سال 95 این تخصیص به 70 درصد رسید.  مقدوری با اشاره به درخواست های استان از کمیسیون امنیت ملی جهت پیگیری مطالبات خراسان رضوی، بیان کرد: تخصیص 100 درصدی اعتبارات حاشیه شهر مشهد، انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و رضوی و اتصال راه آهن چابهار – زاهدان به مشهد می تواند باعث افزایش امنیت در این منطقه شود. وی افزود: برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی نیازمند اجماع استانی و ملی هستیم. به گزارش خراسان رضوی، در جریان بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از حاشیه مشهد که طی آن اعضای این کمیسیون از مجتمع آموزشی رضوان، کشف رود، کلانتری سپاد و مجتمع پیامبر اعظم (ص) در منطقه اسماعیل آباد بازدید کردند، «علیرضا کاظمی» مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به ایجاد پروژه ورزشی 7 میلیارد تومانی المهدی در منطقه مهدی آباد، به ساخت 24 نمازخانه مدارس در حاشیه شهر، بازسازی 100 مدرسه و ایجاد اردوگاه مدافعان حرم در حاشیه مشهد اشاره کرد.
90 درصد کشفیات موادمخدر در حاشیه مشهد
سردار «بهمن امیری مقدم» فرمانده انتظامی استان نیز با اشاره به ایجاد 4 کلانتری درحاشیه مشهد، اظهار کرد: متأسفانه در ایجاد برخی شهرک ها در حاشیه مشهد به موضوعات امنیتی توجه نشده است. وی افزود: در گذشته وضعیت معتادان در حاشیه مشهد بسیار وخیم بود اما در حال حاضر با ایجاد مراکز نگهداری معتادان پرخطر، وضعیت یاد شده تا حد بسیار زیادی اصلاح شده است. سرهنگ «محمد بوستانی» فرمانده انتظامی مشهد نیز بیان کرد: 90 درصد کشفیات موادمخدر مشهد در حاشیه این شهر رخ می دهد ، ضمن این که 70 درصد تجاوز، سرقت ها، تجاوز به عنف، نزاع، شرارت و سرقت خودروها نیز در حاشیه شهر اتفاق می افتد.  همچنین پنج شنبه گذشته اعضای کمیسیون  امنیت ملی مجلس  در نشست مشترکی با شورای تأمین استان  به بررسی مشکلات حاشیه شهر مشهد پرداختند.