حوادث اوکراین نشان داد اقتدار قرض‌گرفتنی نیست

امروز ما بیش از هر زمان دیگری به دوراندیشی حضرت امام (ره) درود می‌فرستیم که ارتش را به عنوان یک بازوی مستحکم دفاعی برای کشور حفظ و برای تقویت بنیه دفاعی کشور، سپاه و بسیج را نیز ایجاد کرد.
آیین اختتامیه سی‌ویکمین دوره دانش‌آموختگی مدیریت دفاعی و هفتمین دوره عملیات مشترک و مرکب دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش صبح چهارشنبه با حضور فرمانده کل ارتش برگزار شد.
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در این آیین که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، گفت: حوادث امروز جهان به روشن‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد عزت، اقتدار و استقلال یک کشور و یک ملت در سایه اتکا به مردم خود و نه به بیگانه تحقق می‌یابد.
وی افزود: حوادث امروز جهان نشان داد از دست دادن توان دفاعی به امید حمایت بیگانگان چه عواقب خسارت‌باری برای کشور در پی خواهد داشت، امروز ما بیش از هر زمان دیگری به دوراندیشی پیامبرگونه حضرت امام (ره) درود می‌فرستیم که ارتش را به عنوان یک بازوی مستحکم دفاعی برای کشور حفظ کرد و در مقابل همه دسیسه‌ها و توطئه‌های بیگانگان و برای تقویت بنیه دفاعی کشور، سپاه و بسیج را نیز ایجاد کرد که امروز ما به برکت این سازمان‌های مردمی واقف هستیم.


فرمانده کل ارتش تأکید کرد: هوشیار باشیم که آن خط تضعیف نیرو‌های مسلح همچنان ادامه دارد و اتاق فکر دشمنان هر روز با دستاویزی، یک محتوای جدید و یک شایعه و تحریک جدیدی را می‌آفریند تا شاید بتواند به این دو سازمان و به این خط مقدم دفاع از کشور ضربه بزند، البته تجربه این ۴۳سال و حوادثی که دیروز و امروز بر ما گذشت، ملت ما را آبدیده و نسبت به توطئه‌ها آگاه کرده است.
سرلشکر موسوی تصریح کرد: ملت ما خوب بداند چه اهداف شوم و خائنانه‌ای برای تضعیف ارتش و سپاه از سوی دشمن و منافقین دنبال می‌شود و با استفاده از پنجره‌های نحس شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی در خدشه‌دار کردن قدرت دفاعی و ملت ایران، اهداف شیطانی نظام سلطه به سرکردگی نظام مافیای امریکا را دنبال می‌کنند تا به استقلال و اقتدار این کشور سربلند لطمه بزنند.
فرمانده کل ارتش گفت: هر چه زمان می‌گذرد بیش از پیش ارزش راهبردی تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری را درک می‌کنیم که فرمودند: اگر ما امروز یکی از دو سازمان ارتش و سپاه را نداشتیم، باید آن را ایجاد می‌کردیم.
سرلشکر موسوی تصریح کرد: جلال و اقتدار، قرض گرفتنی نیست و با اتکا به دیگران حاصل نمی‌شود، این اسلام عزیز و آموزه‌های امامین انقلاب اسلامی است که به ما آموخت برای استقلال و برای آقایی و عزت باید به خداوند بزرگ توکل کرد و به ملت خود اتکا داشت و نیرو‌های مسلح قدرتمند و به‌روز داشت، البته این تدبیر فقط در عرصه نظامی نیست، بلکه در سایر مؤلفه‌های قدرت همچون در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری و علمی و امثال آن است، راه موفقیت همین است. سرلشکر موسوی: مشاغل کلیدی ارتش به افسران جوان سپرده می‌شود
امیر سرلشکر موسوی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان این دانشگاه اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مسند‌های مهم‌تر ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند.
فرمانده کل ارتش گفت: وظایف سنگینی بر عهده دانش‌آموختگان دانشگاه دافوس ارتش قرار دارد و باید آنچه در طول این ایام در دانشگاه جنگ در حوزه‌های مختلف آموختند، همه را به بهترین نحو پیاده‌سازی کنند. ان‌شاءالله بتوانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور، بالاترین مشاغل ارتش و نیرو‌های مسلح را تحویل این عزیزان دهیم تا خواسته فرمانده معظم کل قوا مبنی بر تحویل مسئولیت‌های مهم به جوانان نیز تحقق پیدا کند. امیر ولی‌وندزمانی: دافوس آجا گام‌های عملی برای رسیدن به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی برداشته است
امیرحسین ولی‌وند‌زمانی، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا نیز در آیین سی‌ویکمین دوره دانش‌آموختگی مدیریت دفاعی و هفتمین دوره عملیات مشترک و مرکب دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش اظهار داشت: این دانشگاه گام‌های عملی مهمی را برای دستیابی به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی برداشته است که از آن جمله می‌توان به رصد تحولات منطقه‌ای و پیرامونی به منظور احصای چالش‌ها و تهدیدات نوپدید در حوزه‌های دفاعی، تبیین تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها جهت مقابله با تهدید‌های نوپدید و تدوین آیین‌نامه‌های محیطی، بهره‌مندی از اساتید پیشکسوت با تجربه طولانی در هشت سال دفاع مقدس، استفاده از اساتید صاحبنظر در دانشگاه‌های معتبر کشور، ایجاد رشته دکترای تخصصی مدیریت دفاعی، ایجاد دکترای تخصصی مدیریت بحران، آموزش رشته دکترای عالی جنگ، آموزش رشته کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی، ایجاد رشته کارشناسی ارشد آینده‌پژوهی دفاعی، مدیریت دانش، مدیریت ژئوپلتیک، مدیریت آموزش و بحران اشاره کرد.
امیر ولی‌وندزمانی گفت: این دانشگاه همچنین برگزاری دوره‌های گوناگون توانمندسازی، آموزش دانشجویان میهمان از کشور‌های دوست و همپیمان، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های سالانه، تحقیق و پژوهش در خصوص انواع عملیات هشت سال دفاع مقدس، بررسی و طرح‌ریزی انواع رزمایش‌ها، آموزش توأم با عمل، بررسی منطقه عملیات، شناخت محیط داخلی جمهوری اسلامی ایران و آموزش زبان فارسی به دانشجویان میهمان را در دستور کار خود دارد. امیر ولی‌وندزمانی: تحولات روسیه و اوکراین را رصد می‌کنیم
امیر حسین ولی‌وندزمانی در حاشیه آیین سی‌و‌یکمین دوره دانش آموختگی مدیریت دفاعی و هفتمین دوره عملیات مشترک و مرکب دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما اصل اساسی در حوزه تاکتیک، به نام بازی جنگ داریم که تمامی ارتش‌های جهان از این اصل در حوزه آموزش جهت مقابله با تهدیدات استفاده می‌کنند.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا خاطرنشان کرد: اصل بازی جنگ بر اساس تعداد نیرو، میزان تجهیزات، ادوات و ظرفیت‌های خودی و نیرو‌های دشمن محاسبه می‌شود و بعد بازی جنگ به ازای حرکات احتمالی دشمن انجام می‌گیرد.
وی گفت: امروز ما بر پایه اصل بازی جنگ تحولات روسیه و اوکراین را رصد می‌کنیم چراکه هر دو کشور متقابلاً در جریان منازعه پاسخگوی تهدیدات یکدیگر هستند. ما در اتاق جنگ دافوس آجا، فرآیند بازی جنگ را در فضای نرم‌افزاری ترسیم و برنامه‌نویسی کرده‌ایم که مورد استفاده دانشجویان جهت دانش‌افزایی قرار می‌گیرد.
امیر ولی‌وندزمانی گفت: از بازی جنگ برای این استفاده می‌شود که فرمانده در عرصه عمل همه متغیر‌های نزاع و جنگ را در نظر داشته باشد تا تلفات بی‌جهت ندهد. کار ما در دانشگاه فرماندهی و ستاد برآورد صحیح سطوح تهدید در راستای رسیدن به اهداف با بهره‌گیری هدفمندانه از نیرو و از دست دادن کمترین رزمنده در عرصه جنگ است.