روز‌های سخت پیش‌روی فوتبال بی‌اساسنامه

چالش حقوقی اساسنامه و تعریف حقوقی فدراسیون فوتبال به‌رغم نمایش‌های بسیار به سرانجام مثبتی نرسیده است و حالا این نگرانی وجود دارد که با پایان مهلت فیفا، شاهد اتفاقات تلخی برای فوتبال ایران باشیم!
حساسیت فیفا برای مستقل بودن فدراسیون فوتبال ایران از دخالت دولت و سایر ارگان‌ها برای پیشبرد کارهایش باعث ایجاد تغییراتی در اساسنامه فدراسیون شد، به طوری که سال گذشته و پیش از برگزاری انتخابات برای حل و فصل این کشمکش‌ها، مجمع عمومی این فدراسیون اساسنامه جدید را با تعریف جدید و با تأکید بر «غیرانتفاعی غیردولتی» برگزار کرد، چراکه استفاده از عنوان «نهاد عمومی غیردولتی» در اساسنامه نتوانسته بود رضایت فدراسیون جهانی فوتبال را جلب کند. اما ایجاد تغییر در تعریف فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی غیرانتفاعی غیردولتی در اساسنامه به تنهایی کافی نبود و این تعریف باید ضمن جای گرفتن رسمی در اساسنامه فیفا، از سوی مجلس نیز تأیید می‌شد تا این مهم برای فیفا محرز شود که فدراسیون فوتبال ایران به صورت مستقل و به دور از هرگونه دخالتی از سوی دولت یا سایر ارگان‌های دیگر کار خود را ادامه می‌دهد و فرصت داده شده برای اثبات این داستان نیز تا دهم اسفند‌ماه بود، درست چند روز قبل! حال آنکه مجلس بی‌تفاوت به پایان مهلت داده شده از سوی فیفا از تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال در سال آینده خبر می‌دهد، تعللی که می‌تواند برای فوتبال ایران دردسر‌هایی را به دنبال داشته باشد!
داستان می‌توانست خیلی پیشتر‌ها به شکلی دیگر پیگیری شود و به نقطه مثبتی برسد اگر آقایان در فدراسیون فوتبال به جای اجرای شو و نمایش رو بازی می‌کردند و در راستای تعامل با مجلس گام برمی‌داشتند تا دود آتش اختلافات بین مدیران فدراسیون فوتبال و نماینده‌های مردم در خانه ملت به چشم فوتبال نرود، اما رئیس برکنار شده فدراسیون فوتبال درست در زمانی که باید در راستای جلب رضایت مجلسی‌ها گام برمی‌داشت با عدم بیان تمام واقعیت و به تصویر کشیدن سانسور شده قسمتی از آن کار را به جایی رساند که فرصت اندک فوتبال در حالی امروز برای گرفتن تأییدیه از سوی مجلس به پایان برسد که نماینده‌های ملت رسیدگی به این مورد را به سال آینده موکول کرده‌اند. زمانی که شاید دیگر فرصتی برای فرار فوتبال از دردسر‌های احتمالی وجود نداشته باشد.
رئیس عزل شده فدراسیون فوتبال در حالی سرمست از تبریک فیفا با انتشار گوشه‌ای از نامه فدراسیون جهانی فوتبال جشنی ملی به راه انداخته بود که بعد از کنار گذاشتن او از مسند قدرت مشخص شد در نامه ارسالی به فدراسیون فوتبال فیفا آمده است: «با تشکر فراوان برای ارسال این اطلاعات و تبریک بابت دستاوردی که با همکاری مراجع ملی‌تان نائل شده‌اید. خواهشمند است پس از کسب اطلاعات بیشتر در مورد تصویب قانون پیشنهادی برای ورزش‌های آماتوری از سوی مجلس، ما را در جریان موضوع قرار دهید. در صورت نیاز به هرگونه کمک در خدمت شما هستیم.» مسئله‌ای که نشان از اهمیت تأیید شدن تغییرات اساسنامه در مجلس دارد و نگرانی‌های فوتبال تنها با رأی دیوان عدالت از سوی فیفا به عنوان فدراسیونی مستقل و بدون دخالت دولت و دیگر ارگان‌ها شناخته نمی‌شود و حال با پایان کار عزیزی‌خادم در فدراسیون فوتبال و بیرون آمدن ماه از پشت ابر، داستان به سرخط برگشته و فدراسیون باید به دنبال گرفتن زمان بیشتری از فیفا برای دریافت تأییدیه مجلس در سال آینده و بعد از بررسی اساسنامه باشد، چراکه ارجاع دوباره اساسنامه فدراسیون به مجلس درست در روز‌هایی انجام شد که تمرکز نمایندگان روی تصویب بودجه در واپسین روز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ بود و پرواضح بود که در این شرایط بررسی اساسنامه فدراسیون فوتبال به‌رغم نزدیک شدن به فرصت داده شده از سوی فیفا در اولویت کار نمایندگان مردم در خانه ملت قرار نداشت و همین مسئله می‌تواند اوضاع فوتبال ایران را بار دیگر پیچیده و نگران‌کننده کند. هرچند نماینده‌های مجلس بر این باورند که فیفا با توجه به تغییرات اعمال شده در فدراسیون فوتبال فرصت بیشتری برای این ماجرا در نظر خواهد گرفت، اما باید دید نظر تصمیم‌گیرنده‌ها در مجلس با اعضای فدراسیون جهانی فیفا در این راستا یکی است یا فوتبال ایران باید خود را بابت اهمال‌کاری‌های انجام شده آماده روز‌های سختی کند.