بيرق شكسته داعش

شرق: موصل بالاخره پس از سه سال از دست داعش بيرون آمد و به آغوش عراق بازگشت. رئيس‌جمهوري در واکنش به اين اتفاق در توييتي آزادسازي موصل را تبريک گفت. حسن روحاني درباره آزادسازي موصل نوشت: «‏نسيم آزادي در موصل بعد از سه سال اشغال و خشونت و کشتار، بر مردم زجرکشيده آن ديار و بر مردم عراق، ايران و منطقه مبارک باد». او همچنين در پيام‌هايي جداگانه به «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق، «فواد معصوم»، رئيس‌جمهوري عراق و حضرت آيت‌الله‌العظمي سيستاني آزادي موصل را تبريک گفت. وزارت دفاع عراق روز پنجشنبه در بيانيه‌اي کوتاه اعلام کرد که «بعد از بازپس‌گيري مسجد بزرگ تاريخي النوري در بخش قديم شهر موصل، گروه موسوم به «دولت اسلامي داعش» در موصل مرکز استان نينوا در شمال عراق براي هميشه پايان يافته است».
به گزارش «ايرنا» اين بيانيه اضافه کرده است که گروه تروريستي داعش در شهر موصل ديگر هيچ منطقه‌اي تحت تصرف ندارد و ازهم‌گسستگي بزرگي در صفوف عناصر اين گروه تروريستي وجود دارد. وزارت دفاع عراق تأکيد کرده است که نيروهاي عراق تا اعلام نهايي پاکسازي کامل موصل از وجود گروه تروريستي داعش، فاصله زيادي ندارند.
روحاني در پيامش خطاب به «حيدر العبادي» نوشته است: «آزادسازي بزرگ‌ترين شهر تحت کنترل داعش در عراق و پايان مظلوميت مردم آن و رهايي از زير يوغ جنايت و خشونت بي‌نظير در تاريخ سده‌هاي اخير منطقه را به جناب‌عالي و مردم عزيز عراق تبريک مي‌گويم. اين پيروزي عظيم که به يُمن همکاري، هماهنگي، فداکاري و تلاش مردم سخت‌کوش و نيروهاي نظامي و حشدالشعبي قهرمان و با حمايت کشورهاي همسايه انجام گرفت، نشانگر اهميت مبارزه واقعي با جنايتکاراني است که خشونت و آدم‌کشي را ظالمانه به‌ نام اسلام به نمايش گذاشتند. جمهوري اسلامي ايران خود را در اين شادي و رهايي از بند قساوت و درنده‌خويي شريک دانسته و آمادگي خود را براي تداوم مبارزه همه‌جانبه با اين جنايت‌پيشگان در تمام منطقه اعلام مي‌دارد».
رئيس‌جمهوري همچنين خطاب به «فواد معصوم» نوشته «آزادسازي موصل و گام‌هاي نهايي در پاکسازي اين شهر تاريخي را به جناب‌عالي و مردم عراق تبريک مي‌گويم. تحولات مثبت امنيت‌آفرين در کشور عراق و پيروزي در مبارزه بي‌امان با تروريسم و افراط، حاصل تلاش‌هاي بي‌وقفه مردم و نيروهاي نظامي و کمک کشورهاي همسايه در زدودن پيکره وحشت داعش و نابودي حاميان و منابع آنان است. بديهي است با همين استواري و صلابت در مبارزه با تروريسم، خواهيم توانست منطقه خاورميانه را به امنيت و صلح بازگردانده و مردم مظلوم مسلمان آن را از کابوس جنگ و کشتار، رهايي بخشيم. براي جناب‌عالي سلامتي و شادکامي و براي مردم عراق سربلندي و سعادت آرزومندم».


در پيام روحاني به آيت‌الله‌العظمي سيستاني هم آمده است: «پيروزي مردم عراق و آزادسازي شهر موصل، يک بار ديگر جايگاه مرجعيت و فتوا را براي جهانيان روشن کرد. سه سال پيش در روزهاي نااميدي و هرج‌و‌مرج، اين حوزه و مرجعيت بود که اميد و اراده لازم براي مبارزه را به جامعه عراق برگرداند و موجب حرکت مردم و ارتش در برابر متجاوزان شد. اين‌جانب ضمن تبريک اين پيروزي بزرگ به جناب‌عالي و مردم عراق، براي حضرت‌عالي سلامت و دوام تو‌فيقات و براي مردم سربلندي آرزو مي‌نمايم».
مسجد تاريخي النوري که ابوبکر البغدادي، سرکرده گروه تروريستي داعش، در ژوئن 2014 دولت خود‌خوانده خود را در آن اعلام کرده بود، براي عناصر داعش اعتبار معنوي ويژه‌اي داشت و براي همين بيشترين مقاومت را در حفظ اين موضع از خود نشان دادند. عناصر اين گروه وقتي متوجه شدند که ديگر قادر به حفظ اين مکان نيستند، هفته گذشته اين مسجد تاريخي و گلدسته آن را منفجر کردند. نيروهاي سازمان مبارزه با تروريسم روز پنجشنبه اولين نيروهاي مسلح عراق بودند که به اين مکان که بر اثر انفجار داعش، آوار شده است، رسيدند. تلويزيون دولتي عراق بازپس‌گيري مسجد النوري و گلدسته الحدبا را به‌مثابه پايان «دولت خرافه‌اي داعش» دانسته است.