کيميا اين بار نقره‌اي شد

شرق: کيميا عليزاده باز هم براي تکواندوي زنان ايران افتخارآفرين شد. او اين بار هم اولين بود و يکي ديگر از نتايج تاريخي اين رشته را به نام خود زد. مدال نقره مسابقات تکواندوي قهرمان جهان 2017 کره‌جنوبي، تازه‌ترين شاهکار کيمياست که به کلکسيون افتخارات او اضافه شده است. عليزاده که سال 2015 در همين رقابت‌ها در روسيه، به مدال برنز دست يافت و طلسم بي‌مدالي بانوان تکواندوکار کشور را در اين ميدان معتبر و مهم شکست، تجربه حضور در فينال اين پيکارها را هم به دست آورد؛ حضوري ارزشمند که براي نخستين‌بار در تيم ملي تکواندوي بانوان به وقوع پيوست. تکواندوکار وزن منهای 62 کيلوگرم که با پيروزي مقابل «فرناندا آگويره» از شيلي، «آشلي کرايولد» از کانادا، «ئي چينگ لي» از چين‌تايپه، «استتيچ» از کرواسي و «تاتيانا کازمينا» از روسيه به ديدار نهايي صعود کرده بود، روز گذشته در مرحله نهايي مقابل «روس گباگبي» از ساحل‌عاج قرار گرفت. 
کيميا با وجود اينکه در ديدارهاي قبلي‌اش مبارزات خوبي از خود به نمايش گذاشته بود؛ در مصاف با «گباگبي» اصلا خوب ظاهر نشد و با اختلاف امتياز بالاي 19 بر 9، مقابل حريف سياه‌پوست خود شکست خورد تا به مدال نقره برسد.
کارشناسان دليل نمايش ضعيف تنها بانوي مدال‌آور تاريخ المپيک ايران را در بازي فينال، مصدوميت پا و دست اين تکواندوکار عنوان مي‌کنند. او که پيش از بازي‌هاي المپيک 2016 ريو از ناحيه مچ پاي چپ و زانو دچار آسيب‌ديدگي شده بود و با همين شرايط در المپيک ريو روي شياپ‌چانگ رفت و صاحب مدال برنز شد، بعد از اين بازي‌ها تحت عمل جراحي قرار گرفت. کيميا در حالي در يک سال گذشته دوره نقاهت را سپري مي‌کرد که زمان زيادي را از تيم ملي دور بود و با حدود سه ماه تمرين توانست خودش را به مسابقات قهرماني جهان کره‌جنوبي برساند.
مدال طلاي مسابقات نوجوانان جهان، طلاي بازي‌هاي المپيک نوجوانان، برنز بزرگ‌سالان جهان، طلاي رقابت‌هاي جايزه بزرگ جهان، نقره بزرگ‌سالان جهان و مدال برنز بازي‌هاي المپيک 2016 ريودوژانيرو که اولين مدال ورزش بانوان ايران در بزرگ‌ترين رويداد ورزشي دنياست، تمام افتخارات تکواندوي زنان است که براي اولين‌بار کيميا عليزاده آنها را به دست آورده است. طيبه پارسا، زهرا پوراسماعيل، اکرم خدابنده، ناهيد کياني و مليکا ميرحسيني، ديگر اعضاي تيم ملي تکواندوي زنان کشورمان در رقابت‌هاي جهاني 2017 کره‌جنوبي بودند که همه بدون کسب عنواني، از دور مسابقات حذف شدند.


بدون طلا پس از 10 سال
بيست‌و‌سومين دوره مسابقات تکواندوی قهرماني جهان در حالي روز گذشته در شهر «موجو» کره‌جنوبي به اتمام رسيد که پايان خوشي براي تيم ملي ايران نداشت. اگرچه در اين روز کيميا عليزاده با درخششي که داشت، ورزش زنان کشورمان را سربلند کرد؛ اما نتايج دور از انتظار تيم مردان، اجازه نداد آن طور که بايد، حلاوت اين مدال احساس شود.
روند نزولي تيم ملي تکواندوي مردان در حالي از بازي‌هاي المپيک 2016 ريودوژانيرو شروع شده که با گذشت نزديک به يک سال از اين بازي‌ها، اين تيم همچنان روي ريل ناکامي‌ها قرار دارد و در هر ميداني که شرکت مي‌کند، نمي‌تواند انتظارها را برآورده کند.
بعد از حذف ناباورانه سجاد مرداني،‌ مهدي خدابخشي و فرزان عاشور‌زاده در المپيک ريو که هر سه قهرماني جهان را در کارنامه داشتند، اين تيم راهي مسابقات جايزه بزرگ و جام جهاني باکو شد.
اين تيم در روزهاي ۱۹ و ۲۰ آذر 95، در مرحله نهايي رقابت‌هاي جايزه بزرگ به ميدان رفت و با تک نشان طلاي سجاد مرداني به کار خود پايان داد. بهنام اسبقي، هادي‌پور، مسعود حجي‌زواره و ابوالفضل يعقوبي نه‌تنها در کسب مدال توفيقي نداشتند، بلکه در همان مراحل ابتدايي با شکست برابر رقباي خود از دور مسابقات خارج شدند.
در رقابت‌هاي جام جهاني هم که به مدت دو روز در همان باکو برگزار شد، تيم ملي ايران شرايط خوبي نداشت و با پيروزي خفيف مقابل روسيه و دو شکست با اختلاف امتياز بالا مقابل کره‌جنوبي و ترکيه، از دور مسابقات خارج شد تا پرونده تکواندوی ايران در سال کابوس‌وار ۲۰۱۶ براي تکواندوی کشور با طعم تلخ شکست بسته شود. بيژن مقانلو که عناوين و افتخارات خوبي را در سه سال حضورش در رأس اين تيم به دست آورده بود، بعد از ناکامي دوباره تيمش بلافاصله استعفا داد و جاي خود را به مهدي بي‌باک، دستيارش، داد.
اگر‌چه بي‌باک در تمام اين سال‌ها کنار مقانلو فعاليت مي‌کرد و شناخت خوبي از نفرات حاضر در تيم ملي داشت؛ اما نتوانست اين تيم از‌هم‌پاشيده را جمع کند. تيمي که عنوان قهرماني رقابت‌هاي جهاني دوره قبل را در اختيار داشت، حتي نتوانست به يک مدال طلا دست يابد. مدال نقره ميرهاشم حسيني در وزن منهای 63 کيلوگرم و آرمين هادي‌پور در وزن منهای 54 کيلوگرم و  برنز مشترک مسعود حجي‌زواره در وزن منهای 74 کيلوگرم تنها دستاورد اين تيم در کره‌جنوبي بود. رده‌بندي نهايي در رقابت‌هاي جهاني، بر اساس سيستم امتيازي محاسبه مي‌شود که در اين بخش، کره‌جنوبي با سه طلا و يک برنز و مجموع ۶۷ امتياز، قهرمان شد. روسيه با يک طلا، سه نقره، يک برنز و ۶۳ امتياز، نايب‌قهرمان شد و ايران با دو نقره و يک برنز و 46 امتياز، سوم شد.
اتفاق بد، قرارگرفتن ايران در جايگاه يازدهم جدول مدالي اين مسابقات بود. تيم ملي تکواندوي کشورمان براي اولين‌بار بعد از سال 2007  که هرساله در مسابقات قهرماني جهان شرکت کرده، نتوانست به مدال طلا برسد.
طلايي‌شدن تکواندوکار  ايراني جمهوري آذربايجان
بعد از ايران، تيم ملي تکواندوي آذربايجان با يک مدال طلا، يک برنز و ۴۰ امتياز، چهارم شد؛ تيمي که هدايت آن بر عهده رضا مهماندوست، سرمربي اسبق و پرافتخار کشورمان، است. ميلاد بيگي، تکواندوکار وزن منهای 80 کيلوگرم کشورمان، نيز که از ورزشکاران مهاجر به جمهوري آذربايجان است، در رقابت‌هاي روز گذشته قهرمان اين وزن شد و اولين مدال جهاني خود را به دست آورد. بيگي در المپيک ريو هم صاحب مدال برنز شده بود. مهماندوست با عملکرد موفقي که در اين تيم داشته، در المپيک 2016 ريو نيز براي آذربايجان يک مدال طلا و دو برنز به دست آورد. او به دليل اختلاف نظر با محمد پولادگر، رئيس فدراسيون تکواندو که همواره منتقدان زيادي دارد، از ادامه همکاري با تيم ملي ايران صرف‌نظر کرد.