ریشه‌های خلق‌و‌خوی وحشتناک «تام کروز»

 خشم یکی از هیجان‌های شدید انسان است که بعد از ترس، تقریبا بیشتر مطالعات را در زمینه هیجانات به خود اختصاص داده است. به تازگی، «ایلین برلین» اولین مدیر برنامه‌ «تام کروز» در گفت‌وگویی که با روزنامه دیلی میل داشته، دست به افشاگری زده و ادعا کرده است که این بازیگر خلق و خوی بسیار بدی دارد تا جایی که یک بار وقتی ناراحت بوده، یک آلبوم عکس به سمتش پرتاب کرد. او همچنین گفته: «تامی خلق‌و‌خوی وحشتناکی داشت. دمدمی مزاج بود و با یک حرکت کوچک عصبانی می‌شد. انگار چیزی درونش به آرامی در حال سوختن بود، می‌جوشید و بعد یک‌دفعه منفجر می‌شد. من این را ناشی از احساس ناامنی‌اش می‌دانم.» در ادامه و بر اساس همین اطلاعات محدود، نکاتی درباره شخصیت این ستاره هالیوودی مطرح خواهیم کرد.

  خشم؛ روشی برای حل اضطراب
سالیوان، خشم را یکی از روش‌های حل اضطراب می‌داند که هدفش تخریب، نابودی یا عقب زدن منبع اضطراب است. این اضطراب می‌تواند طیف گسترده‌ای را فراگیرد. درباره شخصیت مشهوری چون تام کروز هم احتمالا بروز خشم از یک احساس ناامنی(که می‌تواند به کودکی یا الگوی تعاملی با والدین برگردد) یا اضطراب مربوط به ناکامی ریشه می‌گیرد. اگرچه خشم یک هیجان طبیعی است اما به ژنتیک افراد و هم پرورش و الگوهای فرهنگی برمی‌گردد. اگرچه ما در این خصوص اطلاعی درباره تام کروز نداریم اما به طور کلی ما خشم را یاد می‌گیریم. در مسیر رشدی، ما به طور ناخودآگاه گرایش به انتقام‌جویی در برابر موضوعات ناکام‌کننده یا اهانتی را که به ما شده است می‌آموزیم.


  بغرنج‌تر شدن خشم با چاشنی کنترل‌کنندگی
ماجرای بروز هیجان خشم زمانی بغرنج‌تر می‌شود که با کنترل‌کنندگی همراه باشد! شخصیت کنترل کننده شخصیتی است که از جهان و هر چه در آن است توقع دارد آن‌طور که او می‌خواهد رفتار کند؛ مهم نیست که چقدر در این کار موفق می‌شود، مهم این است که او این توقع را دارد. این فرد همانی است که به راحتی به خود اجازه می‌دهد که آزادی و اختیار دیگران را نقض و رفتار آن‌ها را کنترل کند. اغلب رد پای این افراد را در همه جا می‌توانیم ببینیم. در افراد کنترل گر، دیکتاتوری هم به وضوح دیده می‌شود، آن‌ها دیگران را کنترل می‌کنند، توقع دارند همه در چارچوب آن ها قدم بردارند و اگر این اتفاق نیفتد دیگران را احمق، سهل انگار، بچه، بی عقل و ... می‌بینند و شروع به سرزنش آن‌ها می‌کنند. طلبکار بودن این افراد وقتی آشکار می‌شود که خلاف توقع‌شان رفتار شود. شخصی که به گواه اطرافیانش همچون مدیر برنامه‌ها و شرکت‌های فیلم برداری سعی در کنترل امور دارد، احتمالا اغلب انگشت اشاره‌اش به سوی دیگران است و نه سمت خود. از دیدگاه او، این دیگران هستند که باید در راستای دیدگاه‌ها و خواسته‌های او تغییر کنند.
  «تام کروز» و خشم برون داده ‌شده
به اعتقاد اسپیلبرگر، کنترل خشم دو نوع است: کنترل بیرونی خشم که کنترل احساسات خشمگینانه و ممانعت از بروز آن‌‌ها به سمت اشخاص یا اشیای بیرونی را نشان می‌دهد و کنترل درونی خشم که به کنترل احساسات خشمگینانه‌‌ای گفته می‌شود که متوجه درون شده‌‌اند. افرادی همچون تام کروز که در گروه خشم برون داده‌ شده قرار می‌گیرند، افرادی هستند که خشم خود را بیان  می کنند، این بیان می‌تواند متوجه اشخاص، اشیا یا محیط باشد. این عصبانیت مستقیماً به طرف بیرون بیان شده و مایه تهدید دیگران، اعمال فیزیکی تخریب اشیا شده یا به زبان آورده می‌شود؛ بنابراین این قبیل افراد دارای ظرفیتی برای ویژگی بیان رفتار عصبانیت هستند و باید برای کنترل خشم با مهارت‌های مدیریت آن آشنا شوند وگرنه همین موضوع  برای‌شان دردسرساز خواهد شد.