جشنواره‌ای برای کشف استعداد‌های سرود در محلات

برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و معرفی جوانان با استعداد، یکی از راه‌های موفقیت در جنگ فرهنگی با دشمن است و بسیج در سال‌های اخیر، در عرصه فرهنگ و هنر کار‌های عظیمی انجام داده است.
محمدگلریز، خواننده و رئیس کمیته علمی جشنواره موسیقی و دبیر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر گفت: «دشمن برای تغییر سبک زندگی ما هر کاری می‌کند. در این میان، موسیقی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه آثار ماندگاری در موسیقی انقلاب اسلامی به وجود آمده است، اما متأسفانه به دلیل شبیخون فرهنگی دشمن در شرایطی هستیم که باید اولویت ما مبارزه با مافیای موسیقی باشد که چه در داخل و چه در خارج از کشور به فعالیت مشغول است.
وی در ادامه تأکید کرد: «برگزاری جشنواره‌های مختلف با همکاری رسانه ملی و معرفی استعداد‌های جوان یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که باید در عرصه جنگ فرهنگی با دشمن انجام دهیم.»
گلریز ادامه داد: «الان در شرایط بسیار حساسی هستیم و مسائل فرهنگی و هنری رویکرد بسیار مهمی است که باید در این جنگ فرهنگی بیشتر به آن توجه کنیم.»


دبیر نخستین جشنواره سرود با تشکر از مرکز آفرینش‌های هنری بسیج برای تولید آثار موسیقی گفت: «بسیج کار بزرگی انجام داده است، اکنون هیچ کس منکر تهاجم فرهنگی دشمن نیست، آن‌ها برای انحراف فکری جوانان ما در اتاق‌های فکر خود نقشه‌های زیادی می‌کشند. این‌ها نتوانستند در جنگ فیزیکی کاری انجام دهند، اما در میدان جنگ فرهنگی می‌جنگند.»
گلریز با بیان اینکه موسیقی یکی از موضوعاتی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم نقش بسیار مؤثری در ارتقای فرهنگ جامعه دارد، ادامه داد: «متأسفانه رسانه ملی در دعوت از خواننده‌ها، به دعوت از خواننده‌هایی که موسیقی ملی کار می‌کنند، توجه نمی‌کند و با این کار مردم به اهمیت موسیقی ایرانی و ملی پی نمی‌برند.»
دبیر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود گفت: «این جشنواره ابزار مهمی برای حضور جوانان در میدان است که می‌توانند دستاورد‌های مثبتی برای ما داشته باشند.»
رئیس کمیته علمی جشنواره موسیقی فجر تأکید کرد: «وقتی این آثار در جشنواره سرود ملی فجر ارائه می‌شوند، قطعاً می‌توانند اتفاقات درخشانی برای فرهنگ و هنر کشورمان رقم بزنند. زمانی که این آثار بیش از پیش پخش و از سوی رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، مدیران نیز متقاعد می‌شوند تا از هنرمندان حمایت مادی و معنوی انجام دهند. این قطعاً ناشی از تبلیغات و کار رسانه‌ای خوب است که می‌تواند نشان‌دهنده تلاش‌های فراوان هنرمندانی باشد که استعداد‌های ناب موسیقی ما هستند که می‌توانند با جنگ فرهنگی دشمن مقابله کنند.» استفاده از چهره‌های شناخته‌شده در داوری‌ها
دبیر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با اشاره به اینکه داوری‌های این جشنواره در هر استان به صورت مجزا برگزار می‌شود، گفت: «ما سعی کردیم برای انتخاب داوران جشنواره اول به مسئله اعتقادی هنرمندان توجه کنیم و خوشبختانه هنرمندانی که در این زمینه معرفی شده‌اند، هنرمندان معتقدی هستند که بنده با آن‌ها ارتباطات نزدیک دارم. آنچه برای ما مهم است، اعتقاد و تخصص هیئت داوران است که دو فاکتور مهم ارزیابی آثار است. داورانی که در این جشنواره حضور دارند، قطعاً هنرمندان معتبری هستند که با اشتیاق پای کار آمده و داوری جشنواره را پذیرفته‌اند. به هر حال هنرمندان هم به این باور رسیده‌اند که ما در معرض هجوم حملات فرهنگی دشمنانی هستیم که باید فکری کرد.»
وی داوران این جشنواره در تهران را به این شرح معرفی کرد: «در قسمت تولید شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی تقی‌زاده و میلاد عرفان‌پور تیم داوری این رویداد هستند. در بخش اکاپلا (اجرای گروهی سرود بدون همراهی ساز)، شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی امیری اسفندقه، در بخش بازخوانی در خدمت حبیب خزایی‌فر، میلاد عرفان‌پور و امید روشن‌بین هستیم که اگر رویکرد داوری خوب و بدون قصد و غرض و صادقانه باشد، باعث اعتبار جشنواره خواهد شد.»
کشف استعداد‌های سرود در محلات
مصطفی زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری بسیج با بیان اینکه مرحله اول فراخوان جشنواره سرود فجر گذشته است، ادامه داد: «فراخوان اولین جشنواره از ابتدای بهمن۱۴۰۰ منتشر شده است. جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری برگزار خواهد شد که مرحله کشوری به صورت استانی در حال برگزار است.»
وی افزود: «تا پایان فروردین ماه در بخش بین‌الملل مهلت برای ارسال آثار وجود دارد که تعدادی از کشور‌های منطقه حضور داشتند. در فرآیند جشنواره نشست تخصصی را با گروه‌های سرود در برج میلاد و در فرآیند جشنواره هفته‌ای چند جلسه نشست آنلاین برگزار کردیم و گروه‌ها با دبیرخانه جشنواره گفتگو کردند.»
رئیس مرکز آفرینش‌های فرهنگی- هنری بسیج به تمدید یک هفته‌ای مهلت ارسال آثار اشاره کرد و افزود: «بعد از اتمام مهلت ارسال آثار سرود، ۲ هزار و ۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند که هزار‌و۹۷۰ گروه توانستند آثار را به صورت کامل بارگذاری کنند. سایت جشنواره به صورتی طراحی شده است که گروه‌ها امکان حضور تکراری ندارند. اعضای گروه نیز امکان حضور در گروه‌های دیگر را نداشتند، لذا با توجه به این محدودیت‌ها آمار خیلی خوبی را در جشنواره از نظر تعداد گروه‌های سرود به ثبت رساندیم.»
زیبایی‌نژاد تأکید کرد: «از ۳ هزار و ۶۸۲ اثر سرود ارسال شده به دبیرخانه در بخش تولید سرود هزار و ۳۳۶ اثر کار تولیدی بود. در بخش سرود بدون موسیقی نیز ۳۷۷ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. هزار و ۲۳۳ سرود نیز در بخش بازخوانی سرود و ۳۱۸ طرح و در نهایت ۴۱۸ سرود در بخش شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس شرکت داده شدند.»
وی در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص حضور کشور‌های خارجی در بخش بین‌الملل این جشنواره گفت: «هنوز فراخوان بخش بین‌الملل ادامه دارد و تا فروردین ماه سال آینده امکان حضور گروه‌های سرود وجود دارد، اما تا امروز از کشور‌های عراق، لبنان سوریه و یمن، گروه‌های سرود برای حضور در جشنواره فجر ثبت نام کرده‌اند.»
هادی خاکی، مدیر خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی- هنری بسیج و عضو کمیته علمی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر نیز در سخنانی، هدف از برگزاری این جشنواره را کشف استعداد‌های سرود از محلات عنوان کرد و گفت: «نگاه ما به گروه‌های سرود در این رویداد کاملاً با رویکرد آموزشی و آکادمیک است»، لذا در بحث شعر نیز که با آیتم‌های مختلف داوری همراه است، به جزئیات عروضی و قافیه‌ای توجه خواهیم کرد که در این مسیر اساتیدی همچون امیری‌اسفندقه و عرفان‌پور جشنواره را همراهی خواهند کرد.»