3 شرط روسیه برای پایان فوری جنگ

لاله مهرزاد/ شب گذشته ساعتی پیش از آغاز سومین دور مذاکرات بین نمایندگان روسیه و اوکراین، سخنگوی کرملین از 3 شرط روسیه برای پایان دادن به جنگ خبر داد. به گزارش خبرگزاری«رویترز»، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین با اعلام این شروط تأ کید کرد، در صورت اجرای این موارد، جنگ در لحظه به پایان خواهد رسید. بنا بر این گزارش، شرط اول روسیه همان چیزی است که پیش از این نیز خواهان آن شده بود. یعنی متوقف شدن فعالیت های نظامی اما در شرط دوم روسیه خواهان پذیرش حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک شده است. «پسکوف» همچنین خواهان ایجاد اصلاحاتی در قانون اساسی اوکراین شده است تا بر مبنای آن کی یف برای همیشه آرزوی پیوستن به ناتو را فراموش کند.
جدل بر سر خروج غیر نظامیان
در حالی که دیپلمات ها در روسیه و اوکراین مشغول کار هستند، جدل بین دو کشور بر سر خروج غیر نظامیان از اوکراین ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، مرکز هماهنگی بشردوستانه در مسکو خبر داد، ارتش روسیه با اعلام این آتش‌بس در حال گشایش کریدورهای امن برای خروج غیرنظامیان از شهرهای خارکیف، سومی، کی‌یف در شمال اوکراین و همچنین ماریوپل در جنوب‌شرقی این کشور است. این آتش‌بس که بعد از تماس تلفنی «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با «ولادیمیر پوتین» و دستور مستقیم رئیس‌جمهور روسیه برای اعلام آتش‌بس صورت گرفت، پس از دوبار شکست روسیه و اوکراین برای ایجاد آتش‌بس رقم خورد.


طبق بیانیه‌ای که صادر شده، با آتش‌بس در کی‌یف، خارکیف، ماریوپل و سومی اغلب غیرنظامیان به سمت بلاروس یا روسیه هدایت خواهند شد؛ چیزی که باعث اعتراض کی‌یف شده و آن را اقدامی «غیراخلاقی» خوانده است. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، سخنگوی رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی اقدام روسیه را نوعی شرط‌‌‌ گذاری دانست و با اعلام اینکه روسیه به این طریق به شهروندان اعلام کرده که شرط خروج از وضعیت جنگی ورود به روسیه یا بلاروس است، گفت: «شهروندان اوکراینی باید اجازه داشته باشند از طریق خاک اوکراین خانه خود را ترک کنند.» او روسیه را متهم کرد، از به تصویر کشیدن رنج مردم برای رها شدن از وضعیت جنگی دست به تبلیغات می‌زند. او همچنین اعلام کرد مشخص نیست واقعاً چند درصد مردم حاضر به مهاجرت به این طریق باشند. اشاره او به بیانیه روسیه بود که اعلام کرده غیرنظامیان با هواپیما از اوکراین خارج و در مراکز اسکان موقت پناه داده خواهند شد. این در حالی است که «میخائیل میزینتسف»، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه در گفت‌و‌گو با «اینتر فکس» اوکراین را به عدم پایبندی به توافق‌های پیشین برای ایجاد کریدورهای امن جهت تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی و کارشکنی در انتقال غیرنظامیان متهم کرد و گفت: «اوکراین تا ساعت 13 به وقت محلی هیچ‌ کدام از شروط برای ایجاد این کریدورهای امن را اجرا نکرد.» این در حالی است که بنا بود نمایندگان روسیه و اوکراین، عصر دیروز به وقت محلی دور سوم مذاکرات را برگزار کنند.
تحریم نفتی و گازی روسیه روی میز غرب
در حالی که اوکراین و روسیه در تنش‌های سیاسی و نظامی به سر می‌برند، واشنگتن در ادامه رقابت‌ها و دشمنی‌های خود با مسکو، تلاش‌ها برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه را آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا خبر داد، امریکا و متحدان اروپایی آن در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت از روسیه هستند و کاخ سفید نیز در ارتباط تنگاتنگ با کمیته‌های کلیدی کنگره است تا ابعاد این تحریم‌ها را مشخص کنند. اروپا که به نفت‌ خام و گاز طبیعی روسیه وابسته است، در شرایط فعلی که خود را بیش از هر زمان در معرض تهدید روسیه می‌بیند، پذیرفته است تا درباره این مسأله به شور با امریکا بنشیند. ژاپن نیز دیگر کشوری است که دیروز اعلام کرد، تحریم نفتی و گازی روسیه را بررسی خواهد کرد. این در حالی است که هم امریکا و هم اروپا نگران تبعات جهانی تحریم نفت و گاز روسیه هستند. از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون و شائبه تحریم نفتی روسیه، بهای طلای سیاه در جهان رشدی جهشی داشته است. به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، بهای نفت دیروز به هر بشکه 139 دلار رسید که بالاترین بهای آن در 14 سال گذشته است. بهای گاز نیز نسبت به ماه گذشته دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.
با این حال نگرانی از تحریم نفتی و گازی روسیه به همین جا ختم نمی‌شود. برآوردهای کارشناسان غربی نشان می‌دهد، در صورتی که این تحریم اجرایی شود، اقلام مایحتاج اولیه مانند بنزین و حتی موادغذایی نیز رشدی سرسام آور خواهند داشت و تنها در یک مورد، کارشناسان اقتصادی انگلیس برآورد کرده‌اند، بهای قبوض انرژی انگلیسی‌ها سالانه به 3 هزار پوند برسد. روسیه بعد ازعربستان‌سعودی دومین تولیدکننده نفت خام در جهان است و حدود یک‌سوم نیاز اروپا را تأمین می‌کند.