پایان داعش در عراق /‌خبر اول جهان اسلام


سرویس خارجی-
پیروزی نیروهای مسلح عراق بر داعش و برچیده شدن خلافت خودخوانده این گروه تروریستی در موصل، در رسانه‌های جهان به ویژه دنیای اسلام بازتاب زیادی داشت. واکنش‌ها به این پیروزی بزرگ همچنان ادامه دارد.
شبکه‌های خبری و رسانه‌های گروهی کشورهای مختلف به ویژه رسانه‌های جهان اسلام به طور گسترده و از زاویه‌های متفاوت، پیروزی نیروهای مسلح عراق بر داعش در موصل را که به خلافت خودخوانده داعش پایان داد، مورد توجه قرار داده‌اند؛ خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این رابطه نوشته، با این پیروزی و شکست‌های پی‌درپی داعش در عراق و سوریه، کمربند ایران تا بیروت شکل گرفت و طرح‌های آمریکا برای منطقه را برباد داد.
تحلیلگر شبکه «سی‌ان‌ان» هم ضمن اشاره به پیروزی ارتش عراق در موصل، ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق را ضروری دانست. این تحلیلگر توصیه کرده که آمریکا به بهانه بازسازی عراق، می‌تواند در این کشور حضور داشته باشد!


روزنامه‌های عرب به ویژه روزنامه‌های منطقه خلیج فارس نیز پایان داعش در موصل و عراق را تیتر خود کردند. به گزارش تسنیم، بسیاری از روزنامه‌های عربستان، امارات از جمله «الشرق الاوسط»، «عکاظ»، «الحیات» و «الخلیج» با انتشار تحولات موصل، به شکست داعش در عراق اعتراف کردند.
الشرق‌الاوسط که تاکنون از داعش تحت عنوان «دولت اسلامی» یاد می‌کرد و اعضای تکفیری را «جهادی‌ها» می‌نامید، مطلبی را تحت عنوان «عراق پایان داعش را اعلام می‌کند» منتشر کرد. عکاظ نیز همین رویکرد الشرق الاوسط را پی گرفت و مطلبی را در صفحه اول خود تحت عنوان «هلاکت 45 تروریست و تسلط بر مسجد النوری» پایان حکومت باطل داعشی در موصل، منتشر کرد.
تیترهای این روزنامه‌ها و روزنامه‌های دیگر متعلق به کشورهای حامی داعش در منطقه، به خوبی سیاست جدید این کشورها را آشکار می‌کند و آنها می‌خواهند میان خود و تروریست‌های داعش خط فاصل بکشند و به مخاطبان و افکار عمومی در منطقه و جهان بگویند که هیچ پیوندی میان آنها و داعش وجود نداشته است!
البته رسانه‌های کشورهای حامی مقاومت با خوشحالی خبر این پیروزی را پوشش دادند.
پیام متفاوت امیر قطر
اما، نکته جالب در میان کشورهای عربی، پیامی است که امیر قطر برای دولت عراق فرستاده است. وی در این پیام رسمی، پیروزی ارتش عراق در موصل را به سران عراق تبریک گفت و برهمبستگی دولت دوحه با عراق تأکید کرد.
پیام امیر قطر در شرایط کنونی که این کشور تحت فشار سعودی‌ها و متحدانش قرار دارد، این پیام را می‌رساند که تحریم و محاصره سعودی‌ها خللی در اراده مقامات و مردم قطر ایجاد نکرده است.
حدود دو ماه قبل و در پی انتشار پیامی از امیر قطر مبنی بر حمایت وی از ایران و حزب‌الله، این کشور تحت محاصره همه جانبه کشورهای عربی قرار گرفت.
در ارتباط با پیروزی ارتش عراق در موصل، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم این پیروزی را به مرجعیت، دولت، ملت و همه اقوام و پیروان مذاهب عراق تبریک گفت و اعلام کرد که ایران آماده است تا به عراق برای نابودی کامل تروریست‌ها کمک کند.
قدردانی عبادی از آیت‌الله سیستانی
به گزارش تسنیم، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق هم با صدور بیانیه‌ای، از حمایت‌های گسترده آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق از ارتش این کشور برای آزادسازی موصل قدردانی کرد.
در این بیانیه آمده است: «موضع تاریخی مرجعیت دینی و مواضع ایشان (آیت‌الله سیستانی) در دفاع از عراق و ملت آن، و در رأس آنها، فتوای جهاد کفایی، کشور را نجات داده و راه پیروزی را هموار ساخته است.»
«ابو آلا الولانی» یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، تأکید کرد که بدون پشتیبانی مرجعیت، پیروزی در موصل امکان نداشت. خبر دیگر اینکه خطیب داعش در شهر اشغالی «تل عفر»، پس از آنکه نام «ابوبکر بغدادی» را بر زبان آورد، به گریه افتاد. به اعتقاد ناظران، این گریه نشان می‌دهد که بغدادی مرده است.