اعتبارات قطره‌چکانی حربه دولت علیه صدا و سیما در انتخابات


سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود صدا و سیما بیش از دوره‌های قبل در اختیار دولت بوده است، گفت: وقتی یک سازمانی این‌قدر در چنبره مشکلات مالی گیر کرده و دولت هم اعتباراتش را قطره‌چکانی می‌دهد و سازمان این‌قدر به بودجه دولت وابسته است، چنین مشکلاتی هم اتفاق می‌افتد.
سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌و‌گو با مهر اظهار داشت: سه مناظره انتخاباتی، پایه مشارکت مردمی در انتخابات را ۱۰ درصد بالا برد. برآوردی که از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در هنگام ثبت‌نام نامزدها صورت گرفته بود، ۵۲ درصد بود و ۱۸ درصد هم گفته بودند که ما فعلاً مردّد هستیم که وقتی می‌گویند مردّد هستیم یعنی باید ۵۰ درصد آن را حساب کنیم؛ بنابراین در آن مقطع برآورد و پیش‌بینی ما این بود که آمار مشارکت در انتخابات با احتساب نیمی از افراد مردّد، در مجموع به حدود ۶۱ درصد برسد.
سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بعد از مناظره سوم، این پایه مشارکتی یکباره جهش کرد؛ رشدی که در مشارکت انتخابات این دوره داشتیم که از حدود ۳۷ میلیون نفر سال ۹۲ به ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید که به اذعان مسئولان اجرایی انتخابات، از بخشی از مردم هم رأی گرفته نشد که عدد آن هم تا چهار میلیون نفر اعلام می‌شود، یک توفیق بود که در نتیجه مناظره‌های انتخاباتی اتفاق افتاد.
قانونی که توسط دولتی‌ها نقض شد


وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود اظهار داشت: در قانون انتخابات داریم که هیچ مقام دولتی و اجرایی نمی‌تواند له یا علیه نامزدی تبلیغ کند یا بیانیه و اعلامیه بدهد و یا اعلام موضع کند... این دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اگر می‌خواستند اعلام موضع بکنند، باید آن را به کمیسیون بررسی تبلیغات می‌دادند و درخواست می‌کردند که به آنها زمان بدهیم تا جواب بدهند. اما اعلام موضع در شب مناظره چون له یا علیه نامزدی بوده است، این خودش نقض قانون انتخابات بود.
قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: نامزد دولت هم با سایر نامزدها برابر است و همه نامزدها در انتخابات حق برابر دارند؛ بنابراین اگر اطلاعاتی داشتند یا خواهان پاسخگویی بودند، باید آن را به کمیسیون تبلیغات ارائه می‌دادند یا اگر فکر می‌کردند ایراد اتهامی علیه آنها شده یا تهمتی زده شده، آن را مرجع قضایی پیگیری می‌کند، اما رسانه‌ای کردن این مسائل خلاف قانون انتخابات است.
بحران مالی صدا و سیما و ...
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با این که گفته می‌شود صدا و سیما بیشتر از دوره‌های قبل در اختیار دولت بوده است گفت: صدا و سیما واقعاً در بحران مالی بسر می‌برد. وقتی تخصیص‌های ماهیانه صورت می‌گیرد و سازمان برای پرداخت حقوق کارکنانش در سر ماه با مشکل مواجه است و مدیران ارشد سازمان بجای اینکه فکر بیشتری برای برنامه‌سازی کنند، ۱۲-۱۰ روز فقط به فکر این هستند که آخر ماه چطور حقوق کارمندانشان را بدهند، این مشکلات پیش می‌آید.
سخنگوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در گزارشی هم که در مجلس ارائه دادم، گفتم که وزارت کشور ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه انتخابات داشته، حداقل پول همین افرادی را که برای انتخابات در صدا و سیما برنامه‌ریزی و کار کردند، بدهید. در جریان باشید که ریالی بابت حق‌الزحمه اعضای ستاد انتخابات صدا و سیما پرداخت نشده است؛ بنابراین وقتی یک سازمانی این‌قدر در چنبره مشکلات مالی گیر کرده و دولت هم اعتباراتش را قطره‌چکانی می‌دهد و سازمان این‌قدر به بودجه دولت وابسته است، چنین مشکلاتی هم اتفاق می‌افتد.