درباره همکاری‌ها در چارچوب برجام از آمریکا تضمین کتبی دریافت کردیم

  سرویس سیاسی-

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو با مفید توصیف کردن دیدار با وزیر خارجه ایران گفت که حتی در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه، مسکو همکاری خود را با ایران افزایش می‌دهد.
وی در آغاز این کنفرانس خبری درخصوص دیدار با همتای ایرانی خود گفت:‌ «مذاکرات با وزیر امور خارجه ایران مفید بود و در حال کار بر روی پیش‌نویس یک توافقنامه جدید بین دو کشور هستیم که این پیش‌نویس اصول همکاری ما در عرصه بین‌الملل را تعریف می‌کند.»


لاوروف همچنین درباره این پیش‌نویس توضیح داد:‌ «مذاکرات در فضایی بسیار دوستانه برگزار شد و صریح و منسجم بود. فکر می‌کنم مفید بود. هم‌اکنون پیش‌نویس یک توافق بسیار گسترده بین دو کشور در حال انجام است و تأیید آن با ابتکار عمل طرف ایرانی انجام گرفت و ما برای امضای آن در اسرع وقت ابراز علاقه کردیم.»
لاوروف درخصوص تحریم‌های یکجانبه غرب علیه دو کشور ایران و روسیه ادامه داد:‌ «من با همتای ایرانی خود به توافق رسیدم که تأثیرات تحریم‌های غرب و معیارهای دوگانه و متناقض آن را نادیده بگیریم و آنها را بی‌اثر کنیم.»
وزیر خارجه روسیه دیدار با امیرعبداللهیان را بسیار صریح و مفید توصیف کرد و درخصوص سفر به ایران گفت: «دعوت برای سفر به ایران را پذیرفته است و به زودی درباره تاریخ آن توافق خواهد شد.»
وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده، تضمین کتبی دریافت کرده است که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نخواهد شد.
لاوروف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا مانع اصلی است نیز بیان کرد: «ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد.در این زمینه یک حفاظت مطمئن درخصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری درخصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.»
وی گفت: «من هم شنیدم که آمریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که ما جلوی توافق‌ترمز می‌گذاریم. این دروغ است، توافق هنوز مورد تایید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزو این پایتخت‌ها نیست.»
قدردان موضع بی‌طرفانه ایران
در قضیه اوکراین هستیم
لاوروف با قدردانی از موضع بی‌طرفانه ایران در تحولات اوکراین گفت: «قطعاً ما به موضوع اوضاع اوکراین و اطراف آن پرداختیم. من از همکاران ایرانی خود برای موضع متوازن و بی‌طرفانه خود و درک نگرانی‌های امنیتی روسیه که در نتیجه اقدامات ثبات‌زدای ایالات متحده و همپیمانان ناتو آن بروز پیدا کرده است. قدردانی می‌کنیم.»
وزیر خارجه روسیه بر بازگشت ایالات متحده به برجام تأکید کرد و گفت: مسکو منتظر بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها است.
وی همچنین گفت: «در صورتی که نفت ایران پس از احیای برجام وارد بازار شود، اوپک پلاس باید همه مسائل مربوط به سهمیه‌بندی‌های مجدد را حل و فصل کند.»
مقام آمریکایی:
مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران
تحریم نیست
ساعاتی از کنفرانس خبری مشترک امیرعبداللهیان و لاوروف نگذشته بود که براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها، یک مقام ارشد آمریکایی با تایید اظهارات لاوروف درخصوص تضمین گرفتن از آمریکا گفت که مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران مشمول تحریم‌ها نیست.
مقام آمریکایی گفت: «آمریکا مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران هستند مشمول تحریم قرار نمی‌دهد.»
وی در ادامه گفت: «تحریم‌های جدید ضدروسیه ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد و نباید هیچ تأثیری بر اجرای توافق داشته باشند.»
تضمین کتبی دادن آمریکایی‌ها به روسیه؛
ضریب یافتن موضوع «تضمین» در مذاکرات وین
تضمین کتبی دادن آمریکایی‌ها به روسیه می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که موضوع تضمین که در این دور از مذاکرات به ادبیات رایج طرف‌های برجام تبدیل شده، ضریب یافته و می‌تواند راهکار و ابتکار رو به جلویی باشد که زمینه‌ساز شکل‌گیری یک توافق خوب باشد.
این در حالی است که برخی پادوهای داخلی غرب، مسئله تضمین خواستن را زیر سؤال برده و می‌گفتند که تضمین دادن در روابط بین‌الملل ممکن نیست!
از سوی تضمین دادن آمریکایی‌ها به روسیه برای عدم شمول تحریم‌ها به مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران و برداشتن موانع احیای برجام حاکی از آن است که اتفاقا این آمریکایی‌ها هستند که بیش از دیگران، به توافق نیاز دارند.
امیرعبداللهیان:
روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق
نخواهد بود
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.
امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری گفت که گفت‌وگوهای مثمرثمری با لاوروف داشته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: پروژه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور از گذشته تعریف شده که در حال اجراست و برخی از این پروژه‌ها با سرعت بیشتر به مرحله تکمیل خواهند رسید هر چند لازم می‌دانیم عقب‌ماندگی‌هایی که در این همکاری‌ها وجود داشته با سرعت بیشتری جبران شود.
وزیر خارجه با بیان این‌که امروز [سه‌شنبه] درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد: روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.
روسیه در مذاکرات وین
نقش بسیار مثبت و سازنده داشته است
وی گفت: «بر مبنای گفت‌وگوهایی که امروز [سه‌شنبه] با آقای لاوروف داشتیم، روسیه همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیار مثبت و سازنده داشت تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.»
جنگ در اوکراین را راه‌حل نمی‌دانیم
وی همچنین گفت: با همکارم لاوروف درخصوص تحولات اوکراین گفت‌وگو کردم و راه‌حل بحران اوکراین را با درک شناخت ریشه‌های واقعی آن، در حل سیاسی می‌دانیم. همان‌طور که با جنگ در افغانستان و یمن و سایر کشورها مخالفیم، جنگ در اوکراین را راه‌حل نمی‌دانیم.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ضمن این‌که ریشه‌های این بحران را درک می‌کنیم از گفت‌وگوهایی که بین لاوروف و وزیر خارجه اوکراین از آنتالیا شروع شده و به‌صورت وبیناری ادامه دارد حمایت می‌کنیم. شب گذشته گفت‌وگوی طولانی با وزیر خارجه اوکراین داشتم. وزیر خارجه اوکراین از من خواست که این پیام را به آقای لاوروف منتقل کنم که اوکراین خواستار توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است.
به گزارش فارس، وزیر خارجه با‌ اشاره به تحریم‌های آمریکا اظهار داشت: ما همان‌طور که مخالف جنگ هستیم، مخالف اعمال تحریم‌های یکجانبه هستیم. تحریم‌هایی که ملت‌ها را هدف قرار داده و جمهوری اسلامی ایران یکی از طرف‌هایی است که سال‌ها با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مواجه است.
وزیر خارجه اوکراین
چه پیامی را برای لاوروف داشت؟
وی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته‌اش با همتای اوکراینی و این‌که وزیر خارجه اوکراین اعلام کرده پیامی را از طرف وی به لاوروف منتقل کند نیز گفت: با وزیر خارجه اوکراین درباره مسائل انساندوستانه و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ و در عین حال توجه به ریشه‌های بحران به‌وجود آمده گفت‌وگو کردیم. آنچه به‌عنوان پیام، وزیر خارجه اوکراین از من خواست که به آقای لاوروف منتقل کنم، آمادگی طرف اوکراینی برای پیگیری گفت‌وگوهای سیاسی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی بود و این‌که طرف اوکراینی خواهان توقف جنگ است. امیدواریم هرچه زودتر بحران در اوکراین از مسیر سیاسی خاتمه یابد.
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان دیروز سه‌شنبه در رأس هیئتی به منظور گفت‌وگو با لاوروف وارد مسکو شد و در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان خطاب به همتای اوکراینی:
از هرگونه تلاش سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم
حسین امیرعبداللهیان و «دمیتریو کولبا» وزیر خارجه اوکراین دوشنبه ۲۳ اسفند ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.
دو وزیر خارجه در این گفت‌وگو در مورد بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی دیروز خود با همتای اوکراینی ضمن تبیین موضع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توجه به راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی دیپلماتیک، نشست اخیر وزرای خارجه اوکراین و روسیه را در‌ترکیه مهم خواند و بر اهمیت تداوم و تقویت مسیر سیاسی تأکید کرد.
امیرعبداللهیان با‌ اشاره به ریشه بحران اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش سیاسی برای حل و فصل این بحران حمایت می‌کند. ما بدون اتخاذ رویکرد دوگانه مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان، یمن و... هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با‌ اشاره به ارسال کمک‌های انساندوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پناهجویان اوکراینی در مرز لهستان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با وزیر خارجه لهستان در حال هماهنگی برای استقرار تیم پزشکی هلال‌احمر در مرز مشترک اوکراین و لهستان به منظور کمک به پناهجویان است.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین خواستار کمک دولت اوکراین به یک خانواده چهار نفره ایرانی گرفتار در مناطق درگیری برای خروج از این منطقه ناامن شد.
امیرعبداللهیان از مسکو با همتای چینی خود
تلفنی گفت‌وگو کرد
محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای خارجه ایران و چین خبر داد و در توئیتی در این‌باره نوشت: دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و
وانگ یی وزیر خارجه چین دقایقی قبل در یک مکالمه تلفنی موضوعات مربوط به مذاکرات وین را مورد رایزنی قرار دادند. وی یادآور شد: زمان این مکالمه تلفنی که از چند روز قبل تنظیم شده بود به‌دلیل تقارن با سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه از مسکو انجام شد.
سایر اخبار این روزنامه