سنگ قبرهاي مسروقه را پيدا كرديم؛ داديم پليس

آرمان ملی: طی‌ ماه‌های گذشته، بروز پدیده سرقت سنگ قبرها با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است، امری که تاکنون و طی 50 سال اخیر که از عمر بهشت زهرا (س) می‌گذرد، مشاهده نشده و بسیاری بر این باورند گسترش فقر و بیکاری و افزایش قیمت سنگ قبرها باعث بروز این پدیده شده است. موضوعی که در روزنامه‌ «آرمان ملی» در دو مقطع زمانی با عناوینی «تعجب نكنيد؛ «سرقت سنگ قـبر» و «تـاييد دستگيری سارقان سنگ قبـر» به آن پرداخته شد و بازتاب فراوانی داشت. در این میان خبرنگار این روزنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صنف زحمت‌کش فروشنده و سازندگان سنگ مزار در بهشت زهرا به این پدیده پرداخت. در این شرایط ذکر نکته‌ای که «برخی ساقان با دادن کارت ویزیت به خانواده متوفیان در بهشت زهرا برای این سنگ قبرها، مشتری جور می‌کنند» باعث ایجاد سوءتفاهمی شد که اشاره این گزارش به سارقان بوده که دست به این اقدام می‌زدند، در شرایطی که رسم بر این است که قشر زحمتکشی که با این کار به بازاریابی و دادن کارت ویزیت به خانواده متوفیان، مشتری برای فروش سنگ مزار می‌فرستند، نبوده و نیست. آنچه که مسلم است، بروز این پدیده در آرامگاه اصلی پایتخت با ۳۱۴ هکتار مساحت و در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده و با وجود دستگیری چند نفر که به سرقت سنگ قبرها می‌پرداختند، طی چند روز اخیر، بار دیگر چند سنگ مزار به سرقت رفته و صنف فروشنده سنگ قبر با گشت‌زنی خود سارقان را دستگیر کرده و با پلیس تحویل دادند. این در حالی است که اعضای شورای شهر و سازمان بهشت زهرا بر افزایش نیروهای گشت‌زنی تاکید داشتند، اما بازهم بی‌تاثیر بوده است. 
  خودمان دزدان را پیدا کردیم
در این میان مظفر سبزی، یکی از سنگ‌مزار فروشان بهشت زهرا نیز به این امر تاکید دارد که در 20 سالی که در این صنف کار می‌کند، تاکنون با این پدیده روبه‌رو نشده که امسال رواج یافته است. او در به «آرمان ملی» می‌گوید: «سرقت سنگ مزار در در قطعه 212 رخ داد و ما با تلفن یک مشتری از این امر آگاه شدیم و زمانی‌که به انجا مراجعه کردیم دیدیم که چند سنگ قبر را از روی مزار برداشته‌اند. اعضای صنف ما با تقسیم به گروه‌های هفت و هشت نفره، حوالی سنگ قبر فروش‌ها می‌گشتیم تا اینکه متوجه شدیم که آن سنگ قبر‌های مسروقه در یکی از کارگاه‌های دور افتاده در حوالی بهشت زهرا است که سال‌ها خالی بود و در جای بسیار پرتی قرار داشت. سارقان وسنگ‌ها را آنجا گذاشته بودند تا به آن را صاف کنند و به فروش برسانند. ما تلفن کلانتری مراجعه کردیم و صاحب آن مغازه، دو نفر که اقدام به این کار می‌کردند و اصلا ارتباطی با صنف سنگ قبر فروش‌ها نداشتند را به پلیس معرفی کرد. آنها سنگ فروش نبودند و اعتیاد داشتند و فقط شنیده بودند که سنگ مزار افزایش قیمت داشته و می‌توانند از این راه پول خوبی به جیب بزنند.» وی در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «آن دو سارق در اعترافات‌شان در کلانتری 250 حرم مطهر، فردی را معرفی کرده‌اند که به سنگ مزار آشنایی داشته ولی کارش فروش و سنگ‌تراش نبوده است. این فرد در صنف ما نیست.»
  لطفا ما را زیر سوال نبرید
وی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته نیز دو سنگ گران قیمت مرمر صورتی در این آرامگاه به سرقت رفته، اشاره‌ای به دژبانی بهشت زهرا دارد و می‌افزاید: چرا باید وانت یا نیسانی که چندین سنگ مزار پشت آن است از این محوطه خارج شود؟ چطور اجازه می‌دهند از داخل بهشت زهرا سنگ بیرون برود؟ امروز مردم فهمیده‌اند سنگ گران شده و سرقت زیاد است، ولی صنف زحمت کش ما، نباید زیر سوال برود، چون برخی از ما بیش از 40 سال مشغول این کار هستیم و تا کنون این اتفاق رخ نداده است. اینکه برخی می‌آیند و سر خاک، کارت ویزیت می‌دهند، برای ما مهم است. سر خاک کسی به‌دنبال فروختن سنگ قبر دزدی نیست!. سنگ قبر دزدی را بیرون می‌فروشند، آنها سنگ‌ها را به کسانی می‌فروشند که کاسبی می‌کنند و از همه جا بی‌خبر هستند و نمی‌دانند که این سنگ‌ها دزدی است یا نه؟ هر کسی می‌تواند این سنگ را بخرد، چون نمی‌شناسند. سنگی را که صاف می‌کنند، ارزان‌تر می‌فروشند ولی ما از این افراد چیزی نمی‌خریم. افرادی که در بهشت زهرا به مردم کارت ویزیت می‌دهند و می‌خواهند جلب مشتری کنند، به‌هیچ عنوان برای این کار نرفته‌اند و شرافتمندانه کار می‌کنند. آنچه که مسلم است برخی از روی بیکاری و فقر به بهشت زهرا هجوم آورده‌اند و موجب شده صنف ما زیر سوال برود.