آغاز تق و لق آموزش حضوری!

روز گذشته پس از دو سال تعطیلی کرونایی و آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری بازگشایی شدند. با وجود این در گشت و گذار میدانی و طی صحبت با والدین، دانش‌آموزان و کادر آموزشی مدارس معلوم شد این بازگشایی به شکلی نصفه نیمه اجرایی شده و کلاس‌های درسی در مقاطع مختلف با حضور حداقلی دانش‌آموزان برگزار شده‌است. به سراغ دانشجویان و دانشگاه‌ها هم که بروید حس بازگشایی به شما دست نمی‌دهد. وقتی هم که با دانشجویان صحبت می‌کنید متوجه خواهید شد، دانشگاه‌های مختلف هر کدام به بهانه‌ای کلاس تشکیل نداده‌اند و علاوه بر دانشجویانی که بعد از دو سال آموزش مجازی و تعطیلات نوروزی و در نخستین روز ماه رمضان چندان دل‌خوشی از حضور در دانشگاه ندارند، بسیاری از اساتید هم ترجیح می‌دهند فعلاً آموزش آنلاین را ادامه دهند. خلاصه اینکه با وجود دستور قاطعانه ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، تشکیل کلاس‌های حضوری و ثبت غیبت برای غایبان از کلاس درس، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان غیبت را به حضور در کلاس درس ترجیح داده‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایل بازگشایی تق و لق هم نگرانی‌هایی است که در رابطه با رعایت نکردن موازین بهداشتی و شعله‌ور شدن موج‌های تازه‌ای از بیماری کرونا وجود دارد. امسال رکورد تازه‌ای از مسافرت‌ها و دورهمی‌های نوروزی ثبت شد و طبق آمار‌های وزارت بهداشت تعداد شهر‌های قرمز کرونایی از ۲۴ شهر به ۳۶ شهر افزایش یافته‌است.
با تأیید نخستین موارد ابتلا به کرونا در کشور در بهمن ماه ۱۳۹۸ برای پیشگیری از شیوع و انتقال بیماری مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد. طولانی شدن تعطیلی‌ها و اعمال قرنطینه‌های سراسری موجب شد تا پای آموزش مجازی به نظام آموزشی ما هم باز و از روز‌های ابتدایی اسفند سال ۱۳۹۸ از طریق شبکه آموزش تلویزیون بخشی از بار آموزشی جبران شود، اما لازم بود تا آموزش به صورت مجازی ادامه یابد و در سال ۱۳۹۹ شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های موجود و به طور خاص شبکه شاد، آموزش را به فضای مجازی انتقال دادند. در این میان گروهی از دانش‌آموزان به خصوص در مناطق کم‌برخوردار به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت و موبایل و تبلت از ادامه تحصیل باز ماندند. حالا با گسترش طیف افراد واکسینه‌شده، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته به این آموزش مجازی پایان دهد و آموزش‌ها را دوباره حضوری کند. این تصمیم، اما چندان با استقبال والدین، دانش‌آموزان و دانشجویان مواجه نشده به همین‌خاطر هم بسیاری از کلاس‌های درسی مدارس با حضور حداقلی دانش‌آموزان برپا شد. بسیاری از دانشگاه‌ها هم در کانال‌های اطلاع‌رسانی‌شان از تشکیل نشدن کلاس‌ها و بازگشایی خبر دادند تا نخستین‌روز از بازگشایی حضوری آموزش به شکلی کم‌رمق به پایان برسد. از سوی دیگر انگار دولت هم کمی از ماجرا کوتاه آمده به‌گونه‌ای که محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در حاشیه آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران گفت: «اگر در مواردی دانشگاه تشخیص داد، دانشجویان می‌توانند با همکاری استادان از آموزش‌های برون‌خط استفاده کنند.» نگرانی‌های والدین برای حضور دانش‌آموزان در مدارس
بازگشایی حضوری آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها در حالی رخ می‌دهد که برخی از والدین و دانش‌آموزان از این بازگشایی خوشحال و راضی و برخی دیگر نگرانند و همین نگرانی‌ها هم نخستین روز بازگشایی را کم رمق کرده‌است. نگرانی از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و آمادگی زیر‌ساخت‌ها و تهویه مناسب، فاصله‌گذاری‌ها و ضدعفونی کلاس‌ها و ترس از بروز پیک‌های جدید کرونا بعد از تعطیلات نوروزی و موج فزاینده مسافرت‌ها و دورهمی‌ها عمده‌ترین دلایلی است که موجب‌شده تا برخی والدین ترجیح بدهند حتی با وجود ثبت غیبت غیرموجه، دانش‌آموزانشان را به مدرسه نفرستند. خانم حسینی که دخترش در مدرسه‌ای غیرانتفاعی در مقطع متوسطه دوم درس می‌خواند با اعتراض نسبت به زمان حضوری کردن آموزش می‌گوید: «در حال حاضر تنها حدود یک ماه زمان مفید از سال تحصیلی باقی مانده‌است و حضوری شدن آموزش در این مدت زمان کوتاه نمی‌تواند اثر مهمی بر سطح آموزشی بچه‌ها داشته باشد.»
به گفته وی بحث سرویس مدارس هم چالش دیگری است که والدین و بچه‌ها با آن مواجهند. آنطور که خانم حسینی می‌گوید پیش از این برای یک سال تحصیلی دخترش ۱۵ میلیون بابت هزینه سرویس پرداخت می‌کرده‌است، اما حالا سرویس ماهی ۴ میلیون تومان می‌خواهد که برای روز‌های باقی مانده سال چیزی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان خواهد شد.


خانم فروغی هم ساکن یکی از شهرستان‌های اطراف تهران است و دخترش در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کند. به گفته وی مدرسه دخترش ترم دوم از دانش‌آموزان خواست تا در کلاس‌های درس حاضر شوند،، اما در جریان این حضوری‌شدن معلم فیزیک به اومیکرون مبتلا شده‌بود و بیماری را به چند تن از بچه‌ها از جمله دختر خانم فروغی انتقال داده‌است. خانم فروغی که دخترش یکی از ۹ دانش‌آموز حاضر سر کلاس‌های درس در روز گذشته بوده با تأکید بر اینکه والدین درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس و در بین بچه‌ها دغدغه دارند، می‌گوید: «اگر همه این مسائل رعایت شود، آموزش حضوری بهتر است در غیر این صورت سلامت بچه‌ها برای ما اولویت دارد.»
آقای عسگری هم پسرش را که در دوره ابتدایی اول تحصیل می‌کند، به مدرسه فرستاده‌است، اما با نگرانی و دلهره. به گفته وی تنها ۵، ۶ نفر از همکلاسی‌های فرزندش سر کلاس حاضر شده‌بودند و در صحبت و اعتراض به بازگشایی مدارس و نگرانی‌هایی که به خصوص در مقطع دبستان درباره رعایت شیوه‌نامه‌ها از سوی بچه‌ها وجود دارد، معلم و اولیای مدرسه پاسخ داده‌اند: «این مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست و آموزش و پرورش هم آن را ابلاغ کرده‌است.»
آقای رحیمی موافق بازگشایی مدارس است و می‌گوید: «از قبل هم مدرسه پسرم دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کرده‌بود که یک گروه از ۸ تا ۱۰ و گروه دوم از ۱۰ تا ۱۲ به مدرسه می‌رفتند.»
از نگاه وی در آموزش آنلاین بچه‌ها چیزی یاد نمی‌گیرند و به شرط رعایت مسائل بهداشتی بهتر است مدارس باز شوند.
تعطیلی و کلاس‌های آنلاین در دانشگاه‌ها
اوضاع برگزاری کلاس‌های درس حضوری در دانشگاه‌ها هم همین طور تق و لق است. دختر آقای حسنی، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شرق است و گویا در کانال اطلاع‌رسانی دانشگاه به آن‌ها گفته‌اند کلاس‌ها امروز تشکیل نمی‌شود. دختر آقای علوی هم که دانشجوی گرافیک دانشگاه آزاد تهران مرکز است، همچنان کلاس‌هایشان آنلاین برگزار می‌شود.
محمد هم که دانشجوی دانشگاه امام‌خمینی (ره) قزوین است، می‌گوید در کانال اطلاع‌رسانی دانشگاه گفته‌اند کلاس‌ها از ۲۷ فروردین ماه تشکیل می‌شود. تشکیل کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که وزارت علوم هم در این زمینه کوتاه آمده‌است. محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در حاشیه آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه سلامت دانشجویان اصل اساسی در از سرگیری آموزش‌های حضوری است، افزود: «امکان دارد برخی از دانشجویان به دلایل موجه امکان حضور در کلاس‌های درس را نداشته باشند که باید در این زمینه دانشگاه‌ها تمهیدات لازم را جهت رعایت حق و حقوق آن‌ها داشته باشند.»
به گفته وی دانشگاه‌ها می‌توانند شرایط مهمان شدن دانشجویان را در محل سکونت آن‌ها فراهم کنند و اگر رشته مورد نظر موجود نبود یا دانشجویی علاقه به حضور در کلاس نداشت، برای حذف درس‌های آن‌ها با صلاحدید دانشجو و دانشگاه اقدام شود. زلفی گل تصریح کرد: «اگر در مواردی دانشگاه تشخیص داد، دانشجویان می‌توانند با همکاری استادان از آموزش‌های برون‌خط استفاده کنند.» ترجیح آموزش حضوری به مجازی با رعایت شیوه‌نامه‌ها
بی‌تردید آموزش حضوری به دلیل مزایای گوناگون آموزشی و پرورشی‌اش بر آموزش‌های مجازی ارجحیت دارد، اما باید نگرانی والدین و دانش‌آموزان را از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فراهم کردن زیر‌ساخت‌هایی، چون تهویه و ضد‌عفونی اماکن آموزشی راحت کرد.