زباله گردی در پایتخت جمع می‌شود

آنطور که شهردار تهران دیروز خبر داد، قرار است امسال مدیریت پسماند پایتخت دگرگون شود. به شکلی که از در منزل تا آرادکوه مدیریت پسماند به پیمانکار سپرده شود تا از این طریق، موضوع زباله‌گردی در تهران هم جمع شود.
شهردار پایتخت روز گذشته و در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی خود را ارائه کرد.
علیرضا زاکانی در خصوص حل معضل زباله‌ها گفت: در حوزه مدیریت پسماند شرایط نامناسبی داریم، بنابراین امسال احداث ۸ مرکز «ام‌آر‌اف» در دستور کار قرار گرفته به شکلی که از در منزل تا آرادکوه مدیریت به پیمانکار سپرده شود تا از این طریق، موضوع زباله‌گردی نیز در شهر تهران جمع شود. این هدف‌گذاری توسط دو معاونت اجتماعی و معاونت خدمات شهری پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به موضوع نگهداشت شهر، آسفالت و پاکیزگی شهری اظهار کرد: پیام‌هایی که از طریق سامانه ۱۳۷ دریافت می‌شد، در کوتاه‌ترین زمان مورد بررسی قرار می‌گرفت و در حقیقت گستره بزرگی از خدمات به شهروندان ارائه می‌شد. فعالیت‌های مشارکتی بر پایه مشارکت مردم و بر محور نخبگان مورد پیگیری قرار گرفت که نهایتاً اولین تجربه در قرارگاه اجتماعی به عنوان نخستین قرارگاه شهرداری تهران در دستور کار قرارگرفت و نیاز است از سپاه و نیروی انتظامی، دادستانی، بهزیستی، کمیته امداد و ستاد مبارزه با مواد مخدر در جریان تلاش‌ها برای قرارگاه اجتماعی قدردانی کنم.


شهردار تهران ادامه داد: ۲۳۰ مصوبه در ۱۸ جلسه داشتیم که از این تعداد حدود ۸۳ درصد آن‌ها اجرایی شد و تنها ۴۱ مصوبه یعنی حدود ۱۸ درصد آن‌ها اجرایی نشده‌است. حاصل این تلاش‌ها جمع‌آوری ۷ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر و انتقال آن‌ها به کمپ ماده ۱۶ بوده‌است. برای نخستین‌بار افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۱۸ سال، خانم‌ها و معتادان دارای زخم باز در مرکزی که تأسیس شد، ساماندهی شدند. در حالی که قبلاً امکان ارائه خدمات و سرویس به آن‌ها وجود نداشت.
وی با بیان اینکه برای ۷ هزار معتاد متجاهری که جمع‌آوری شدند، اقدامات مهمی مثل مهارت آموزی و تضمین اشتغال صورت گرفت، افزود: کار بزرگی در سطح شهر تهران انجام شد و به همراه آن ۲۹۱ مجموعه‌ای که با این معتادان وارد خرید و فروش می‌شد و ۴۱ پلاک قرمز نیز پلمب شدند و در رود دره فرحزاد نیز اقدامات مؤثری انجام شد.
شهردار تهران در تشریح اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل گفت: ۱۷۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده که بخش عمده‌ای از آن‌ها وارد سیستم حمل و نقل شده و تلاش کردیم با ترمیم مخازن گاز بخش دیگری از اتوبوس‌ها، حداقل‌هایی را برای شهر تهران فراهم کنیم. در این حوزه با مضیقه مواجه هستیم. روزی که شورای ششم شکل گرفت ۲ هزار و ۲۵۰ اتوبوس تحویل داده شد، در حالی که نیاز شهر تهران ۷ هزار دستگاه اتوبوس بود.
زاکانی اظهار کرد: برای سال جاری نیز ۳ هزار و ۲۵۰ اتوبوس پیش‌بینی کردیم که تأمین بودجه یک‌هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای اورهال در بودجه شهرداری انجام شده‌است. برای هزار دستگاه توسط کمیسیون زیربنایی مجوز گرفته‌شده تا اتوبوس‌های کمتر از پنج سال تولید‌شده خارجی وارد شود. ۹۰۰ دستگاه نیز مقرر شده ۸۰ درصد تأمین مالی‌شان توسط وزارت کشور انجام شود. به این ترتیب بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای سال ۱۴۰۱ در خدمت شهروندان تهرانی قرار خواهد گرفت.