عمران‌خان: امریکا می‌خواهد ساقطم کند

موضع حمایتی عمران خان از روسیه و سفر او به مسکو در اولین روز جنگ اوکراین کار دست او داد. مخالفان، طرح استیضاح نخست‌وزیر پاکستان را پیش کشیده‌اند، ولی استیضاح او پیش از آنکه به رأی گذاشته شود به دستور نایب‌رئیس پارلمان از دستور کار خارج شد و همزمان، پارلمان منحل شد. عمران خان گفته که امریکایی‌ها می‌خواهند مخالفان را به قدرت بیاورند.
اواسط اسفندماه بود که نخست‌وزیر پاکستان با حمله به سفرای غربی مستقر در اسلام‌آباد که او را برای محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین تحت فشار گذاشته بودند، از آن‌ها پرسید: فکر می‌کنید پاکستان برده شماست؟ رؤسای ۲۲ هیئت نمایندگی دیپلماتیک مستقر در پاکستان در اول مارس در نامه مشترکی که در اقدامی نادر به طور علمی منتشر شد، از پاکستان خواستند از قطعنامه مطرح شده در مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین حمایت کند، ولی نخست‌وزیر پاکستان، در سخنرانی در یک گردهمایی سیاسی خطاب به این سفرا گفت: «شما در مورد ما چه فکری می‌کنید؟ آیا ما برده شما هستیم و هر چه که شما بگویید ما انجام می‌دهیم؟» از آن موقع تاکنون، یک کمپین گسترده علیه عمران خان به راه افتاده تا جایی که بحث استیضاح او در پارلمان نیز پیش کشیده شد. البته طرح استیضاح عمران خان دیروز پیش از آنکه به رأی گذاشته شود به دستور نایب‌رئیس پارلمان از دستور کار خارج شد و همزمان، او در یک گام تهاجمی بحث انحلال پارلمان را مطرح کرد که به سرعت هم عملیاتی شد و حالا قرار است انتخابات زودهنگام برگزار شود. «عمران‌خان» روز یک شنبه ساعاتی پس از پایان جلسه پارلمان که برای استیضاح او برگزار شده بود، طی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، از مردم پاکستان خواست خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور آماده کنند. «عارف علوی» رئیس‌جمهور پاکستان هم با پیشنهاد عمران خان برای انحلال پارلمان موافقت کرده و دستور انحلال پارلمان را صادر کرده است.
نخست‌وزیر پاکستان امریکا را به مداخله در امور داخلی پاکستان متهم کرده و از هواداران خود خواسته بود تا دیروز قبل از جلسه پارلمان به خیابان‌ها بیایند و اعتراضی مسالمت‌آمیز به آنچه که او «توطئه» از خارج از پاکستان برای برکناری خود نامیده، برگزار کنند. او همچنین گفت که تلاش برای منزوی کردن من تلاش برای تغییر رژیم در پاکستان با حمایت امریکا است. عمران خان گفت: «امریکایی‌ها می‌خواهند مخالفان دولت را به قدرت برسانند و با استفاده از پول، ملت پاکستان را به بردگی بکشند.» او پیش از این یازهم فروردین‌ماه نیز گفته بود که اوایل ماه مارس ۲۰۲۲، نامه‌ای از سوی سفیر پاکستان در یکی از کشور‌های غربی دریافت کرده که در متن آن برنامه ائتلاف اپوزیسیون برای رأی عدم اعتماد به وی مطرح شده بود. به گفته عمران خان، علت این تهدید عدم موافقت وی با ایجاد پایگاه نظامی خارجی در خاک پاکستان بوده است. این در حالی است که مدیر ارتباطات کاخ سفید، اتهام دخالت امریکا در تلاش برای برکناری عمران‌خان از قدرت را رد کرد و آن را «کاملاً نادرست» خواند. جبهه‌گیری علیه عمران خان به خصوص از این جهت حائز اهمیت است که ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان در موضعی متفاوت با نخست‌وزیر پاکستان، از جنگ روسیه علیه اوکراین، خواستار توقف فوری «فاجعه بزرگ» در کشور کوچک‌تر (اوکراین) شده است. بحث‌هایی از مداخله ارتش در تحولات پاکستان، به خصوص دیروز در جریان رویداد‌های مربوط به استیضاح عمران خان در پاکستان مطرح شده، ولی ارتش پاکستان هرگونه اقدامی را که منتهی به انحلال مجلس ملی پاکستان و عدم اجرای رأی‌گیری بر سر اعتماد به عمران خان در این مجلس شد، رد کرده است.