رونمایی از سو‌ءمدیریت فوتبال قرن جدید!

حرف‌های سهیل مهدی، رئیس سازمان لیگ در خصوص شرایط حضور تماشاگران در دیدار‌های فوتبال بیانگر حقیقت تلخ بی‌کفایتی مسئولان فوتبال کشور در برنامه‌ریزی و فراهم کردن بدیهی‌ترین امکانات برای هواداران فوتبال و حضور آن‌ها در ورزشگاه‌هاست.
دو سال از شیوع کرونا می‌گذرد. این روز‌ها شاید تنها کشوری که بازی‌های فوتبالش را هنوز بدون تماشاگر برگزار می‌کند ایران باشد. تازه اگر دیداری را هم با تماشاگر برگزار کند، مصیبت‌های خاص خودش را دارد و حاشیه‌هایش تا مدت‌ها گریبانگیر آقایان خواهد بود، اما چرا؟ دلیلش کاملاً مشخص است؛ فدراسیون‌نشینان و مسئولان سازمان لیگ از دو سال قبل که بر در ورزشگاه‌ها برای حضور تماشاگران قفل زدند، کرکره فدراسیون و سازمان لیگ را هم پایین کشیدند و با خیال راحت رفتند پی کارشان تا وقتی که کرونا دست از سر جهان بردارد!
خب کرونا هنوز از مردم دنیا تلفات می‌گیرد، اما در جای‌جای جهان مسابقات فوتبال با تماشاگر برگزار می‌شود، چون شرایطش را فراهم کرده‌اند. مثلاً اینکه به اندازه و درست بلیت‌فروشی انجام می‌شود یا اینکه از انجام تست کرونا و کنترل آن غول نساختند و خیلی راحت همه چیز را رصد می‌کنند. البته فراموش نکنیم که همین پروسه هم نیازمند برنامه‌ریزی و مدیران کارآمد و کاربلد است که خب در فوتبال ایران هیچ‌کدام را نداریم.
حرف‌های سهیل مهدی را باید خواند و تأسف خورد وقتی می‌گوید: «بحث پذیرش و راه‌اندازی سامانه فروش بلیت الکترونیک به واسطه اینکه باید دو دوز واکسن چک شود کلاً در اختیار شورای تأمین استان است. ورزشگاه دستگردی به واسطه ظرفیت پایینی که دارد شرایط پذیرش تماشاگران هرچند به تعداد محدود را ندارد، اما در ورزشگاه آزادی مثل گذشته بازی‌های پرسپولیس و استقلال که میزبان هستند با دستورالعمل شورای تأمین تا به این لحظه با تماشاگر خواهد بود.»
سؤال اینجاست که در طول دو سال گذشته چکار می‌کردید که امروز از زیر بار مسئولیت اینگونه شانه خالی می‌کنید و آن را به گردن دیگران می‌اندازید و بعد با افتخار اعلام می‌کنید که فقط ورزشگاه آزادی می‌تواند پذیرای تماشاگر باشد. پس بقیه چه؟ یعنی سازمان‌های عریض و طویل فوتبال با مدیران پرطمطراق و همیشه مدعی‌شان حتی توان برپایی یک مسابقه با تماشاگر در یک محیط محدود با ظرفیت مشخص را ندارند؟ خب پاسخ از حرف‌های رئیس سازمان لیگ مشخص است، نه. تعجب هم ندارد وقتی دو سال فقط خوردند و خوابیدند و ثمره آن هم این شده که حتی برای برنامه‌ریزی بازی‌های بدون تماشاگر هم با مشکل روبه‌رو هستند و طبیعی است که در برخورد با کرونا همه چیز را به گردن دیگران بیندازند و خودشان راکنار بکشند. هرچند در این ماجرا می‌توان به وضوح ردپای مسائل دیگری را هم دید، اما هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌تواند بی‌برنامگی و سوء‌مدیریت مسئولان فوتبال را بپوشاند.