«هانگژو» و «قونیه» فدای «قطر» نشوند

این روز‌ها و در سروصدای زیاد و بالای جام جهانی و تیم ملی فوتبال گویا فراموش کرده‌ایم که ورزش کشور در سال پیش‌رو با چند رویداد مهم دیگر هم روبه‌روست که باید برای موفقیت در آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد.
در اینکه باید برای حضور قدرتمندانه تیم ملی فوتبال در جام جهانی برنامه‌ریزی درست و هزینه‌کرد مناسب داشته باشیم، هیچ شکی نیست، اما مدیریت فوتبال‌زده ورزش گویا این روز‌ها فرصت بهتری پیدا کرده برای ندیدن بقیه رشته‌ها و صدالبته ندیدن تلاش مدال‌آوران ایران در عرصه‌های جهانی!
ورزش ایران در سال پیش‌رو، دو رویداد بزرگ بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات کشور‌های اسلامی قونیه را در پیش دارد. لازم به ذکر نیست که میدان اول المپیک آسیایی است و تمام قدرت‌های ورزش قاره کهن می‌آیند تا شایستگی‌های خود را ثابت کنند. در این میان ورزش ایران به عنوان یکی از قطب‌های ورزش آسیا باید بتواند از افتخارات و موفقیت‌های کسب شده قبلی خود به بهترین شکل ممکن دفاع و آن‌ها را تکرار کند و این مهم اتفاق نمی‌افتد، مگر با توجه، پشتیبانی و رسیدگی مادی و معنوی ورزشکاران و رشته‌های قهرمان‌پرور و مدال‌آور. در خصوص بازی‌های کشور‌های اسلامی نیز باید یادآور شد که این بازی‌ها را باید هم‌سطح بازی‌های آسیایی بدانیم، چراکه بسیاری از قهرمانان جهان در آن حضور دارند و تازه باید توجه داشت که ورزش کشور جدای از این دو رویداد بزرگ مسابقات قهرمانی جهان و آسیا در رشته‌های مختلف و رقابت‌های کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را هم پیش‌رو دارد.
با این برنامه شلوغ و پرترافیک طبیعی است که اگر نگاه مدیران ورزش بخواهد صرفاً به فوتبال معطوف باشد در پایان سال باید از شکست‌ها و قصور‌ها بیشتر از قبل بنویسیم. مسئولان ورزش ایران به اندازه کافی فوتبال‌زده بوده و هستند و حالا در شور و هیجان مشخص شدن قرعه ایران در جام جهانی چنان حرف می‌زنند که گویی تمام ورزش کشور در فوتبال خلاصه می‌شود. جای تأسف است که عنوان کنیم قهرمانان و رشته‌های مدال‌آور ورزش کشور در شرایط عادی هم با مشکل عدم توجه آقایان روبه‌رو بودند و حالا در هیاهوی کر‌کننده فوتبال، مظلوم‌تر از همیشه باید خود را آماده رویارویی با رقبای قدر آسیایی و جهانی کنند.


لازم است در همین روز‌های آغازین سال جدید به مدیران فوتبال‌زده ورزش کشور یادآور شویم که ورزش در فوتبال خلاصه نمی‌شود. برای داشتن یک ورزش پویا و موفق باید تمام رشته‌ها و قهرمانان را با یک نگاه دید و به همه اهمیت داد. سابقه تاریخی به ما نشان می‌دهد که بسیاری از آقایان مدیر ورزش از همین حالا خود را آماده سفر به قطر کرده‌اند، تنها شانسی که آوردیم این است که جام جهانی در قطر است و به سبب شرایط آب و هوایی در فصل‌های سرد سال برگزار می‌شود و به همین دلیل بازی‌های آسیایی و بازی‌های کشور‌های اسلامی برخلاف همیشه قبل از جام جهانی برگزار خواهند شد تا حداقل آقایان اگر برنامه سفری هم داشته باشند اول برای این بازی‌ها برنامه‌ریزی کنند هرچند سفر جام جهانی برای آن‌ها چیز دیگری است.
در مجموع ورزش کشور سال سختی را پیش‌رو دارد. قهرمانان و مدال‌آوران رشته‌های مختلف برای کسب موفقیت و افتخار به نام ایران نیازمند حمایت و برپایی اردو‌های خوب و استفاده از امکانات مناسب هستند، درست مثل فوتبال که برای حضور در جام جهانی به حمایت و برپایی بازی‌ها و اردو‌های تدارکاتی خوب نیاز دارد و این مهم رخ نمی‌دهد، جز آنکه نگاه فوتبال‌زده مدیران ورزش کشور اصلاح شود.