خفگی تهران

آفتاب یزد- گروه شبکه: تقابل عجیبی است میان مردم و مشکلاتی که هر روز برایشان برنامه‌های تازه رقم می‌زند. مشکلاتی که بعضا قدیمی هستند اما از آنجا که برایشان
راه‌حلی وجود ندارد (البته به زعم مسئولان) هر از گاهی
سر و کله‌شان پیدا می‌شود و مردم را به دردسر می‌اندازند. یکی از
این مشکلات همیشگی که دو روزی است یقه شهر تهران را گرفته و آن را تا آستانه خفگی پیش برده، گرد و غبار است. سنبه گرد و غبار به قدری پر زور است که وضعیت تهران را به اضطرار کشانده است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: «شاخص آلودگی هوای پایتخت روز جمعه روی عدد ۴۱۶ قرار داشت که از لحاظ بهداشتی بسیار خطرناک است». از همین رو از شهروندان درخواست شده است از فعالیت در خارج از منزل خودداری کنند. اما در چنین شرایطی افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و همچنین، سالمندان و کودکان، بیش از دیگر گروه‌های سنی در معرض خطر هستند. به طوری که گفته می‌شود، در چنین شرایط جوی، موارد مرگ‌های زودرس افزایش می‌یابد. از سوی دیگر وضعیت هوای تهران به قدری خطرناک گزارش شده است که اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس تهران در سطح شهر مستقر شده اند. حتی عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درخواست مجازی شدن مدارس را ارائه داده است. تا لحظه تنظیم گزارش هنوز تصمیمی مبنی بر تعطیلی تهران اتخاذ نشده است. اما وضعیت نارنجی تهران و از آنجا که گرد و غبار بنا به گفته سازمان هواشناسی شاید تداوم داشته باشد ممکن است تهران را نیز به تعطیلی بکشاند.


> گرد و خاک ایران از عراق می‌آید
اما یک کارشناس سازمان هواشناسی گفت: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منشاء گرد و خاک در برخی از استان‌های کشور، عراق است. به گزارش مهر، محمد اصغری اظهار داشت: در روزهای قبل اعلام کردیم که چشمه‌های تولید گرد و خاک در شمال عراق و کشورهای سوریه و عربستان همچنان باقی است و متاسفانه استان‌های مرزی را از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، آذربایجان غربی درگیر می‌کند. وی گفت: جریانات غربی در لایه‌های بالایی جو به قدری قوی است که این گرد و خاک را جارو می‌کند و استان‌های همدان، مرکزی، قم، البرز و تهران را تحت تاثیر قرار داده است. اصغری افزود: هر چقدر به سمت شمال غربی پیش می‌رویم این گرد و خاک تضعیف می‌شود. وی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در خاورمیانه به جهت کم بارشی داشته‌ایم این موضوع تکرار خواهد شد و اوج این گرد و خاک از فروردین تا مرداد است و تا موقعی که این چشمه‌ها وجود داشته باشد گرد و خاک نیز خواهد بود. اصغری افزود: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منشاء این گرد و خاک در کشور عراق است که متاسفانه استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، البرز، زنجان، قم، تهران و قزوین را تحت تاثیر قرار داده است. اصغری افزود: با توجه به آلودگی هوا و شاخص آن مردم از حضور در فضای باز خودداری کنند و همچنین با توجه به جریانات جنوبی در سواحل دریای خزر و بادهای جنوبی آتش سوزی در جنگل‌های شمالی مستعد خواهد بود بنابراین مسافران از روشن کردن آتش خودداری کنند تا شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها نباشیم و مسئولان امر نیز این موضوع را درنظر بگیرند.
> واکنش کاربران
اکنون گرد و غبار تهران واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «اقلیم دنیا به خاطر فعالیت‌های بشر در حال تغییر است و این همه آلودگی و دستکاری غیرمسئولانه در طبیعت که ما و بقیه انجام میدهیم پیامدهایی دارد که این هم یکی از موارد است... ترکیه یک سد می‌سازد و در تهران ما خطر خفگی داریم».
کاربر دیگری نوشته است: «زیاده خواهی همسایگان و کم آبی حاصلش میشه گرد و غبار در ایران».
دیگری نوشت: «حاصل تصمیمات اشتباه زیست محیطی و حاکمیتی و... باعث این همه گرد و خاک و غبار شده که الان داره تو چشم همه فرو میره. یه زمانی فکر میکردن این گرد و خاک فقط برای استانهای مرزی و غربیه ولی اینقدر بیخیال شدن که مطمئنا از این بدتر هم میشه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «در تهران حتی با ماسک هم از خونه بیرون نرید. وضعیت گرد و غبار خیلی بده».
کاربران دیگر نوشته اند: «دنیا از وقتی که ما به دنیا اومدیم سر شوخی رو باز کرد؛ از جنگ و تحریم گرفته تا خشکسالی و ابرتورم و حالا این گرد و غبار خفقان‌آور»، «سیاست‌های جاه‌طلبانه آبی ترکیه، مدیریت نادرست منابع آب و خاک در ایران، شرایط سیاسی و حاکمیتی در عراق و سوریه که منجر به‌عدم مدیریت درست منابع آبی و خاکی شده و تغییرات اقلیمی مهمترین دلایل گرد و غبار در منطقه هستند»، «شاخص آلودگی هوای تهران ۵۰۰ppm! منشاء این گرد و غبار عراق است!
این یعنی توی این سال‌ها هیچ عزم و اراده ملی برای آلودگی هوا وجود نداشته. پاشیدن ریگ راهکاری است علمی که انگار دولت‌ها اصلا بهش اعتقادی ندارن».