انتصاب و اعتراض

زهره صفاری/ چانه‌زنی نمایندگان پارلمان پاکستان برای انتخاب جانشین «عمران خان» در حالی «شهباز شریف» رهبر احزاب اپوزیسیون را در جایگاه بیست و سومین نخست وزیر این کشور نشاند که در آستانه این نشست، هزاران نفر از هواداران دولت قبل در بیش از 40 مسیر در شهرهای مختلف، رأی عدم اعتماد پارلمان به رئیس دولت پیشین را محکوم کرده و بازگشت «خان» را فریاد زدند.
به گزارش سایت شبکه خبری «جئو»، اعتراض‌ها به فرایند انتخاب نخست وزیر جدید که از همان ابتدای جلسه با توجه به اجماع اپوزیسیون و شکاف میان نمایندگان حامی «خان»، «شهباز شریف» را به عنوان بخت اصلی نشان می‌‌داد، در داخل پارلمان نیز در حضور «عمران خان» با موج استعفای اعتراضی نمایندگان حزب حامی او و دست آخر خروج معاون رئیس  پارلمان ادامه یافت. با این حال بایکوت انتخابات از سوی نمایندگان حامی «عمران خان» فضا را بیشتر به سود رقیب کرد و رأی‌گیری در شرایطی که «شهباز شریف» تنها کاندیدای باقیمانده بود، برگزار و برادر کوچک‌تر «نواز شریف»، سیاستمدار سابق پاکستانی با کسب 174 رأی رئیس دولت جدید این کشور شد.
این حواشی در حالی بود که به گفته منابع معتبر، اطمینان از به نتیجه رسیدن نشست، سبب شده بود مقدمات مراسم سوگند نخست وزیر جدید نیز برای دیروز، ساعاتی پس از رأی‌گیری در کاخ ریاست جمهوری مهیا شود. با این حال نشست دیروز پارلمان از آنجا که نخستین جلسه «عمران خان» پس از برکناری از سمتش بود اهمیت داشت و جالب‌تر اینکه او برای حضور در این جلسه زودتر از بقیه وارد پارلمان شده بود.
اعتراض نافرجام به «شهباز شریف»


رئیس پارلمان پاکستان در شرایطی در آغازین ساعات دیروز، درخواست نامزدی «شهباز شریف» و «شاه محمود قریشی» را پذیرفت که اعضای حزب «عمران خان»، به معرفی رهبر اپوزیسیون‌ها به عنوان کاندیدای نخست وزیری معترض بودند چراکه او را نخستین  فردی در جهان می‌‌دانستند که با محکومیت در پرونده فساد، به قید وثیقه آزاد است و برای نشستن بر کرسی نخست وزیری رقابت می‌‌کند. با این حال رئیس پارلمان با رد اعتراضات، جلسه رأی‌گیری را از ساعت 2 به وقت محلی آغاز کرد.
مهر ابطال دیوان عالی
دردسرهای عمران خان پس از حکم دیوان عالی به غیرقانونی بودن فرایند انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام آغاز شد و به رغم تلاش‌های حزب متبوع او برای تغییر شرایط، نشست پارلمان برگزار و عمران خان به عنوان نخستین نخست وزیر با رأی عدم اعتماد کرسی قدرت را از دست داد. اما به نظر می‌‌رسد این آغاز کار او در دادگاه عالی باشد چراکه قضات این دیوان ساعاتی پیش از جلسه دیروز پارلمان، هم درخواست اپوزیسیون برای قرار گرفتن نام عمران خان و وزرایش در فهرست افراد تحت نظارت و هم تشکیل کمیته برای تحقیق درباره نامه تهدیدآمیز مورد ادعای نخست وزیر سابق را رد کردند.
این در حالی است که عمران خان مبدأ این نامه را یکی از دفاتر کارگزاری امریکا در جنوب و مرکز آسیا عنوان کرده بود که در مسیر توطئه «مداخله خارجی» برای برکناری او ارسال شده بود.
مأموریت دشوار دولت جدید
هزاران نفر از هواداران عمران خان در حالی به دعوت او برای تظاهرات در خیابان‌ها پاسخ دادند که شامگاه یکشنبه تنها در برخی نقاط شمار تجمع کنندگان به 200 هزار نفر می‌‌رسید و بسیاری از آنها نیز جوانان بودند. موج حمایت‌ها از عمران خان که چشم‌انداز دشواری را پیش روی دولت جدید قرار داده و تا مقابل خانه «نواز شریف» در لندن نیز کشیده شده بود، تا حدی بود که «خان» در پیامی توئیتری از هوادارانش قدردانی و حجم اعتراضات در داخل و خارج را نشانه نارضایتی از مداخلات خارجی دانست.
در این میان به باور ناظران گرچه دولت جدید پاکستان به رهبری رهبر اپوزیسیون‌ها، مورد استقبال امریکا قرار خواهد گرفت و با کمک‌های واشنگتن اندکی از بحران مالی فعلی‌اش را پشت سر خواهد گذاشت اما در عین حال روزهای سختی پیش رو خواهد داشت. «میشل کوگلمان»، معاون بخش برنامه آسیا در مرکز ویلسون واشنگتن معتقد است: «شکست «خان»، پاکستان را در شرایط سخت حزبی و دوقطبی قرار خواهد داد. چراکه عمران خان نه تنها از رقابت‌های حزبی حمایت می‌‌کند که نفوذ بسیاری بر فرمانده ارتش و دفتر وزارت خارجی دارد. بنابراین زمان خواهد برد تا این کشور بتواند قطعات در هم ریخته پازل سیاسی‌اش را کنار هم بگذارد.» اما در این میان «شهباز شریف» در شروع کارش دلخوش به حمایت‌های خارجی، امید زیادی به تحول اقتصادی دارد. او دیروز پس از کسب عنوان نخست وزیری، خطاب به مردم پاکستان گفت: «امروز روزی تاریخی است و مطمئنم تحولات اقتصادی، شادی را به مردم باز می‌گرداند و روپیه ارزش خود را باز خواهد یافت. در این میان عمران خان شاهد تحولی خواهد بود که همواره غیرممکن می‌‌دانست.»