تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره کارشکنی امریکایی‌ها در روند احیای برجام تأکید کرد که هر آنچه تحت عنوان فشار حداکثری علیه ایران اعمال شده است باید برداشته شود و در صورتی که امریکا تصمیم خود را در پاسخ به ابتکار‌های ایران اعلام کند، ایران آماده بازگشت به وین است. به گزارش «جوان»، سعید خطیب‌زاده دیروز در جریان نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی، به سؤالات متعددی درباره روند احیای توافق هسته‌ای و زیاده‌خواهی‌های امریکا پاسخ داد. موضوعی که این روز‌ها به یکی از محور‌های جریان‌سازی رسانه‌های غربی تبدیل شده است، یعنی اظهارات مقامات امریکایی درباره خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تحریم‌های امریکا نیز یکی از مهم‌ترین سوالات بود. خطیب زاده تصریح کرد: «آنچه باقی مانده، بیش از یک موضوع بین ما و امریکا است و محوریت آن هم این است که تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته و انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام لحاظ شود. تا آن روز منتظر تصمیم واشنگتن و کاخ سفید می‌مانیم. اینکه بایدن امروز یا فردا می‌خواهد تصمیم بگیرد و اینکه چرا چند ماه با تاخیر به وین آمده و ماه‌ها تصمیمات سیاسی را به عقب انداخته چیزی است که امریکا باید به تاریخ جواب دهد. ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می‌کنیم و از آن هم کوتاه نمی‌آییم.»
‌خبرنگار شبکه امریکایی سی. ان. ان درباره اظهارات اروپایی‌ها در خصوص سپاه پاسداران و اینکه از خروج سپاه از فهرست تروریستی از آغاز در برجام نبوده و ایران چرا در این زمینه پافشاری می‌کند، از خطیب‌زاده پرسید. سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: «نمی‌دانم از کدام اروپایی‌ها صحبت می‌کنید و نمی‌دانم منابع سی. ان. ان چه کسانی هستند. جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که منافع خود را به دقت تشخیص می‌دهد. ما اعلام کردیم تمامی پایه‌های مقوم منفعت و انتفاع ملت ایران از رفع تحریم‌ها باید لحاظ شود و تمامی اجزای فشار حداکثری که امریکا اعمال کرده برای اینکه انتفاع اقتصادی ایران از بین برود و فشار حداکثری ادامه یابد باید برداشته شود. آن‌هایی که آگاهانه این‌ها را گذاشتند برای همین امروز این‌ها را تعبیه کردند و موضع و منطق و استدلالات ما کاملاً روشن و مشخص است و ما باید به روزی برگردیم که آن روز انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام در برجام مکتوب لحاظ شود.»
برجام فراتر از NPT بود
خطیب‌زاده درباره توسعه غنی‌سازی نیز گفت: «ما عضو ان. پی. تی و پادمان هستیم و تمامی مقررات پادمان را با دقت رعایت کردیم. در چارچوب پادمان و نیازهای‌مان براساس اعلام قبلی هر کاری که نیاز داشته باشیم، انجام می‌دهیم. فراموش نکنید برجام فراتر از ان. پی. تی بود. آنچه امروز تعلیق شده اجرای برجام است، ولی ما به عنوان عضو مسئول ان. پی. تی مسئولانه تا به امروز رفتار کردیم.»‌وی البته یک بار دیگر یادآور شد که مذاکرات تا ابد ادامه نخواهد داشت و گفت: «آنچه بین ما و اروپا گفتگو شده، نهایی شده است. بین ما و ۱+۴ و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، نکته‌ای باقی نمانده و آنچه هست تصمیمات واشنگتن است که از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال انتقال است. ابتکارات آخر خود را فرستادیم و به محض اینکه ایران و ۱+۴ پاسخ مناسبی دریافت کنند، قطعا همه عازم وین خواهیم بود.»


قطعنامه ۲۲۳۱ الزام‌آور است
خطیب‌زاده درباره دورنمای نتیجه مذاکرات نیز گفت: «البته نمی‌شود درباره نتیجه آنچه در جریان است با سرعت قضاوت کرد. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف امریکایی نشان دهد که اراده قطعی برای بازگشتش به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. متأسفانه امریکا انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری که مخالفان اولیه توافق هسته‌ای در این فشار‌ها اعمال کردند را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.»‌وی با تأکید مجدد بر تلاش امریکا برای جلوگیری از بهره مندی ایران از منافع برجام گفت: «منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و در همین چارچوب حرکت می‌کنیم. نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم. چون امریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر برسیم حتما فردا عازم وین خواهیم بود.» خطیب‌زاده تصریح کرد: «قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه الزام آور بین‌المللی است و براساس نگاه حقوقی برجام را به عنوان سند الزام‌آور معرفی کرده است و امریکا گردنکشانه با این‌که عضو دائم شورای امنیت است آن را نقض کرده و مدام نقض می‌کند. برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیاست. اگر قرار بود درباره منطقه و دیگر موضوعات مذاکره کنیم مذاکرات اینقدر با دقت جلو نمی‌رفت.» اگر چه خطیب‌زاده در نشست دیروز از توضیح صریح درباره آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران خودداری کرد، اما در پاسخ به خبرگزاری فارس، خبری درباره آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران را تأیید کرد و گفت که به‌زودی بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود و هیئتی عالی‌رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران سفر می‌کند.
لزوم توجه به مدیریت آب‌های مرزی
سعید خطیب‌زاده در بخش دیگری از نشست دیروز در پاسخ به خبرنگار «جوان»، در خصوص دیپلماسی محیط زیستی وزارت خارجه پاسخ داد و به صورت ویژه درباره منشأ ریزگرد‌ها وسدسازی‌های ترکیه که می‌تواند بحران محیط زیستی در منطقه را تشدید کند گفت: «نهاد‌های تخصصی باید در خصوص منشأ این ریزگرد‌ها نظر قطعی بدهند. باید حواسمان باشد دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارد. این بدان معنا نیست که ما صرفاً به سدسازی‌های زیاد ترکیه در مجرای ورودی آب‌ها در دجله توجه کنیم. همانطور که قبلاً گفتم باید گفت‎وگو‌های جدی بین کشور‌های منطقه انجام شود، باید مدیریت مشترک آب‌های مرزی در این مناطق داشته باشیم، این‌ها میراث همه ما در این منطقه هست، صرف مرز‌های جغرافیایی نمی‌تواند تعیین‌کننده مدیریت آن‌ها باشد.»‌این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: «حجم بسیار زیاد آبریز رودی مثل دجله در داخل خود عراق هست، خشک شدن هور‌های جنوب عراق برای امروز و دیروز نیست و به تصمیمات سیاسی دولت صدام حسین باز می‌گردد و مدیریت کنترلی گسترده‌ای که بر روی دجله در داخل خود عراق انجام می‌شود و این سبب خشک شدن بسیاری از نقاط و متضرر شدن کشور‌های منطقه شده است.»‌موضوع حق آبه ایران از منابع آبی افغانستان و ترکیه دیگر دغدغه خبرنگاران بود که خطیب زاده به آن اینطور پاسخ داد: «بین ما و افغانستان یک قرارداد روشن مشخص وجود دارد. متأسفانه هیئت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان موفق نشده به مسئولیت خود عمل کند و این بسیار جای تأسف و نگرانی دارد و کمیساریای عالی آب و هیئت‌ها با هم صحبت می‌کنند و این به عنوان رفتار‌های غیر مسئولانه ضبط و مشخص شده است.»‌وی یادآور شد: «در باب کشور‌های دیگر از جمله ترکیه هم در سفر‌های مختلف توافق شده که در خصوص این موضوعات به صورت دوجانبه در چارچوب حسن همسایگی و همجواری مراوداتی داشته باشیم.»