آرین احمدی محلی برای جولان بی مجوزهای بی تخصص

این روزها کمتر کسی را می‌بینید که از شبکه‌های اجتماعی، علی‌الخصوص اینستاگرام استفاده نکند. اینستاگرام فارغ از هم‌رسانی عکس و ویدئوکلیپ و فضایی برای سرگرمی و به اشتراک گذاشتن اظهار نظرهای شخصی و غیره، این روزها تبدیل به یکی از مهم‌ترین فضاهای تبلیغ کسب و کار و اشتغال شده و تعداد زیادی از کاربرانش توسط آن کسب و کار خود را تبلیغ و از آن کسب درآمد می‌کنند؛ درآمدی که در بعضی از موارد در ماه به یک میلیارد تومان و حتی بالاتر هم می رسد! همین مسئله باعث شده عده‌ای راغب به فعالیت بیشتر در این شبکه اجتماعی بشوند و با سودای کسب درآمد میلیاردی به هر طریقی اقدام به جذب مخاطب کنند.
تخصص‌هایی همچون روان‌شناسی، مدیریت کسب و کار، رژیم غذایی، مربی بدن‌سازی و غیره از پر مخاطب‌ترین مشاغلی هستند که پتانسیل آن را دارند که از فضای اینستاگرام درآمدهای بالا داشته باشند. اما در این میان عده‌ای بدون داشتن هیچگونه مدرک تحصیلی، تخصص و مجوزهای لازم، خود را به دروغ متخصص این رشته‌ها معرفی کرده و با درست کردن ویدئو کلیپ‌های پر زرق و برق و تبلیغ فراوان اقدام به جذب مخاطب و کسب درآمد میلیاردی از آنها می کنند. حتی بعضا مشاهده شده که ویدئو کلیپ‌های این افراد بی تخصص درمشاغل ذکر شده به عنوان مرجع تخصصی برای مخاطبان اینستاگرام مورد استفاده قرار می گیرد در خیلی از مواقع ، مخاطبان حاضر می‌شوند هزینه‌های کلان بابت مشاوره به این افراد بی تخصص بپردازند.
در این رابطه متاسفانه فارغ از هزینه‌های فراوان، با مشاوره‌های اشتباهی که می‌گیرند دچار مشکلات عدیده‌ای در زندگی خود می‌شوند که خیلی اوقات جبران ناپذیر هستند.این افراد بی تخصص برای باورپذیری بیشتر مخاطبان خود، از حربه‌هایی همچون نشان دادن زندگی ،خانه و ماشین لوکس خود ،گفتن جملات عامه‌پسند و ذکر مثال از نمونه‌های موفق دروغینی که از مشاوره با آنها به موفقیت رسیده‌اند نیز استفاده می‌کنند.
نکته مهم اینجاست که هر روز هم به تعداد این افراد بی‌تخصص در شبکه اجتماعی اینستاگرام افزوده می‌شود و متاسفانه در خیلی از مواقع مشاهده شده فضای کسب و کار متخصصان واقعی این مشاغل را هم تحت تاثیر خود قرار داده و باعث رکود کسب و کار آن‌ها شده است. همین مساله باعث بروز نارضایتی‌های فراوان صنفی و همچنین شکایت‌های فراوان کاربران آسیب دیده ازاین شرایط شده است. گویی زمان آن فرا رسیده که اقدامی اساسی برای سازمان‌دهی مشاغل و تخصص‌ها در این فضای مجازی صورت بگیرد و با متخلفین در این حوزه‌ها برخورد قاطع صورت بگیرد. با این حال سوال اساسی این است تا امروز چه اقدامات موثری توسط نهادها و مراکز نظارتی در این خصوص صورت گرفته است؟ اقداماتی همچون راستی‌آزمایی مدارک دانشگاهی و نظارت به همایش‌های تخصصی حضوری و آنلاین و غیره.
ناگفته نماند در بعضی از موارد هم مشاهده شده است همین افراد سود جوی بی‌تخصص اقدام به تاسیس دفاتر و مراکز تخصصی با مجوز و تابلو رسمی کرده‌اند که انتظار می رود با رسیدگی نهادهای نظارتی ، هر چه سریع‌تر با متخلفین این حوزه برخورد قاطع شود، تا مردم با خیالی آسوده و مطمئن بتوانند از این خدمات تخصصی بهره لازم را ببرند. همچنین از آسیب‌های فرهنگی این مساله نیز نمی‌توان به سادگی گذشت که باید به طور اختصاصی به آن پرداخته و آسیب شناسی کرد.
سایر اخبار این روزنامه
احداث پتروشیمی متوقف شده است ماراتن پتروشیمی و محیط زیست در میانکاله آرین احمدی محلی برای جولان بی مجوزهای بی تخصص گره مذاکرات در زیاده خواهی‌های آمریکا است رمزگشایی از وجود یک پیش‌نویس چرا نمایش‌هایی که مجوز گرفته‌اند در میانه اجرا باز هم باید به بازبینی بروند؟ داستان تکراری مجوزهای بی‌اعتبار افزایش قیمت دارو غیرمعمول نیست افزایش قیمت چراغ خاموش برخی اقلام دارویی مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی بررسی کرد آیا یک موج تورمی سهمگین در راه است؟ معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد می‌خواهیم نخبگان نسبت به عملکرد قوه قضاییه اظهار نظر کنند « ابتکار» دلایل به وجود آمدن مافیاها در اقتصاد و راه مقابله با آن را بررسی کرد رئیسی دستور داد شناسایی پشت پرده گرانی ها افغان‌ها در حمایت از همبستگی ملت‌های ایران و افغانستان دست به تجمع زدند گلباران سفارت ایران در کابل معاون پارلمانی رئیس جمهوری برنامه هفتم توسعه به سرنوشت برنامه ششم مبتلا نمی‌شود ماجرای فوتبال در مشهد و چند نکته آمریکا ۷۵۰ میلیون دلار دیگر تسلیحات به اوکراین می‌ده قدردانی رئیس‌ جمهوری آذربایجان از کمک ایران به منطقه نخجوان