ماجرای فوتبال در مشهد و چند نکته

سیف الرضا شهابی - آغاز سال ۱۴۰۱ و جشن‌های نوروز و سرگروه تیم فوتبال ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌توانست در شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی و...که کشور ما با آن مواجه است سبب شادی و خوشحالی نسبی در بین مردم ایران بشود و بخشی از مشکلات و نارسایی‌های موجود را در بوته فراموشی قرار بدهد؛ حرکتی نا سنجیده عاملی شد برای افزایش تکدر خاطر مردم ایران و خصوصا دوستداران ورزش در روزهای جشن سال جدید.
بانوانی که با شوق و اشتیاق فراوان بلیط ورود به استادیوم امام رضا در مشهد را برای تماشای مسابقه ایران و لبنان خریداری کردند به بهانه‌های واهی ؟! از ورود آنان به استادیوم جلوگیری شد و نا صواب تر اینکه در روزهای نوروز با اسپری، فلفل با خانم ها برخورد کردند و شیرینی نوروز را به کام مردم سوزناک کردند.
در حاشیه این حادثه دردناک که حتی به ظاهر سبب عکس العمل مسئولین کشور نظیر هیات دولت و رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی و...شده لازم است چند نکته اشاره شود.
۱- در گذشته و هر زمان پدیده ای جدید وارد کشور می شد به بهانه حفظ اسلام ، مخالفت ها شروع می شد ولی بعد از چند صباحی مخالفت‌ها کاهش پیدا کرد و از بین رفت و استفاده از آن تقریبا بلامانع می‌شد برای مثال: از ماجرای مخالفت با دیش‌های ماهواره و معدوم کردن آنها زمان طولانی نمی‌گذرد خوشبختانه این نسل شاهد ورود به پشت بام‌ها هستند و فراموش نکردند و به تدریج به وضع فعلی در آمد و ممانعتی صورت نمی گیرد احتمال اینکه ورود بانوان به استادیوم های ورزشی به سرنوشت مورد فوق و موارد مشابه ختم شود دور از ذهن و انتظار نیست ولی چرا از تجربیات گذشته درس گرفته نمی شود ؟


۲- اگر ورود بانوان محترم به استادیوم ها برخلاف شرع مبین و گناه است چرا در چند مورد در قبل اجازه ورود به بانوان داده شد ؟ و گناه موارد قبلی بر عهده چه کسی است ؟ چنانچه در آینده تحت فشار افکار عمومی و سازمان های بین المللی مسئولین را مجبور کنند اجازه ورود به بانوان داده شود چه کسی گناه آن را بر عهده خواهد گرفت ؟
۳- تعداد کثیری از خانم ها در پشت در استادیوم با بلیط های خریداری شده حاضر شدند در حالی که بعضی از مسئولین مربوطه مدعیند فقط به ۹ نفر از خانم ها بلیط فروختند :
اولا – اگر ادعای مسئولان پذیرفتنی باشد به این ۹ نفر به چه دلیل و با اجازه از چه شخصی فروخته شد اگر قرار بر فروش نبود چرا به این تعداد از خانم ها فروخته شد ؟
ثانیا – اینکه مسئولان مدعیند بلیط هائی که خانم ها خرید کردند جعلی یا تقلبی است و از راه‌های غیرقانونی خرید نمودند‌! اگر این ادعا هم قبول شود ! از کجا مشخص است آقایان با بلیط های جعلی و تقلبی وارد استادیوم نشدند . اظهارات جعلی بودن بلیط ها، حکایت از درهم ریختگی در مدیریت ورزشی کشور است !
مسئولان کشوری با چنین اظهارات، شانیت خودشان را بیشتر کاهش می دهند
آیا قابل باور است برای مسابقه مهمی که زیر نظر فیفا و اف.ای .سی برگزار می شود این تعداد بلیط جعلی و آن هم به بانوان به فروش برسد و قبل از مسابقه جعلی بودن اعلام نشود ؟ !! این دسته از مسئولین برای فرار از کارهای ناشایستی که انجام دادند با اظهاراتشان اعتبار دولت را به سخره می گیرند.
۴ - مسئولان فدراسیون فوتبال که در ماه‌های اخیر این فدراسیون دچار آشفتگی مدیریتی است برای فرار از عملکردشان، اظهار کردند: از خانم‌ها دعوت نشده!! اگر از زشتی این اظهارات غیر منطقی عبور شود سئوالات زیر مطرح می شود : آیا برای آقایانی که به استادیوم رفتند دعوت نامه ارسال شده ؟ دفعات قبل که خانم های شرکت کردند دعوت نامه برایشان ارسال شده بود؟ در هیچ جای دنیا برای مراسمات عمومی که با فروش بلیط همراه است دعوت نامه ارسال نمی شود ! از این ها گذشته ، برای آن ۹ خانم دعوتنامه رفته بود ؟!
۵- انشاالله در آینده بیماری کووید ۱۹ بطور کامل کنترل خواهد شد و بسیاری از امور به گذشته بر خواهد گشت در آن زمان مسئولین کشور برای ممانعت از ورود بانوان چه بهانه ای خواهند تراشید ؟ و این در حالی است
اولا – کرونا برای ورود مردان به استادیوم خطر آفرین نیست و برای خانم ها خطر دارد ؟
ثانیا – در خیابان ها و همه جا مردان و زنان بطور فشرده در حال عبور و خرید هستند و این فشردگی خطری ایجاد نمی کند ؟
ثالثا – اکنون که مسئولان آموزشی کشور اصرار دارند کرونا کنترل شد و از چهاردهم فروردین تمام مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شد آیا برای بچه های دبستان کرونا خطر ندارد؟ ولی برای خانم‌ها بزرگسال در استادیوم‌ها خطر دارد ؟
۶- یکی از بهانه‌ها، برای جلوگیری از ورود بانوان، آماده نشدن زیر ساخت ها است .مشخص نیست این زیرساخت‌ها چیست ؟ و چند دهه دیگر آماده خواهد شد؟
۷- کلام آخر که می توان طنز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ تلقی کرد اظهارات وزیر محترم خارجه ایران در دیدار با وزیر خارجه افغانستان در اجلاس چین است که توصیه کرده: احترام بانوان را نگه دارند!!
سایر اخبار این روزنامه
احداث پتروشیمی متوقف شده است ماراتن پتروشیمی و محیط زیست در میانکاله آرین احمدی محلی برای جولان بی مجوزهای بی تخصص گره مذاکرات در زیاده خواهی‌های آمریکا است رمزگشایی از وجود یک پیش‌نویس چرا نمایش‌هایی که مجوز گرفته‌اند در میانه اجرا باز هم باید به بازبینی بروند؟ داستان تکراری مجوزهای بی‌اعتبار افزایش قیمت دارو غیرمعمول نیست افزایش قیمت چراغ خاموش برخی اقلام دارویی مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی بررسی کرد آیا یک موج تورمی سهمگین در راه است؟ معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد می‌خواهیم نخبگان نسبت به عملکرد قوه قضاییه اظهار نظر کنند « ابتکار» دلایل به وجود آمدن مافیاها در اقتصاد و راه مقابله با آن را بررسی کرد رئیسی دستور داد شناسایی پشت پرده گرانی ها افغان‌ها در حمایت از همبستگی ملت‌های ایران و افغانستان دست به تجمع زدند گلباران سفارت ایران در کابل معاون پارلمانی رئیس جمهوری برنامه هفتم توسعه به سرنوشت برنامه ششم مبتلا نمی‌شود ماجرای فوتبال در مشهد و چند نکته آمریکا ۷۵۰ میلیون دلار دیگر تسلیحات به اوکراین می‌ده قدردانی رئیس‌ جمهوری آذربایجان از کمک ایران به منطقه نخجوان