جنگ مقاومت جواب جنایات تل‌آویو

با وجود خط و نشان‌های صهیونیست‌ها مبنی بر اجرای برنامه قربانی در مسجدالاقصی، فلسطینیان دیروز برای اقامه نماز جمعه وارد مسجدالاقصی شدند که یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران را به دنبال داشت. گروه‌های مقاومت در هشداری شدید، بر ادامه مقابله با دشمن صهیونیستی تأکید کرده‌اند.
در روز‌های گذشته حساسیت‌ها درباره برنامه صهیونیست‌ها برای انجام مراسم دینی در مسجدالاقصی شدت گرفته بود. این موضع‌گیری به ویژه پس از آن تشدید شد که منابعی در رژیم صهیونیستی چندین بار اعلام کردند که آن‌ها روز جمعه قصد دارند به مناسبت عید یهودی پسح در مسجدالاقصی مراسم قربانی داشته باشند. اگرچه دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه روز چهار شنبه گمانه‌زنی‌ها را در مورد اینکه یهودیان درصدد قربانی کردن در داخل مسجدالاقصی هستند، رد کرد، اما گروهک‌ها و سازمان‌های تندرو یهودی موسوم به جماعات هیکل به صراحت گفتند که با وجود تهدید‌های جنبش حماس، برای قربانی به مسجدالاقصی می‌روند. از طرف دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کرانه باختری و گذرگاه‌های نوار غزه به دلیل عید پسح یهودیان از شامگاه دیروز به مدت ۳۲ ساعت بسته می‌شود و امروز نیز گذرگاه الجلمه و ام‌الریحان برای ورود فلسطینی‌های ساکن جنین بازگشایی می‌شود. همچنین، ورود نمازگزاران فلسطینی ساکن کرانه باختری برای نماز جمعه به مسجدالاقصی ممنوع و اعلام شد که مردان ۴۰ تا ۵۰ ساله هم باید مجوز ورود داشته باشند. به‌رغم همه این موضع‌گیری‌ها، هزاران فلسطینی سحرگاه روز جمعه برای اقامه نماز در دومین جمعه ماه مبارک رمضان وارد مسجدالاقصی شدند. صبح جمعه به دنبال حمله صهیونیست‌ها، درگیری‌های شدیدی در داخل مسجدالاقصی رخ داد. این نیرو‌ها به سمت نمازگزاران بمب آتش‌زا پرتاب کردند که به زخمی شدن شماری از آن‌ها منجر شد. با شدت گرفتن ناآرامی‌ها، نیرو‌های رژیم صهیونیستی پس از دستگیری ده‌ها فلسطینی در مسجدالاقصی، نمازگزاران را وادار به خروج از مسجد کردند. عمر الکسوانی، مدیر مسجدالاقصی اعلام کرد که اشغالگران، صد‌ها فلسطینی را دستگیر کرده‌اند. پلیس رژیم صهیونیستی نیز این امر را تأیید می‌کند. خبرنگار المیادین حین درگیری‌ها گزارش داد که نیرو‌های رژیم صهیونیستی کماکان به دستگیری جوانان فلسطینی در اطراف مسجدالاقصی ادامه می‌دهند. هلال احمر فلسطین تا بعدازظهر جمعه، شمار زخمی‌های ناشی از حمله اشغالگران به مسجدالاقصی را بیش از ۱۵۰ نفر اعلام کرد. فخری ابودیاب از فعالان فلسطینی با اعلام اینکه مهاجمان به سمت نمازگزاران بمب صوتی و آتش‌زا و گلوله پلاستیکی پرتاب کردند، گفت که نیرو‌های اسرائیلی یک عکاس و پنج نگهبان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در دو روز گذشته، ناآرامی‌ها فقط به محوطه مسجدالاقصی محدود نشد. در پی درگیری‌های روز پنج شنبه در شمال غرب جنین، شماری شهید و زخمی شدند. همچنین روز جمعه دو جوان و یک نوجوان فلسطینی در جریان یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری به شهادت رسیدند. منابع عبری بعدازظهر جمعه از عملیات استشهادی در حیفا خبر دادند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که یک دختر پانزده‌ساله فلسطینی با سلاح سرد به یکی از ساکنان اراضی اشغالی حمله و او را مجروح کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی این دختر را دستگیر کرد.
صف واحد مقاومت در برابر اشغالگران


حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، تل‌آویو را مسئول تبعات ادامه عملیات قتل ملت فلسطین و نقض مقدسات دانست. وی از جامعه بین‌المللی به ویژه شورای امنیت خواست وارد عمل شوند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جبنش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش تحولات امروز اعلام کرد: «در برابر یاغی‌گری صهیونیست‌ها و یورش به مسجدالاقصای شریف تنها دو گزینه وجود دارد یا اشغالگری، ستمگری و قربانی کردن در مسجدالاقصی یا نگهبانی و تثبیت اسلامی بودن قدس و مسجدالاقصی.» هنیه ادامه داد: «این ما ملت فلسطین و امت اسلامی هستیم که تصمیم می‌گیریم و تصمیم ما این است که به هر بهایی که شده، از مسجدالاقصای شریف دفاع و محافظت کنیم.» وی اضافه کرد: «مهاجمان در قدس و اقصای ما جایی ندارند و هر چقدر هم طول بکشد، ما در نبرد اراده و هویت پیروز خواهیم شد.» فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس نیز روز جمعه ضمن ستایش مقابله ساکنان قدس با اشغالگران گفت: «مردم ما در قدس در نبرد الاقصی تنها نیستند بلکه همه ملت فلسطین و مقاومت و امت آزاده با آن‌ها هستند.» وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه رخداد‌های دیروز در مسجدالاقصی قصد حقیقی اشغالگران را نشان می‌دهد، اظهارات بنت و اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم درباره حفظ وضعیت موجود را دروغ خواند. همچنین جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن به این نتیجه خواهد رسید این آتشی که با کینه کور خود آن را روشن کرده است، گریبانگیر خودشان خواهد شد.» جهاد اسلامی اضافه کرد: «تعرض به نمازگزاران در مسجدالاقصی یک جنایت و تجاوز است و [رژیم]اشغالگر کاملاً مسئول این جنایت و پیامد‌های ناشی از این تعرض‌هاست.» محمد الحرازین از رهبران جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: «فلسطینی‌ها این را که اشغالگران با زندگی فرزندان آن‌ها بازی کنند و مقدسات را مورد هتاکی قرار دهند، نمی‌پذیرند. مقاومت صف واحدی را در برابر دشمن صهیونیست و تروریسم آن تشکیل خواهد داد.» این رهبر جهاد اسلامی هشدار داد که اگر حملات صهیونیست‌ها متوقف نشود امکان شعله‌ور شدن اوضاع مجدداً وجود دارد. صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد که گروه‌های مقاومت فلسطین به طرف‌های واسطه اعلام کرده‌اند که هرگونه تعدی و دست‌درازی اشغالگران اسرائیلی به مسجدالاقصی موجب انفجار اوضاع نه تنها در فلسطین، بلکه در کل منطقه و جهان خواهد شد. العاروری تصریح کرد: «ما گول وعده‌های دشمن را نمی‌خوریم و به قدرت و آمادگی ملت برای دفاع از مسجدالاقصی با تمامی داشته‌های خود ایمان داریم.»
نتیجه ضعف کشور‌های اسلامی در عادی‌سازی
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز ضمن محکومیت شدید تعرض بی‌شرمانه صهیونیست‌ها در ماه مبارک رمضان به اماکن مقدس فلسطین و یورش به روزه‌داران و نمازگزاران در مسجدالاقصی گفت: «این جنایات که نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است، بیش از پیش نشان می‌دهد که خیانت برخی سران کشور‌های اسلامی در عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی صهیونیستی، به عادی‌سازی رفتار‌های این رژیم ذاتا خون‌ریز و بحران‌آفرین نمی‌انجامد. بلکه بر عکس، اقدامات ددمنشانه این رژیم در قبال فلسطینیان به دلیل پشت کردن برخی سران کشور‌های اسلامی و عربی به آرمان فلسطین افزایش یافته تا حدی که شاهد خشونت افسارگسیخته این رژیم آپارتاید و نژادپرست هستیم.» سخنگوی وزارت امور خارجه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به حمایت از مردم فلسطین و جلوگیری از تداوم جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین فراخواند و به تل‌آویو درباره پیامد‌های اقدامات کنونی هشدار داد. وزارت امور خارجه چین در واکنش به تحولات اخیر در اراضی اشغالی ضمن فراخواند طرفین به خویشتنداری اعلام کرد: «پکن درباره تلفات غیرنظامیانی در پی تشدید جنگ فلسطینیان واسرائیلی‌ها بسیار نگران است» وزارت امور خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای یورش پلیس و نیرو‌های ویژه رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و تعرض به نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرد.
بازی ترکیه در زمین صهیونیست‌ها
در بحبوحه تنش در اراضی اشغالی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از تمایل و امادگی کشورش برای تقویت و توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه با صهیونیست‌ها سخن گفت. وی گفت: «ما از اسرائیل انتظار داریم برای داشتن یک رابطه پایدار به قوانین بین‌المللی در رابطه با مسئله فلسطین احترام بگذارد.» وی خاطرنشان کرد که آنکارا خواهان توسعه همکاری‌ها با تل‌آویو در زمینه‌های انرژی، تجارت، سرمایه‌گذاری، علم و فناوری، کشاورزی و امنیت غذایی است.
عومِر بارلِو، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به این درگیری‌ها گفت: «ما هیچ علاقه‌ای نداریم که کوه معبد (حرم شریف) به مرکز خشونتی تبدیل شود که به مسلمانان و یهودیان آسیب برسد.» عوفر گندلمان، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز تهدید کرد: «اجازه نمی‌دهیم اغتشاشگران، اوضاع را به‌هم بریزند و نظم عمومی را برهم زنند.» بنت نیز مدعی شد: «ما برای همه سناریو‌ها آماده هستیم و نیرو‌های امنیتی اسرائیل آماده انجام هر ماموریتی هستند.» دفتر نخست‌وزیری تل‌آویو در ادامه طی بیانیه‌ای اعلام کرد بنت در حال حاضر مشغول رایزنی‌های امنیتی درباره درگیری‌های مسجدالاقصی است.