فروشگاه‌های روسی در انتظار کالا و برند‌های ایرانی

اگر چه در گذشته فرصت حضور تولیدکنندگان و تجار ایرانی در بازار روسیه فراهم شد و دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند و صد البته که اتاق‌های بازرگانی نیز در این رخ داد بی‌تقصیر نبودند، اما با توجه به سخنان مؤسس شورای مراکز خرید روسیه مبنی بر علاقه‌مندی مراکز خرید روسیه برای حضور برند‌های ایرانی این فرصت مجدداً برای تجار و تولید‌کنندگان ایرانی فراهم آمده‌است و امید می‌رود این بار دیگر سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی دست در دست هم دهند و از این فرصت به نحو شایسته‌ای بهره ببرند.
انگار همین دیروز بود که پنجره ورود به بازار روسیه پیش روی تجار و تولید‌کنندگان ایرانی قرار گرفت، اما دولت یازدهم و دوازدهم به همراه بخش خصوصی و تعاونی نتوانست از این فرصت استفاده‌کند، البته در آن دوران آنقدر توجه برخی از بازرگانان و تجار به برجام و فرصت‌های تجاری احتمالی با غرب معطوف بود که پاک به فرصت ایجاد شده در نزدیکی خود بی‌توجه بودند.
نتیجه سیاست تجاری در سال‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم روی کار بود آن شد که هم اکنون گزارش‌های حوزه تجارت خارجی نیز نشان می‌دهد که بخش زیادی از صادرات غیر نفتی ایران آلوده به مواد خام و نیمه‌خام نفتی و معدنی می‌باشد، شاید به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با کارگزاران نظام در خصوص فاصله گرفتن از خام فروشی و توجه به ارزش افزوده کالا‌های نهایی سخنانی را ایراد فرمودند. حال در چنین شرایطی شاید بد نباشد به پنجره‌ای که در رابطه با تجارت با روسیه پیش روی کشور گشوده شده است، توجه ویژه شود.
ایران در بازار روسیه


پس از تنش‌های میان روسیه و اوکراین، آمریکا و کشور‌های هم‌پیمانش دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه و اقتصاد این کشور اعمال کرده‌اند و این موضوع دسترسی مسکو به بازار‌های جهانی و تبادلات تجاری در این بخش را با مشکل مواجه کرده‌است.
هرچند بر اساس توافق عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، میزان تجارت کشور با اعضای این اتحادیه در سال‌های گذشته افزایش یافته است، اما هنوز ایران نتوانسته در بازار روسیه جای پای خود را محکم کند و این سؤال همچنان برجاست که ایران چگونه می‌تواند از فرصت به وجود آمده استفاده کند.
امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با «اتاق ایران آنلاین» با نگاهی به پیامد‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین گفت: دولت و بخش خصوصی باید آماده شوند و در این فضای منطقه‌ای و با توجه به مشکلات اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری نگاه جدی‌تری به بازار روسیه و کشور‌های اوراسیا داشته باشند. باید به گونه‌ای رفتار کرد تا به تقاضا‌هایی که از این بازار‌ها به سمت ایران می‌آید، پاسخ درخور بدهیم.
این فعال اقتصادی حجم تجارت روسیه با اروپا را ۶۰‌میلیارد دلار برآورد کرد که به مرور کاهش پیدا می‌کند و برای پر کردن این خلأ، روسیه به چین، دیگر کشور‌های آسیایی و ایران نزدیک می‌شود که باید آن را به عنوان یک فرصت در نظر گرفت.
روسیه علاقه‌مند برند‌های ایرانی
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس «اولگ وویتسخوفسکی»، مؤسس شورای مراکز خرید روسیه تصریح کرد: شورای مراکز خرید روسیه (RSTC) علاقه‌مند به افتتاح فروشگاه‌های برند‌های پوشاک ایرانی برای پرکردن جایگاه‌های خالی بازار پس از خروج شرکت‌های غربی است و برای تحقق این موضوع به دلیل نیاز به حل تعدادی از مسائل سازمانی، این امر می‌تواند ظرف سه‌سال اتفاق بیفتد.
سرویس مطبوعاتی RSTC در مورد نتایج اخیر دیدار با نمایندگان بازرگانی ایران در سفارت ایران در روسیه نوشت: «روسیه علاقه‌مند به افتتاح فروشگاه‌های آماده تولیدکنندگان ایرانی است، اما در فرآیند آوردن آن‌ها تعدادی از مسائل باید حل شود، بنابراین امسال بعید است. نمایندگان برند‌های ایرانی بتوانند جای شرکت‌های تخلیه شده غربی را پر کنند.
«اولگ وویتسخوفسکی»، مؤسس و مدیر عامل شورای مراکز خرید روسیه (RSTC) گفت: انتظار می‌رود همکاری با تولیدکنندگان ایرانی با راه‌اندازی حداقل ۳۰‌فروشگاه خرده‌فروشی در روسیه یا گنجاندن برند‌های ایرانی در طیف زنجیره‌های لباس و کفش موجود آغاز شود.
وی به منظور حضور و توسعه تولیدکنندگان ایرانی در بازار‌های روسیه خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر تجار و تولیدکنندگان کشورمان شد و افزود: برای تعیین قیمت کالاها، حل مسئله تدارکات مهم است و به نظر می‌رسد بهترین گزینه مسیر‌های «آهسته» است که زمان بیشتری را صرف می‌کند، اما هزینه کمتری دارد.
سرویس مطبوعاتی شورای مراکز خرید روسیه خاطرنشان کرد: تا زمانی که مسائل لجستیک و گواهینامه کالا‌ها به طور واضح حل نشده باشد، هیچ اطمینانی وجود ندارد که تولیدکنندگان بتوانند کالا‌های خود را در محدوده قیمتی آشنا برای خریداران روسی قرار دهند.
به گزارش سرویس مطبوعاتی RSTC، فروشگاه‌های بزرگ روسیه نیز به نوبه خود آماده ارائه محصولات خود در بازار‌های ایرانی هستند، اما به شرطی که خود تولیدکنندگان در راه‌اندازی شعب محلی با دفتر مدیریت خود، در زمینه برندسازی و تبلیغات سرمایه‌گذاری کنند.
بر اساس این گزارش نمایندگان بازار روسیه با تعدادی محصولات تولیدی ایران عمدتاً پوشاک چرم، کفش و کیف با رده‌های قیمتی مختلف آشنا شدند.
گفتنی است ورود کالای قاچاق به ایران طی سال‌های گذشته تولید‌کنندگان پوشاک، کفش و کیف را با مشکلات عدیده‌ای روبه رو کرد به نظر می‌رسد از این اصناف و اتحادیه‌ها نگاه جدی برای حضور دائم در بازار روسیه داشته باشند می‌توانند هم فعالیت صادرات محور خود را توسعه دهند و هم اینکه به توسعه صادرات غیر نفتی واقعی کشور کمک کنند.