آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر


سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری نووستی ابراز عقیده کرد که کمپین آمریکا برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل، یک نمایش پوچ و بی‌معنا بود، در حالی‌که ایالات متحده مکرراً خود مبانی حقوق بشردوستانه را نقض کرده و خود معیارهای عضویت در این شورا را ندارد. این دیپلمات گفت: «ایالات متحده که خود را لوکوموتیو دموکراسی و حقوق بشر معرفی می‌کند، در واقع حتی معیارهای رسمی عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را برآورده نکرده است.» وی یادآور شد که از 12 کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر و پروتکل اختیاری آنها، طرف آمریکایی تنها پنج مورد را تصویب کرده است. به گفته وی، در سال های اخیر مقامات آمریکایی تنها برای سه گزارشگر ویژه شورای عالی حقوق بشر اجازه سفر به این کشور صادر کرده‌اند. ورشینین یادآور شد که ایالات متحده کشوری است که «در آن مظاهر نژادپرستی و تبعیض نژادی نه تنها در قرن بیست و یکم از بین نرفته، بلکه دیگر ویژگی سیستمی و ساختاری به خود گرفته است».
بر اساس گزارش های منتشر شده یک کارخانه تسلیحات در کی یف پایتخت اوکراین بمباران شده است که به ویژه تانک ها در این کارخانه تولید می شدند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه، دود از منطقه بلند شده و این منطقه توسط تعداد زیادی افسر پلیس و سرباز محاصره شده است. "ویتالی کلیچکو"، شهردار کی یف، در شبکه های آنلاین از چندین انفجار در منطقه دارنیرسکی کی یف خبر داد. در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تلفات یا جراحات احتمالی این حمله در دست نیست.‎
وزارت خارجه روسیه ضمن اعتراض به سخنان ضدروسی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با هدف منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از وضعیت کنونی در فلسطین، تایید کرد که طرف روسی به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای تعدادی از کشورها، از جمله آمریکا ارسال کرد. کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه در تفسیر تصمیم وزارت خارجه مبنی بر معرفی 18 کارمند هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در مسکو به‌عنوان "عناصر نامطلوب"، یادآور شده که طی سال‌های اخیر، علی‌رغم تلاش‌های مقامات مسکو برای بهبود اوضاع، روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا توسعه نیافته و بروکسل از هیچ کاری برای خدشه دار کردن وجهه روسیه دریغ نکرده است. نمایندگان دومای روسیه معتقدند که اخراج دیپلمات‌های اروپایی صرفاً یک اقدام تلافی جویانه و در واکنش به اخراج دیپلمات‌های روسی از بروکسل است.
این واقعیت که روسیه در واکنش به اخراج کارمندان خود از نمایندگی دائمی در اتحادیه اروپا، 18 دیپلمات اتحادیه اروپا را عنصر نامطلوب اعلام کرد، بعد ازظهر روز جمعه توسط وزارت امور خارجه روسیه اعلام شد. مقامات اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این تصمیم، با ابراز تأسف، این اقدام مسکو را «غیر معقول و بی اساس» خواندند.
اتحادیه اروپا در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین ماه)، 19 کارمند نمایندگی دائم روسیه در اتحادیه اروپا را به بهانه شرکت در فعالیت‌هایی که بر خلاف وضعیت دیپلماتیک آنهاست، به عنوان "عناصر نامطلوب" اعلام کرد که مسکو آن را اقدامی خصمانه و غیرمنطقی ارزیابی کرد.