مدیریت کرونا در 2 کشور نشان داد ایران توانست؛ آمریکا نتوانست

  سرویس اجتماعی-
نگاهی به سیر بیماری و مدیریت کرونا در ایران و مقایسه آن با یکی از مدعیان جهانی یعنی آمریکا نشان می‌دهد که با توجه به همه جوانب کشورمان در مدیریت کرونا از آمریکا موفق‌تر بوده است.
مدتی است که روند کاهشی تلفات کرونا در کشورمان ادامه دارد و این روزها تعداد فوتی‌های روزانه پس از پشت سر گذاشتن موج ششم و با وجود رونق سفرهای نوروزی و رفت و آمدهای یک ماه اخیر و بازگشایی‌ها، به زیر 30 نفر رسیده است.
به اعتقاد متخصصان، علت روند کاهشی این روزهای بیماری و کنترل قابل قبول کرونا در کشور در کنار تلاش فداکارانه کادر درمان، تامین گسترده واکسن و واکسیناسیون سراسری همراه با استقبال مردم در ماه‌های گذشته بوده است.


نگاهی به روند بیماری کرونا در کشورمان و مرور روزهای تابستان گذشته یادآور روزهایی است که گاه تعداد فوتی‌ها به 700 نفر در روز و مبتلایان روزانه به 40 هزار نفر می‌رسید و کندی تامین و تزریق واکسن باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص افزایش تصاعدی قربانیان شده بود. خوشبختانه با شروع به کار دولت سیزدهم و ورود مستقیم رئیس‌جمهور به موضوع واردات واکسن و تشکیل تیم‌های هماهنگ در دستگاه‌های مختلف برای این امر مهم، از نیمه تابستان شاهد آغاز روند رو به رشد واردات واکسن و سرعت گرفتن شتابان واکسیناسیون در کشور بودیم به طوری که آثار این واکسیناسیون گسترده را در ادامه موج پنجم و شیوع موج ششم و کاهش تلفات این روزها شاهد بوده‌ایم.
در حالی که تا پایان دولت دوازدهم واردات واکسن به کمتر از 20 میلیون دز رسیده بود، با شروع به کار دولت سیزدهم با واردات و تولید شرکت‌های داخلی تا‌کنون بیش از 90 درصد جامعه هدف حداقل یک دز و بیش از 80 دصد دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند تزریق دز سوم نیز ادامه دارد به طوری که تا روز گذشته ۶۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۴۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۳۵ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۹۵۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۶۲۹ دُز رسیده است و بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت، 50 میلیون دز دیگر نیز ذخیره واکسن وجود دارد. با این روند در روزهای گذشته تعداد فوتی‌های کرونا در روز به زیر 30 نفر و تا 23 نفر نیز کاهش داشته است و این در شرایطی است که عملا دیگر محدودیتی وجود ندارد و علاوه‌بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، سفرهای نوروزی و معمول هم انجام شده است.
متاسفانه با اوج‌گیری کرونا در کشور به خصوص نیمه اول سال گذشته، در کنار هجمه‌های تخریبی رسانه‌های معاند، برخی از افراد خود تحقیر از جمله برخی سلبریتی‌ها و برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی خاص، با زیر سؤال بردن مدیریت کرونا در کشور، از یک طرف کشورهای غربی را به رخ می‌کشیدند و از طرفی مسئولان کشور را برای تامین واکسن‌های خاص از آمریکا و... تحت فشار قرار می‌دادند.
گذر زمان اما نشان دهنده این بود که قبله آمال این افراد یعنی آمریکا و برخی کشورهای غربی که این افراد سنگ مدیریت و توانمندی آنها در مدیریت کرونا را به سینه می‌زدند، دچار وحشتناک‌ترین شرایط کرونایی و آمار تکان دهنده قربانیان این بیماری شدند.
کرونا در ایران چگونه مهار شد؟
در مسیر مدیریت کرونا در کشور، از آن نیروهای جهادی و طلبه‌های ایثارگری که داوطلبانه وارد بخش‌های خطرناک عفونی می‌شدند برای خدمت در کنار پزشکان و‌پرستاران قهرمان تا آن جوانان و زنان تلاشگری که برای تولید ماسک و گان و... و رفع کمبودهای کشور در مساجد و پایگاه‌های بسیج و... کارگاه به راه‌انداختند و در ادامه مدیرانی که با راه‌اندازی خط تولید انبوه ماسک و تجهیزات ایمنی و خودکفایی کشور و در نهایت دانشمندان جوانی که دست به اقدام کم‌نظیر ساخت حداقل 6 نوع واکسن مختلف داخلی و شکستن تحریم‌ها و محدودیت‌ها زدند نقش داشتند. این روزها ایران با سرافرازی تبدیل به یکی از معدود کشورهای صادر‌کننده واکسن کرونا شده است.
نتیجه این تلاش‌ها رسیدن به نقطه آرامش بخش این روزها است.
این تلاش‌ها یک بار دیگر ثابت کرد که تکیه به توان داخلی و ایمان به داشته‌هایمان به جای چشم امید به دشمن و انتظار برای گره‌گشایی بهترین مسیر مبارزه است خواه مبارزه با کرونا یا هر مانع و مشکل دیگری.
حنای بی‌رنگ تحریم و FATF
متاسفانه در روزهایی که واردات واکسن به یک مطالبه تبدیل شده بود برخی مدیران و نزدیکان دولت قبل یا با اهداف دیگر به مردم آدرس غلط می‌دادند و مثلا نپیوستن ایران به FATF و تحریم‌ها را مانع واردات واکسن می‌دانستند و یا ناتوانی و کمبود تلاش خود را توجیه می‌کردند. اگر آقای روحانی می‌گفت «واکسن کرونا سوهان قم نیست که فراوان باشد»، آقای ربیعی سخنگوی دولت او ادعا می‌کرد «واردات واکسن کرونا پشت سد FATF قرار گرفته و معطلFATF است. نپذیرفتن FATF اکنون آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی کالاهای ضروری نشان می‌دهد.»
علی مطهری نایب‌رئیس‌اسبق مجلس هم ادعا کرده بود: «به‌خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.»
گذر زمان اما ثابت کرد بدون برجام و FATF هم می‌توان بر تحریم‌ها فائق آمد و بر چالش‌ها به شرط همت و تدبیر چیره شد.
به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ایران در مطالعات و تحقیقات با موضوع کرونا رتبه دوازدهم دنیا را کسب کرده و کشورمان در مدیریت موج اخیر بیماری در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا از نظر تعداد کمتر فوتی‌ها و دوره زمانی کوتاه‌تر، موفق عمل کرده است.
همچنین به گفته وزیر بهداشت، امروز در جامعه جهانی ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور اول مبارزه با کرونا شناخته می‌شود.
ایران موفق‌تر از آمریکا در مهار کرونا
اما آن عده که با موفق نشان دادن غرب و آمریکا در مدیریت کرونا، با نگاه تمسخر به تلاش کادر درمان کشورمان برای مهار کرونا می‌نگریستند بهتر است این روزها یک بار دیگر نگاهی به آمار و مقایسه ایران و آمریکا در این خصوص بیندازند تا متوجه شوند ایران در مدیریت کرونا از آمریکا نیز موفق‌تر بوده است.
این روزها در شرایطی که تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به زیر 30 نفر رسیده است و اکثریت مردم کشور واکسینه شده‌اند، در آمریکا در روزهای گذشته با وجود روند نسبتا کاهشی همچنان روزانه کم و بیش حدود 300 تا500 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و البته بسیاری از ایالت‌ها نیز از بیان آمار روزانه فوتی‌های کرونا خودداری می‌کنند.
بنا به اعلام مؤسسات بهداشتی آمریکا، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر این کشور ۲۷ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، موارد ابتلای هفتگی به ویروس کرونا در واشنگتن ۵۴ درصد افزایش یافته است. مریلند، از دیگر ایالت‌های آمریکا نیز افزایش
۴۳ درصدی ابتلا به کووید-۱۹ را نشان می‌دهد. ابتلا به این ویروس در سراسر آمریکا نیز رشد ۲۷ درصدی داشته
است.
به گزارش اسپوتنیک، تنها چند ماه پس از لغو محدودیت‌های کرونایی در آمریکا، پایتخت این کشور موج تازه‌ای از ابتلا به کووید-۱۹ را تجربه می‌کند.
مؤسسات بهداشتی آمریکا دیگر آمار روزانه ابتلا به کرونا را منتشر نمی‌کنند و داده‌هایی که در دسترس عموم قرار می‌گیرد عمدتاً به هفته‌ها پیش برمی‌گردد. به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به این ویروس نیز دقیق نباشد و آمار منتشر شده از مبتلایان کمتر از تعداد واقعی آنها باشد. واشنگتن نیز مانند بسیاری از ایالت‌ها، آمار روزانه را ارائه نمی‌دهد. این ایالت تنها به اعلام نرخ هفتگی مبتلایان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بسنده می‌کند که آخرین گزارش آن به دو هفته پیش برمی‌گردد.
اما شاید با مقایسه میزان مجموع فوتی‌های کرونا در ایران و آمریکا به نسبت جمعیت دو کشور بهتر بتوان معنی موفقیت بیشتر ایران در مدیریت کرونا را درک کرد. در شرایطی که آمریکا با جمعیت 330 میلیون نفری یعنی حدود چهار برابر ایران به تعداد فوتی‌های کرونایی بیش از یک میلیون نفر رسیده است، در کشورمان تعداد مجموع فوتی‌های کرونا با وجود شیوع زودتر نشان دهنده فوت بیش از 140 هزار هموطن است. همین مقایسه و نسبت جمعیت، خود گویای تلفات کمتر کرونا در ایران است و البته نباید فراموش کرد که مدیریت این بیماری در دو کشور از شرایط یکسانی برخوردار نبوده است و آمریکا نه مانند ایران مشمول تحریم‌های سنگین بوده است و همینکه زودتر نیز به واکسن دست یافته است. میزان واکسیناسیون ایران نیز از آمریکا که حدود 70 درصد است بیشتر بوده است.
امید آنکه این مقایسه ساده برخی خواب‌زده‌های داخلی را از خواب بیدار کند.