ژنرال آمریکایی: جنگ اوکراین نیابتی است اوکراینی‌ها را برای کشته‌شدن جلو فرستاده‌ایم

  سرویس خارجی-

جنگ اوکراین امروز 2 ماهه شد. این جنگ ویرانگر همچنان بدون هیچ دستاورد ملموسی ادامه دارد. مقامات روسی می‌گویند اروپا و آمریکا به دنبال طولانی کردن جنگ هستند. خود مقامات غربی نیز بارها اعلام کرده‌اند هدف اصلی و اولیه آنها در این جنگ «شکست کامل روسیه» است و با این هدف میلیاردها دلار سلاح به این کشور سرازیر کرده‌اند طوری که گفته شده، پاک‌سازی این کشور از شر این سلاح‌ها و مین‌ها، چند ده سال زمان نیاز خواهد داشت.
کارشناسان غربی زیادی هستند که می‌گویند جنگ اوکراین یک جنگ نیابتی است و اوکراین به نیابت از اروپا و آمریکا در حال جنگ با روسیه است. در همین راستا سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا نیز با انتقاد شدید از سیاست آمریکا در این جنگ اعلام کرده اوکراینی‌ها توسط آمریکا و ناتو تبدیل به گوشت قربانی شده‌اند.«داگلاس مک گرگور» در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز گفته: «آمریکا تاکنون میلیون‌ها دلار اسلحه و مهمات به اوکراین فرستاده است. بایدن این تصور را ایجاد می‌کند که چیزی می‌تواند نتیجه را در اوکراین تغییر دهد. اما اینطور نیست....آنچه اکنون در دونباس در شرق اوکراین اتفاق می‌افتد، نابودی نهایی آنچه از بهترین نیروهای اوکراینی باقی مانده است می‌باشد. تنها کاری که ما انجام می‌دهیم تشدید تنش با روسیه است و ما اوکراین را به یک هدف بزرگ برای موشک‌ها و حملات هوایی روسیه تبدیل می‌کنیم...ما تا آخرین اوکراینی می‌جنگیم. این یک جنگ نیابتی است که در آن ما بسیاری از اوکراینی‌ها را می‌فرستیم تا بمیرند بدون اینکه امیدی به دستیابی به چیزی مهم برای آنها داشته باشیم.»


شرودر: منزوی کردن روسیه ممکن نیست
صدراعظم پیشین آلمان نیز در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورک تایمز» تاکید کرده منزوی کردن کشوری مثل روسیه در درازمدت نه از نظر سیاسی و نه از نظر اقتصادی امکان‌پذیر نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، «گرهارد شرودر» معتقد است که آلمان برای حفظ قدرت صنعتی خود به منابع عظیم انرژی روسیه نیاز دارد. «شرودر» که بر ساخت اولین خط لوله نورد استریم روسیه-آلمان نظارت داشته و در ادامه به مشاوره با چند شرکت انرژی روسیه پرداخته در مصاحبه روز شنبه با روزنامه «نیویورک تایمز» این را هم گفت که «مسکو و برلین به یکدیگر نیاز دارند. وی در این خصوص اظهار داشت: آنها (روس‌ها) برای پرداخت بودجه خود به نفت و گاز نیاز دارند و ما برای گرم کردن و حفظ اقتصاد به نفت و گاز نیاز داریم. شما نمی‌توانید کشوری مانند روسیه را در درازمدت منزوی کنید، نه از نظر سیاسی و نه اقتصادی. صنعت آلمان به مواد خامی که روسیه دارد نیاز دارد. این فقط نفت و گاز نیست، خاک کمیاب نیز هست. این‌ها مواد خامی هستند که به سادگی قابل جایگزینی نیستند...تحریم کامل انرژی اتفاق نخواهد افتاد. وقتی این جنگ تمام شود، ما باید به معامله با روسیه برگردیم. ما همیشه این کار را انجام می‌دهیم.»
به نوشته «راشا تودی»، او در این دیدگاه تنها نیست. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز روز جمعه به هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» گفت: «اصلا  فکر نمی‌کنم که تحریم گاز به جنگ پایان دهد. ما می‌خواهیم از یک بحران اقتصادی شدید، از دست دادن میلیون‌ها شغل و کارخانه‌هایی که دیگر هرگز باز نخواهند شد، جلوگیری کنیم. این عواقب جدی برای کشور ما و برای کل اروپا خواهد داشت و همچنین به شدت بر تامین مالی باز‌سازی اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.»
طبق این گزارش، صنعت‌گران آلمانی نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند. شرکت صنایع شیمیایی آلمانی BASF بزرگترین شرکت مواد شیمیایی جهان چند هفته پیش هشدار داده که در صورت قطع واردات گاز از روسیه، تولید خود را متوقف خواهد کرد. رئیس‌فدراسیون صنایع آلمان هم اعلام کرده که تحریم گاز منجر به «شکست بالقوه شبکه‌های صنعتی ما می‌شود.» «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش‌تر در مصاحبه با «لنا نیوز» گفته بود اتحادیه اروپا در حال حاضر هیچ طرحی برای ممنوعیت جمعی نفت و مشتقات نفتی روسیه ندارد چرا که چندین عضو اتحادیه اروپا تهدید به وتوی چنین ابتکاری کرده‌اند. شماری از مقامات سابق سیاسی و چهره‌های معروف آلمانی نیز در نامه‌ای سرگشاده به دولت کشورشان، خواستار توقف ارسال تسلیحات به اوکراین شده‌اند. به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، در این نامه، ضمن هشدار درباره تبدیل ناتو به یکی از طرف‌های جنگ آمده است، کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین فقط به تشدید غیر قابل کنترل تخاصم و طولانی‌تر شدن رنج مردمی منجر خواهد شد که در این درگیری‌ها گرفتار شده‌اند.
ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به آمریکا
خبر دیگر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه گفت که آمریکا ورود تمامی کشتی‌های روس به بندرگاه‌های آمریکا را ممنوع می‌کند.«جو بایدن» در پیامی توئیتری نوشت: «این اقدام بدان معناست که هیچ کشتی که تحت پرچم روسیه حرکت می‌کند یا اینکه تحت مالکیت یا در راستای منافع روسیه عمل می‌کند، اجازه نخواهد داشت که در بندرگاه‌های آمریکا پهلو گرفته یا به سواحل آمریکا دسترسی داشته باشد»اتحادیه اروپا نیز دو هفته پیش اعلام کرده بود که ورود کشتی‌های روسیه به بنادر کشورهای عضو ممنوع می‌شود.
آلودگی نیمی از اوکراین به مواد منفجره
دو ماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین کارشناسان هشدار می‌دهند که برای خنثی کردن هزاران ماده انفجاری فعال که تقریبا در نیمی از خاک اوکراین رها شده است چند دهه زمان لازم خواهد بود.به گزارش خبرگزاری فرانسه، «پرین بنوئیست» مدیر کاهش خشونت مسلحانه سازمان غیر‌دولتی «هندیکپ اینترنشنال» با یادآوری آنکه با گذشت ۶۰ سال از جنگ‌های ویتنام و کامبوج، ما همچنان در حال مین زدایی در لائوس هستیم گفت مین روبی ۵۰ سال زمان می‌برد.«استیو گوس» مدیر بخش تسلیحات دیده بان حقوق بشر هم می‌گوید مرگ‌ها و معلولیت‌ها تا مدت‌ها پس از جنگ ادامه خواهد داشت. پاک‌سازی مناطق اگر چند دهه نه، سال‌ها به طول خواهد انجامید. «اوله بوندار» مسئول خدمات مین روبی امنیت مدنی اوکراین نیز گفت:« بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین که برابر با نیمی از خاک این کشور است، آلوده به مواد منفجره شده است». وی تأکید کرد خدمات مین روبی از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۷۲ هزار مهمات شامل بیش از دوهزار بمب با کالیبر‌های گوناگون را در منطقه‌ای به مساحت ۱۳۰ کیلومتر مربع خنثی کرده است. در حال حاضر تلاش‌ها بر روی منطقه کیف متمرکز شده است.بر اساس گزارش رصدخانه مین و مهمات خوشه‌ای پیش  از جنگ ۲۴ فوریه(5 اسفند) تنها
۸ درصد خاک اوکراین به عنوان مناطق آلوده به مهمات عمل نکرده تلقی می‌شد.